Direktlänk till inlägg 11 september 2020

Högt och lågt.

Av manhofs - 11 september 2020 22:00

Veckan kunde ha börjat bättre då Axa blev drabbad av magsjuka på söndagen   

Jag var skrivare på klubbens tävlingar och Axa fick sitta i en utomhus bur. Hon skötte sig så bra och varken skällde, gnällde eller gjorde utfall utan låg så fint och sov, tittade eller lekte med sina saker   

Lagom till platsliggning med skott tog jag ut henne igen för att gå bort när dom sköt men då var det en helt annan hund i kopplet. Låg och seg som betade gräs som en ko sedan exploderade magen och det sprutade från alla håll   

Tycker det hör till att vara med till slutet och fira dom på pallen men det var bara att packa ihop och susa hem med 3 dagars helvete   


  

Har hållit på med special foder och canikur pro och nu är hon bra igen. Däremot får hon ha munkorg på sig när jag jobbar ute för hon sätter i sig så mkt skit och det klarar inte hennes lilla mage än. Har aldrig varit med om en hund som accepterar munkorg som hon. Satte på den sedan for hon runt och lekte som vanligt men jag log i smyg när hon försökte få i sig plommon som fallit ner   


   

Hon har bara sovit och varit slö    Inne brukar inte Lizzie vilja ligga när ngn men nu låg hon nära Axa hela tiden och snusade på sin lilla trötta kompis   

 

Bella fick sig en liten släng över dagen då hon spydde en gång i tisdags och blev lös men Lizzie blev bara lös. Nu är huset sanerat, alla plädar mm tvättade och hundarna badade   


 



Älskar att spår och nu när jag har så mkt läxor är det perfekt att sitta och plugga i skogen.

            

Tränade  hårt veckan innan då jag hade hoppats på att komma med på elit spår med Lizzie. Allt kändes så bra men eftersom jag inte har kunnat träna ngt denna vecka valde jag att stryka mig   


Lilla Axa utvecklads så fint och jag älskar unghundträningen. Ett steg fram och ett bak, så får man klura och fram åkte Bengts spår pinnar med lina och då kom kampen fram och inte en pinne blev kvar i skogen. Bella har fått valla och jag är så nöjd med henne. Själv lär jag mig massor hela tiden och känner att jag behöver går mer banor och lära mig planera till nästa moment, vart ska jag placera mig mm. Rutin helt enkelt   


 


Har man tråkigt så kan man tvätta dunkuddar ( åker på att köpa en ny tvättmaskin) eller se hur långt man kommer utan att tanka ( motorn tar 65 L )    Slå det om ni törs   


 

Valpkursen är så rolig och hon utvecklas fint trotts att hon tycker det är jobbigt med andra hundar. Denna vecka ställde vi så klart in då hon var sjuk men jag har fått läxa via mail   

Mina läxor inför körkort går bra och jag hoppas få en tid för teoriprov men det är tydligen väldigt långa väntetider. I plugget jobbade vi i metodrum och fick lära oss att ta blodsockerprov på varandra, blodtryck och jobba med förflyttningar och hjälpmedel. Avskyr att läsa till mig kunskap så det här var en riktigt toppendag och jag kände mig trygg och säker i övningarna   


           

 

Trädgården är ett skafferi av godsaker och levererar fortfarande. Vindruvorna är nu som små karameller. Äpplena ska mustas och tid är bokad. I år ska vi prova Lidingö musteri & det ska bli så spännande. För mig en riktigt fin hösttradition som sätter slut på odlar säsongen   


 Plockar varje dag blåbär från min odling och uppe i skogen är nu enbären mogna så jag plockade en skål. Att plocka enbär är ett smärtsamt jobb men när dom väl är klara så goda. Använder mkt enbär i min matlagning men så gillar jag GT med    Man måste frysa ner bären i ngr veckor innan dom går att äta annars smakar dom    Idag hade jag lunchgäster och vi kunde äta färska blåbär och jordgubbar till efterrätt   


     

 

   

Förra veckan blev min nya parkering klar och nu fattas det en elstolpe. Blev förvånad över Axa igen som är så nyfiken. Inte ett dugg rädd för grävmaskin eller lastbilar och vill vara med hela tiden och undersöka. Hon är som en katt och ska utforska allt nytt hela tiden. Men dom fick snällt titta på håll så ingen blev skadad. Vilket nöje att se ett proffs köra maskin, ser så lätt ut men det är det verkligen inte   


     

I lördags var jag uppe tidigt och la spår till alla ludden och på skoj ville jag se hur långt jag går bara när vi spårar utan promenader. Blev 6 km med 3 hundar. Lizzie var så taggad och pigg så jag blev tårögd. Inte ofta hon spårar som då, men å andra sidan lämnade hon kvar 2 pinnar så kanske bättre lite tråkig   


Bella är som en maskin och jag vill så gärna tävla henne i elit spår i år. Hon löpte sist den 28/12 och hade räknat helt kallt med att hon skulle löpa nu men icke. Nu har jag anmält till Lidingö och Tyresö då deras svåra spår passar henne men nu kommer hon bergis att börja löpa   


Blåste väldigt mycket så brunt ben fick problem med sidvindarna men med livserfarenhet och träning kommer det bli galant. Hon är som sin mor väldigt het med mkt motor   så det gäller för mig att inte i ren lycka bara hänga på.


         

Försökte få till en fin gruppbild men det är inte alltid så lätt och det krävdes fler än 1 bild   


       

Efteråt åkte jag ner till Botkyrka BK och kollade på deras tävlingar. Satt en tjej och sålde hemma gjorda tjänstetecken mm. Kändes som superkvalitet så jag beställde ett åt Axa. Vill inte ha resår fram på bröstet då det alltid töjer ut sig. Hann inte se många hundar innan himmelen öppnade sig så vi åkte hem trötta och nöjda. Tog bara 5 dagar så var det klart och hon blev så snygg min lilla Axa i sitt lila skynke. Nu kommer Josefine ner på Tyresö BK:s DM i spår så behöver Ni sy upp ngt kan ni komma ner och beställa eller kika in på hemsidan, beställ och hämta på DM så slipper Ni frakt   


   


Tog en privatlektion med B och hon barar älskar pinnen och söker själv upp den på långt håll för att sedan helt stänga mig ute och fokusera på fåren. Vi jobbade med upptag och att hon ska ta tag i fåren lite bättre och inte bara hänga på.


       


Mitt lime träd är helt ur tiden och har missat årstiderna trotts alla konstens regler    Blommar för fullt nu och växer så det kommer bli vinter frukt, men bättre sent än aldrig   


       


Jag brukar träna lite nere på gräsmattan och då får Axa titta på när jag jobbar med Bella och tvärt om. L lever rövare så hon får vara inne    Hon kan absolut INTE förstå varför jag ska slösa tid på dom andra när jag kan träna med henne   


Körde tungen med Bella som A noga studerade   Tyckte hon verkade så nyfiken så jag lät henne prova och det grejade hon jättebra    Nu har jag plockat fram 2 kg för jag tycker hon är för ung för 3 kg. Först ska hon bli stark i kroppen och växa klart men tekniken har hon inga problem med... förutom då att komma till mig  


     

  

Dramatiska bilder men det var inte krig utan normal lek mellan dom två och någon sekund senare jagade dom varandra runt huset    Men man får inte glömma att det är rovdjur i grunden och ska man ha en flock måste man ha en tumme i ögat så dom vet vem som bestämmer. Annars får man tråkiga veterinärbesök och ett liv bakom kompostgaller uppdelade i huset. Har aldrig hänt hos mig men titt som tätt få man ryta ifrån   


   


Bestämde mig för att såga ner en dunge som blivit för mörk och hög så det har jag hållit på med varje dag. Dom frågade vad jag höll på med på återvinningen igår och om jag har företag   

Vi kollade och jag är nu uppe i 14 rundor där och 12 på Haninge så jag bidrar till energin med min avverkning. Är tungt och idag värker kroppen så det blir vila hela helgen. Har nog bara 4 rundor kvar så är alla träd nere. Grannen har planterat en häck så jag hoppas den nu får ljus och tar fart.


 

Fick en ljuvlig bild skickad på Axas syster Fox som matte Amanda Olofsman har tagit   

Jag blir så glad varje gång dom skickar bilder och uppdaterar hur det går med sina små. Alla är på G med träning och har ett mål med sina hundar och det är så roligt att föja dom   


Imorgon den 12:e blir dom redan 6 månader. Dom är alla helt ljuvliga och nästa helg kommer jag få träffa Alan och Aya då vi tre ska på vallkurs, sova över och dricka vin/grilla. Jag längtar så mycket att få träffa dom små och mattar. Axa växer långsamt och jag hoppas hon blir större, lite väl liten tös just nu men har man dynamit behöver man inte mycket   


  



                                             Trevlig helg kära läsare / Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards