Alla inlägg den 13 augusti 2020

Av manhofs - 13 augusti 2020 23:15

Så var det äntligen dags för tävlingspremiär efter mitt livs längsta uppladdning. Har ju kunnat träna spår hela vintern och tycker Lizzie är i sitt livs form. La om träningen på spårupptag under vintern och efter mkt strul tycker jag det har lossnat och hon går åter ut med glädje.


Hon tappade självförtroendet efter sitt sista noskvalster resa och ville inte gå ut och ta upp spåret. Väl ute spårade hon som vanligt men det är ju liksom kört om man inte tar sig ut ur rutan    Normalt vill jag inte resa så långt med Lizzie när det är spårpremiär då hon ofta har brutit årens första spår men det verkar som det har vänt nu. Känns ju inte heller som man kan unna sig lyxen att välja vilka tävlingar man kan åka på utan kommer man med så åker man.


 

Finaste spårkompisen Bosse sms och frågade om vi skulle träna lite som uppladdning till Linköping    Jättetrevligt att ses över lite go fika och gagg. Gick jätte bra och självförtroendet var på topp. Trotts bärplockare jobbade hon jätte fint   


 


Bella fick vara hos föräldrarna så Axa fick lite egen tid från morsan. Hade först tänkt att unna mig en fin helg på hotell men blev så sur när jag började leta efter rum på Boooking    Alla hotell ville ha extra betalt för parkering, vissa för båda hundar eller en summa för varje natt och som om inte det räckte ville vissa ha extra betalt för wifi. Nej då fick det bli budget och tält.


 

Tänkte campa nere på planen med alla andra med det var så himla hett där   så jag slog upp mitt lilla läger utanför stugan och hade det faktiskt helt ok. Klubben lämnade stugan med dusch och wc öppen och så hade dom ordnat hunddusch och bad i pool   


 

På kvällen grillade jag och Benny och så blev det lite lydnadsträning innan vi gick ner och gaggade med alla i husbilar. En otroligt varm och skön sommarkväll   


   


Spelar ingen roll hur många leksaker man har, dom ska alltid leka med samma    Ganska bra att ha ett öra som koppelkrok. Axa skötte sig väldigt bra med hon är lite muffig just nu. Det intressanta med att ha en liten udda valp som Axa är inte hur hon reagerar utan hur dom som träffar henne reagerar. Folk är så vana vid att sträcka fram handen och kuttra lite så kastar sig valpen över en men inte min Axa    Det värsta hon vet är när folk ska sträcka fram händerna och locka och där är det intressant att se vilka reaktioner man får. Säger en hel del hur folk är som person. Vissa blir stötta och nästan tvingar sig på henne…går inte. Andra blir arga och tycker det är skit i snöret……inte (tycker jag personen är) och vissa bara helt coolt struntar i henne. Det är dom här personerna hon gillar bäst.


     

Upp i ottan för en go frukost och kaffe som en trevlig granne bjöd på. 10 st kom till start och det var redan till lottningen hett. Benny drog nr 1 och jag nr 2 vilket kändes helt OK.


     


Tycker Linköpings BK skötte det riktigt bra med handsprit överallt, ingen servering och rengöring av wc mm hela tiden. Åkte iväg ut till spåren och möttes upp av en väldigt trevlig spårläggare i en vacker tyst skog. Tog ut Axa som blev riktigt god vän med spårläggaren   

 


Han bad mig ropa högt när jag kom i mål så att han inte störde mig sedan kom domarna. Eftersom det var elit spår dagen innan hade vi alla räknat ut att spåren skulle ligga ganska nära dag 2. Såg min ruta och kunde välja på att skicka ut henne längst traktorvägen men jag misstänkte att hon skulle rusa ut utan nosen på och gå över spåret eller mer till vänster in i en dunge och rotvälta med nos på. Nu var det ju bara så att spåret gick längst ut dag två med   

Fick lite strul med rotvältan sedan tog hon bakspår och iväg fint. Man ska INTE ha förutfattade meningar   Spåret var jättefint men L ville hålla koll på spåret från gårdagen så hon slet dubbelt. En gång gick hon i gårdagens spår, stannade till och vindade in pinnen 1,5 meter bort och så på gårdagens spår igen. Vid näst sista pinnen trampade hon ner i ett kaninhål med vänster bak och skrek till högt varvid jag jättehögt ropade ”bra spår” och hon spårar vidare jättefint. Går koncentrerat i linan och bara väntar på slutet då min spårläggare glatt kommer och möter mig och ropar ” vad kul att det gick bra”

Förstår att har missförstått vårt oljud pinnen innan så jag ropar” vi har inte kommit till slutet ännu” Förskräckt backar han bak i spåret samtidigt som en mountainbike kommer farandes men den har hann få stopp på. Tog någon minut att få L på rätt tankar igen men sedan spårade hon rätt på sitt slut med 8 minuter tillgodo. Å vad jag blev glad, min duktiga lilla krigare som bara lämnade kvar en pinne i skogen   


   


4 stycken bröt i spåret så 6 st. vidare till lydnaden.

 


Tyckte hon rörde sig lite konstigt i framförgående, som om hon var halt men ingen domare sa ngt så jag trodde det var alla bin som satt i gräset och mumsade på klöverblommor. På vägen tillbaka slog hon aldrig av utan galopperade hela vägen. Överlag var tempot bra men väldigt slarviga avslut men jag tolkade det som om hon inte orkade sista biten. Hon är dock över 9 år och hade ett otroligt tufft spår men med facit visade det sig att hon hade ont i knäet som hon måste ha vridit i spåret när hon trampade ner i hålet   


 

Badade L och hämtade Axa som fick titta på duktiga hundar. Blev väldigt impad av Jennys lydnad som jag tyckte var dagens bästa och roligaste att titta på. Vilket otroligt positivt ekipage med en hund som glatt viftade på svansen och bara njöt av att vara på planen    Tanken slog mig när jag såg henne att vilken otrolig upplevelse som uppfödare att få uppleva det. Skulle jag se mina valpköpare med en så fin lydnad skulle jag nog sitta och böla av stolthet och lycka.


 


Dags för uppletande och jag märkte ingen hälta på L. Hon var taggad och ville bara ut och jobba och som hon gjorde det. Bara helt klockrent in med 4 föremål utan ett tugg och fina avlämnanden. Var nog det bästa uppletandet hon har gjort. Så pigg och alert utan minsta trötthet och väldigt kort tid  

Packade ihop Camp Manhof`s och inväntade prisutdelning. Blev en väldigt jämn match mellan 5-3an men helt rättvist så vann Jenny på fina SM poäng 608,5.


   

Kändes som en väldigt trevlig och lovande start på förhoppningsvis flera tävlingar 2020 och lycklig och nöjd rattade jag hem till 08 land.


 


På måndag morgon var L halt och ömmade i väster bak och jag misstänkte direkt att det var från när hon trampade ner i hålet. Ringde Västerhaninge djurklinik och bästa Eva fixade direkt en tid för min gumma    Efter noggrann genomgång konstaterade hon ömt knä, förmodligen en sträckning. Två veckors koppelvila, smärtstillande och antiinflammation i ngr dagar. Eftersom hon är till åren vill jag inte att hon ska gå länge och ha ont. Hade kanske gått över med bara koppelvila men jag vill inte chansa.


         


Satte igång och renovera mitt ena fågelbord som var nött. Borde ha gjort det redan förre året men orken tog slut då. Har stört mig på att det var mer lila än rosa men nu är det åtgärdat och mitt estetiska öga kan få ro    Många tycker rosa är fult och att jag borde måla allt grått som mitt hus. Håller med, ros är verkligen barnsligt men när jag blir vuxen och slutar tälta så ska jag måla det vuxet grått  


         


Tog med mig föräldrarna och Axa på en kvällstur på sjön. Roligt att spana på alla lyxvillor längst Drevan. Kraftig algblomning så jag ville inte ta med dom vuxna som vill bada och så gick vi aldrig i land. Axa är en riktig sjö hund. Rör sig obehindrat runt båten eller lägger sig till ro och sussar.


   



 

Nu är det så där äkligt varmt igen så jag fyllde lilla poolen till luddens lycka. Vågar inte låta dom bada i ngn sjö just nu då det är så mkt algblomning.


   


Plockade av dom sista svarta vinbären och krusbären. Alla låg i skuggan och vilade utom Lizzie som vill leka med sin pipis   


   


Blev så sugen på äppelkaka så jag plockade av ngr och bakade idag. Det doftar så gott i huset när man bakar äppelkaka   


 


Tjocka feta majs på tillväxt   


     


För många år sedan odlade jag potatis men det var så tungt och skitigt. Man stod där som någon jäkla rysk bondmora i potatislandet och slet när man istället kunde köpa färsk potatis för 1 kr   

Nu berättade en kompis att han hade odlat potatis i kruka och det var jätte enkelt och smidigt. Hade många krukor som jag tryckte ner 3 sättpotatisar i varje och så på med billigaste jorden, 5 säckar för 99 kr. Trodde inte att det var sant när jag igår skördade 3 krukor   Helt galet mkt potatis och enkelt att sätta, odla och skörda för att inte prata om goda .

Har 9 krukor till så jag lär klara mig ett tag   


   


Annars är det tomater och gurka i överflöd just nu. Älskar Tzatsiki så det ska jag börja göra. 


   


Har kunnat äta 6 fikon och många flera är på G och mitt lilla persikoträd överlevde med flytten. Får se hur den klara vintern men gör den inte det så spelar det ingen roll.


   


Blir så lycklig varje år när mina spikklubbor växer. En otrolig charmig växt som är rolig att följa. Från den väldoftande blomman till en taggig spikklubba   


   


Nu är bilen packad på nytt och imorgon far vi iväg på nya äventyr i 3 dagar. Kommer bli så roligt men tyvärr är inte vädret på min sida denna helg heller, kan det aldrig bli höst och kallt   




                                              Stay safe/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards