Alla inlägg den 28 juli 2020

Av manhofs - 28 juli 2020 22:30

Nu är det en underbar tid för oss hobbyodlare och landen är fulla av grönskar och bär som vi sådde redan i vintras.

Plockade av 5,5 kg vinbär och 1,5kg hallon och kokade saft. Nu är skafferiet och frysen fulla igen och en känsla av rikedom och förnöjsamhet smyger över mig. Nöjd att jag hunnit ta tillvara på allt vad trädgården bjuder och som jag nu kan njuta av ända fram till nästa sommar   


Flocken är med och busar runt tills det blir för varmt då kommer dom och vilar. Mor och dotter är lika busiga som vanligt   Axa kom med avbitna kvistar och för en gång skull blev jag inte sur för det var satans aspskott. Blir nog en prima trädgårdsjycke det där som lärt sig bita av ogräs   


Största jobbet med att koka saft förutom att plocka frukten är att tvätta och skölja flaskor som sedan ska behandlas med Atamon, inget latemansjobb att koka saft  


                


 

   

Får fullt med blåbär, både vilda uppe i skogen och odlade som jag föredrar då dom är så stora  


    


Satte frön i mars ....

 

 Och nu    Chili, vitkål, blomkål, olika sorters tomater, rödbetor mm Tar en tur varje dag och fyller upp med olika skatter.


     

Majs.


2 olika sorters potatis.

     

Jordgubbarna inne i växthuset ger bär t oavbrutet.



Mkt purjolök i år som jag älskar.

       


Snart moget fikon.

       

Axa är inne i en jobbig fas och jag är glad att jag har hundgård. Ibland får hon även sitta i lina nära mig och titta på när jag jobbar. Hon har fått en otolig apetit och äter allt,samtidigt är hon inne i en gullig fas och har börjat tytt sig mer till mig, eller snarare mina fötter    Hon är inte mycket för att kramas men hon lägger sig på mina fötter eller nära mina skor när hon vill vila. Är så lycklig över mina lilla Axa som även utvecklas så fint i arbete. Kör ingen lydnad men vallar och spårar och jag tycker hon utmärker sig i båda. När hon inte kommer när jag ropar ligger hon oftast under bordet och trycker. Då vet jag att hon har hittat på bus  


     

Vi är ju mycket ute i skogen och där kan hon vara lös utan minsta problem. Trotts att dom leker och springer runt har hon stenkoll på mig och kommer hela tiden för att hälsa och se vad jag gör.

Vi åkte ut till Gålö en dag men det var för mycket folk i skogen som plockade bär. Stannade och köpte Gålö lanthandels goda bullar som var frysta så det blev Micro i framrutan, lagom varma till kaffet    Bella spårade kanon trotts folk men L tyckte det var lite för svårt, omsom vin ömsom vatten.


        


Har fått till ngr fina pass med B som har vuxit på sig och blivit tuffare sedan sina valpar. Tar inte kommandon och vadå ligg eller stanna?

Bara att backa bandet och gå tillbaka till grunderna. Efteråt är det skönt med bad och härliga promenader för ludden   


       

Träffade Benny en dag i Fintuna och vi tränade spår och körde uppletande. En riktigt lyckad och trevlig dag då alla 5 ludden skötte sig fint. För mig var nog Lizzie bäst och det kändes så roligt att gå bakom min gumma som viftade på svansen   


       

Har sålt väldigt mycket på blocket i år och dragit in stora summor på skit   

Vill inte spar bra att ha saker och orkar inte med mera underhåll och renoveringar än vad jag redan har på tur. Hästkärran fick åka då den var i ett mycket stort behov av renovering och min moppe jag hade till stallet. Har stått i 17 år och inte en pryl fungerade men jag blev totalt ner mejlad med över 700 visningar på 12 timmar.

   

Floxen står i blom nu och doftar magisk som kaprifolen. Det är en underbar tid nu och inte så varmt vilket jag tycker är skönt.  

     


Har länge velat köpa mig en fårfäll men tycker dom är så dyra och fula. Gillar inte dom vanliga krulliga gråa som många säljer. Fick ett erbjudande att köpa från ett konkurslager på nätet och slog till direkt. 125x95cm 740kr.

Hann inte packa upp den innan L skulle börja kampa sedan var dom båda väldigt intresserade av fåret som inte rörde på sig   

Nej vill dom kampa får dom ta trasan, den här ska värma mig i min läs stol i höst  


         


Städade lilla dammen och retar mig på någon pippifågel som envisades med att dra ut mina näckrosor i plast hela tiden   

Men det är inget mot den jäkla skitpippin som flyttade in i mitt uterum    Började med att den hoppade upp på stolsdynorna och sket sig igenom nätterna. När jag la tidningar där hoppade den upp på karmen och sket ner mina nytvättade fönster och som ni kan se är det inte en liten gullig undelatbajs utan en jäkla blaffa. Frågade Tiger varför han inte grep den skyldige   men nu får jag stänga fönsterna för att hålla den borta. Fåglar ska hålla sig i naturen och inte jaga plastblommor och skita i uterum    


     


Retar jag mig inte på bajsande tjuvaktiga fåglar   så är det gräsklipparen som gått dåligt ett tag vilket gör klippningen trög    Slutade med att det dog så det var bara att lämna in den. Har en slarvig meck så vi får se hur den går när jag drar igång den igen ?

 

Igår åkte jag och plockade hjortron och spårade med Bella som skötte sig galant trotts att jag la spåret med Axa. Hon kunde inte bestämma sig för vem hon ville följa med värdet av pinnarna segrade och alla kom med in   Dessutom många bär och svampplockare ute. Ett blött jobb att plocka hjortron medan det blev ngr liter och så lite svamp. En riktigt mysig dag i skogen för oss alla men A ville inte vara med på kort   

               

           

I lördags åkte vi ut till Berga och spårade. Det doftade så gott från klövern som blommade. Axa har utvecklats så fort så jag hinner knappt med. Hon blir så glad och lycklig när hon ska få spåra så hon vill inte rasta sig. Provade att gå lite längre turer men hon vill bara tillbaka och spåra så hon får väl göra det i spåret om det kniper. Dessutom har hon precis som sin mor fått större intresse för spåret än för pinnarna men nu kommer jag lägga mera vikt på dom och som ni ser låter jag henne inte gå vidare i spåret med slutet, utan får in henne till mig så blir det köttbullar och mkt lek. Jobbar även med att inte öka tempot. Det är så lätt att man hänger på en ivrig hund men jag vill ha noggrant och lugnt tempo. Orkar inte fara som en vante och ofta får man slarv vid vinklar och med pinnar om tempot är för högt. Å vilken lovande liten Axa   och flocken busade lyckligt runt på ängen sedan  



 
           


Ja kära läsare, det är lite av vad vi har roat oss med i veckan. Nu väntar nya utmaningar och arbeten på tomten.


                                                         Stay safe / Susan   


 

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards