Alla inlägg den 31 augusti 2020

Av manhofs - 31 augusti 2020 21:11

Planen var att växla ner och börja ta det lite lugnt efter en fullspäckad sommar med långa dagar och många projekt. Men det gick ju som det brukade, jag växlade upp och ökade lite till   och listan av nya projekt växte istället.


Ett grått moln drog även in och gjorde tillvaron orolig då syrran upptäckte en liten knöl på Bellas huvud    Åkte till Västerhaninge Veterinärklinik som tog en ett prov och idag kom svaret. En godartad form av cysta. Den kommer få sitta kvar tills november sedan kommer jag låta operera bort den. Risken är att den kan växa till sig, sedan känns det så deppigt att klappa henne och hela tiden få en knöl i handen    genast börjar jag tänka på cancer.

Nu ser jag fram emot att få starta upp på två vall tävlingar och så ska jag anmälan till elit spår. Hon löpte sist 28 dec så jag går bara och väntar på att hon ska sätta igång.


 


Skolan är nu igång och jag är så glad över att jag får studera vidare. Eftersom jag blev arbetslös och fick gå in i A kassan igen fick jag inte plugga vidare men nu kan jag läsa vård och omsorg 2 samt psykiatri och jag har redan lämnat in två prov. Tyvärr är det även denna termin via distans men vi kommer ha praktiska övningar i sal. Jag lär mig mkt bättre via praktiskt arbete. Då blir jag som en jakthund och ger aldrig upp men att studera via böcker är svårt för mig. Nu pluggar jag ofta men små stunder och det fungerar jättebra. Har ju inget mål med att få högst betyg, göra karriär eller så utan jag vill lära mig att ta hand om mina kunder inom hemtjänsten på bästa sätt och kunna ge dom säkrare vård samt motargumentera när jag jobbar med kollegor som har noll i empati utan betar av kunderna utan känsla för att kunna sitta på kontoret och pilla på sina mobiler   

Just nu håller vi på med grupparbete på distans och det är lärorikt och utmanande för en gammal hund som knappt vet hur man sitter   Denna termin har jag två nya lärare och båda verkar så himla bra och inspirerande och då är det så mkt roligare att plugga. En dålig lärare är som en dålig chef, man blir inte inspirerad och det är tråkigt att gå till jobbet   


Axa är med på G med sin skolgång och jag är så nöjd med henne. Kommer bli en riktigt snabb liten tös. Lätt lärd och arbetsglädje men lite muffig just nu. Sista örat åker upp och ner och kan inte bestämma sig. Idag stod det men en dag hängde det helt   


 

Jag höst städade lite hemma och besköt mig för att tvätta mina dunkuddar som jag gör 2 g/år. Helt klart en dålig idé. Den sa poff och så hade jag dun i hela tvättmaskinen och ja över allt    Nu kommer jag aldrig mer tvätta en dunkudde och en ny i syntet inköptes som kan kastas när jag vill ha en ny. Har jag otur åker jag på att köpa en ny tvättmaskin med då det inte går att få ut allt    Kommer ju inte tvätta ngt i den utan att vara hemma ifall den börjar brinna. Nu har jag ju två maskiner så det går ingen nöd men det var en tråkig och jobbig erfarenhet som jag INTE kan rekommendera   


         


Skönt att hösten är på ingång med svalare temperaturer. Går att gå lite fortare och längre utan att få värmeslag    Trotts det så får jag mer och mer jordgubbar både i växthuset och ute i landet och fikonen är nu mogna. Plommonträdet Victoria med sina goda frukter börjar med mogna sedan är det bara äpplena kvar som kommer att mustas.


             

Oljade klart bron och ett bord som kommer stå ute hela vintern. 

Hittade min gamla festlampa som vi haft så många roliga stunder till så den renoverade jag. Ingen som fattar varför jag spar sådant skräp   men det har hänt så mkt kul till just den lampan så jag får ett fräckt flin på munnen när jag bara tänker på det  


     


En dag gjorde vi en utflykt med föräldrarna och bilade via Värmdö, Rindö till Vaxholm    Stannade lite här och där och fikade, åt lunch eller tittade på saker. En jätte mysig dag med familjen  


       

Har i måna år velat ta ett BE körkort för tungt släp men det fanns aldrig tid för det eftersom jag jobbade så mkt. Nu slog jag slag i saken och har börjat plugga för att sedan kunna köpa mig en fin husvagn som kommer bli min sommarstuga på hjul    Vill inte ha en liten koja utan en större vagn där jag kan ta med mig en vän och kunna mysa ordentligt utan att gå varandra på nerverna. Trodde inte det var så svårt med teorin men herregud vad jag är dålig på trafikskyltar och regler    Måste ju göra teoriprovet igen och har laddat ner en app där jag får träna på teoriprovet. Bara att plugga på.


 

Hela min familj äter mkt honung men där vi tänket köpa var det slut. Fick vi en hundkompis kontakt med en ny biodlare i Enköping så vi brummade dit en dag. Bina var arga så det blev en snabb affär   


   


Har åkt till Enköping i över 20 år och förr ville jag flytta dit och letade gård. Samhället har förändrats och nu är jag glad att vara på besök då och då men det är en vacker stad. Promenerade runt och åt lunch längst kanalen. Hade bara en rätt att välja på men det var ju bra, inte ens Axa tiggde  


             

Sedan åkte vi ut på landet och besökte lite platser där jag var förr och plockade solrosor på självplock. Nu står dom så vacker i sina vas   


 

   

Hemma har det varit lång torka så det går åt många timmar att vattna för att hålla odlingarna och blommorna i liv. Men tacken är ju att vandra runt och känna doften och njuta av färgerna    På natten under sista kissrundan gläds jag av min damm och dess lugnande porlande ljud och när jag släcker blir det tyst och mörkt. Grönsaker har jag ett överflöd av och min söta majs är så god så den går att äta rå och egen kål är ngt extra   


         

  Syrran och jag hade kräftskiva med gott i glasen. Svenska signalkräftor från Bergenfalks som var riktigt goda   


   


Hela söndagen var jag på vallkurs för Monika ute på Ekeby loge. Vågar inte skriva hur jäkla nöjd jag är med min Bella   men det kändes så himla roligt. Fösning, delning och hämt. Hade aldrig trott att vi skulle komma så här långt men skam den som ger sig och envis är jag allt. Det är så roligt nu och jag kan slappna av och njuta mer av vallningen än tidigare. Nu vill jag ut och gå banor och sätta ihop kedjor för att kunna hålla ihop en hel bana.


   


Axa var med och tittade. Väldigt spännande ibland och ibland tråkigt, men då roade hon sig med min stav   


           

Ringde en granne som är väldigt duktig inom markjobb och frågade om råd ang. min nya husvagnsparkering jag vill bygga. Det kom sig inte sämre än att han höll på att spränga hemma och var glad över att få tippa massorna hos mig så lite fortare än planerat blev det en ny parkering   


     

Köpte mig en ny elsåg för att underlätta sågningen av träd som aldrig verkar ta slut    Fungerar på grenar och när 4 meter upp. Har sågat och kört två släp på återvinningen idag. Går så himla fort att såga och åka dit och kasta med släpvagn.


       


Sedan bar jag dit slipers som ska fungera som en varning ifall jag backar snett    Känner hur det tar emot då och slipper ringa bärgare   

Nu ska det dit grus men vi ska kolla om det blir 10 ton 0,30 eller 0,16 sedan ska grannen såga ner stubben som inte min såg orkade med för mina krafter var slut och det var så skönt att få plugga när hela kroppen värkte.


 


Jag ringde elektrikern   och bad honom komma och montera en elstolpe till husvagnen men han visst inte om det skulle vara 16 A i den? Har för mig att man har en blå handske i husvagnens uttag som kopplar om elen men jag är osäker och får kontakta någon husvagnsfirma för råd  


Det var min lugna vecka det, nästa gång ska jag berätta om en stressig   


                                                     

                                                    Sköt om er/ Susan      

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards