Direktlänk till inlägg 6 augusti 2020

Hobby odlare.

Av manhofs - 6 augusti 2020 22:45

Det är en härlig tid nu och allt i trädgården står i blom. Det finns ett överflöd av blommor, dofter, frukter, grönsaker och bär så dagarna går åt att vattna, gallra, skörda och plocka rent bäddar efter klara odlingar så jorden får vila till nästa år.

Gillar att äta från buske till mun    Jordgubbarna i växthuset är nu goda och producerar en näve/dag.

Gröna krusbärsbusken plockades ren på 6 liter så det blev kräm och frysen.



Thai chili och Costa Rica. Vilka roliga suvenirer 

               

Är så sjukt lycklig över mina lite svårare arter som nu står i blom   

Toppen av glädje för en odlare att få se att ens blommor trivs och man gjort rätt under hela det mörka året som vi har här i norden.

Ökenrosen jag bar hem från Thailand för ngt år sedan verkar komma i blom  


   


Afrikas Drottning eller Afrikas blå lilja gav bara 14 blommor i år men jag är lika glad för det.


   

Mitt kära Trumpetträd   som jag tänkte släng och misskötte ett tag visar nu sin tacksamhet över att jag ångrade mig   och har ett överflöd av trumpeter som först doftar på natten och då med en ovanlig doft.


       


Svärmors tunga eller bajonettlilja börjar med att stå i blom sedan ska jag dela den på mitten. Börjar bli för stor men jag läste att den tar upp giftiga ämnen i luften i hemmen som flamskyddsmedel så den är nyttigare än vacker   

Men ovanlig som vanlig art så njuter jag och gläds över allt som blommar just nu   


         


Valparna är nu 5 månader och växer så det knakar. Har så fina valpköpare som skickar bilder och filmer och allt är så nöjda med sina små liv. I september har jag ordnat en två dagars grundkurs i vallning med övernattning och då kommer Alan och Aya så vi kommer kunna grilla och dricka lite vin på kvällen. Sven S och Lotta R kommer hålla i kursen. Blidern har jag fått från ägarna   Tyvärr ingen på Alan denna gång men han väger nu 12,96 kg och är störst i kullen.


Axa 10,4 kg 


 


Fox 


 


Aya 11,4 kg


 


Pirat 11.4 kg 


 


Här är en bild på mamma Bella 6 månader. Vad tog hennes flotta öron vägen ?  


 


Nu har det blivit varmt igen och hundarna plaskar runt i sin lilla balja. B och A lägger sig ner men L nöjer sig med att kyla tassar och doppa huvudet.


   

Vi har varit ute på sjön och det går så bra med båten. Axa lägger sig ner efter att lite nyfiket sätt sig omkring sedan faller hon till ro som sin mor   

Lizzie far hit och dit och frågar hundra  gånger ” Är vi framme snart?”  


                 



 


Det är först när vi åker hem som hon kan lägga sig ner och vila, trött efter mkt bad för hon och B simmar jätte mkt    A blir lätt kall och fryser men hon plaskar runt och stoppar huvudet under ytan för att leta sten   


         


En dag åkte jag in till stan för att besöka syrran   

Vi ville hälsa på lite gamla företagare som vi har haft roligt ihop med under många år i gamla stan men alla hade stängt    A fick följa med och hon skötte sig helt ok. Jag ville köpa fina munskydd som säljs hos Fröken Söt på Götgatan 9. Så fort det blir lite lugnare kommer jag börja resa igen och det kommer krävas munskydd i många år framöver utomlands på resor.

Packat med turister utan munskydd i Gamla stan   

Syster bjöd på middag och jag på glass som A fick smaka av   


               


Fortsätter att såga ner mindre träd och då hände ngt roligt/konstigt   

Klättrade upp i ett träd som skulle ner och kollar noga vart flocken är innan jag drar sista taget på sågen. Ner med en jäkla smäll far stammen och då kommer Axa farande och skäller/ylar på ett lustigt vis jag aldrig har hört en hund låta  förut    Både B och L kommer farandes och kollar oroligt på A och sedan upp i trädet där jag hänger. Tolkar det som A blev orolig för mig och skällde så konstigt ända tills jag började prata lugnande med henne.


       


Har börjat träna in Axa för att kunna köra lite drag i vinter på skidor. Fy satan hon är helt otroligt    Kämpar på så hon fick inte gå så länge men en riktigt liten drag talang är hon allt   



 

Vi har vallt och jag tycker hon utvecklas så fint men det är inga likheter med Bella i vallningen utan sin far. Kommer ta det lungt och vara nogrann men även om hon är väldigt het och tuff så är hon lyhörd och lydig...än så länge och stannar och kommer på inkallning. Så roligt att se när svansen börjar åka ner och hon sjunker ihop i konsentration, smyger fram som en puma och ett öra på mig och ett på fåren. 


     


Åkte ut och fiskade men jag fick bara en fin solbränna   


 


Åkte till Botkyrka en dag och körde lydnad med hundarna ihop med Benny. Jättetrevlig dag då det även är nära till bad för hundarna för det var jättevarmt. Körde igenom både L och B i bruks lydnad och va så bubblande lycklig efteråt    Hade med mig picknic så det blev så klart fika på altanen och snack om helgens tävling. Både jag och Benny ska tävla elit spår på Linköpings BK på söndag så vi ska åka ner och campa, grilla och ha det lite trevligt på lördag kväll redan. Åker nog tidigt och tittar på lördagens tävlande. Första utflykten sedan februari.


 


En glad skit   



 

Nu har jag planterat om alla mina exotiska växter jag köpte som frön i våras. Är så lycklig över det som tagit sig och följer utvecklingen flera gånger /dag. Snacka om odlar lycka  


     


Båda dom spretig växterna är japansk mimosa jag plockade från ett träd utanför vårt hotell i Tokyo för ngr år sedan. Tog så många frön så jag sår nya varje år för jag har aldrig lyckats få dom att övervintra, men i år ska jag ordna ett odlar rum med växtbelysning för alla mina exotiska växter från jorden runt. Dom spretig bladen fick jag och syrran i en Valentine bukett i Thailand i vintras    Bladen var  utfyllnad men jag satte dom i vatten och nu växer dom. Ja tänk vilka minnen och suvenirer man kan ha i växter   


   

 Min suckulent fortsätter att blomma   


       


Mor & dotter fortsätter att busa och ha roligt ihop och dom verkar aldrig tröttna   Så roligt och underhållande att se dom. Kortare stunder lyckas A få lite fart på L men dom tigger bra ihop  


Nu blir det tävling i helgen och förhoppningsvis en rolig blogg nästa vecka    Lizzie är i strålande form men det var hon förra året med när vi körde ner till SM. Tog inte med mig så mycket packning då för att få plats med alla pris hem men det gick ju åt helvete direkt   

Nu ska jag åka med full bil och hur det en går så kommer vi få en härlig helg med gott i glasen och trevligt gagg  


                            Trevlig helg kära läsare och håll tummarna/ Susan   



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards