Direktlänk till inlägg 20 juli 2020

Tiden

Av manhofs - 20 juli 2020 23:00

Så mycket ledighet men så lite tid. Tycker klockan bara rusar iväg och först vid 21 tiden går vi in varje kväll och efter dusch och fix är jag för trött för att sätta mig vid datorn så uppdateringarna blir lite utdragna


Förra helgen träffade jag två valpköpare på en introduktionskurs i vallning för bästa Sven. Var så roligt att träffa dom igen, speciellt Marie och Alan som jag inte sätt på 2 månader. Det hade hänt mycket och han har vuxit i sin kostym och var en lyhörd och ståtlig pojk nu. Totalt var vi 5 stycken och det är alltid roligt att se olika typer av hund. Vädrets makter var på vår sida och vi fick nog bara 34 regndroppar totalt på hela dagen trotts att dom lovat busväder och vi hörde åskan på håll.

   

Det blev mycket teori och så lite lydnad utan får. Alla hundarna var lyhörda och samarbetsvilliga men i olika stadier till hur mycket man träffat får. Sanna och Aya in action   


   

 

Marie och Alan   

 

   

   


Lilla Axa   


   


Det blev en jätte lyckad och trevlig dag och jag önskar alla lycka till på deras fortsatta vall karriär   


Hemma har jag satt igång och kapa sly och såga träd som inte är så enorma. Här upp har jag mitt vilda blåbärsland och enbärsodling så där får inte aspen in en fot    Ser inte ut att vara så mycket men korgen fylls fort  

Kletar in dom nykapade ytorna med gel så dör dom bort   

             

Sedan var det dags att ta tag i dom ståtliga men giftiga fingerborgsblommorna som lagt sig för vinden och regnet. Blev så luftigt och öppet igen när allt är borta, men lite tomt.

 

   


Min odling av amerikanska blåbär började mogna och då måsta jag näta in annars är fåglarna och hundarna där och äter upp allt   

Ger näring två gånger / år och som tack får jag nu mellan 2–3 dl/dag  


         


Tränar mycket nu i både spår och vallning och brukar då ta med mig picknik.

     


Köpte ett av Sveriges största märken på bröd som jag tycker är gott ibland och upptäckte ett litet inbakat djur. Bröt bort den lilla biten och avnjöt resten av min smörgås men jag tyckte företaget borde få reda på att dom har någon sorts ohyra i sitt bageri. Är inte knusslig och vet att hur god livsmedelshygien man än försöker hålla så kan det smita in ett hårstrå eller ohyra. Fyllde i deras websida med bilder samt påsens nummer och tyckte bara dom skulle se över sin livsmedelshygien och ev. kontakta Anticimex. Fick ingen återkoppling och tyckte det vara lite dåligt   men så helt plötslig damp det ner ett trevligt tackbrev och hela 150 kr i presentcheckar. Blev såklart glad men jag var inte ute efter ersättning, glufsade ju i med resten men det var trevligt gjort av dom   


Ännu trevligare är att mitt suckulent land står i blom  


         


Jag valde att ta en privatlektion med Bella på ett nytt ställe och då följde Janne och Sanna med så delade vi på en privatlektion med våra små. Dom orkar inte så mycket nu men det var jätteintressant och väldigt lärorikt. Är så nöjd över A som jag lärt in stå på och det fungerar även på får. Fick till ngr riktigt fina förflyttningar så jag blev så glad och gapade   på instruktören som stod och gaggade med Sanna. Herregud man vill ju ha uppmärksamhet när det går bra  

Aya ser så lovande ut men vallning är dyrt och tar lång tid att förstå sig på. Kommer bli en spännande resa för Sanna om hon fortsätter att förkovra sig i vallningens magiska värld med sötaste Aya   


     

Vi brukar gå och bada varje dag när det är så varmt och Axa påminner mer om en labrador. Vill apportera allt möjligt hon hittat på vägen och bär med sig tills hon hittar någon ny skatt   

Sedan dyker hon när hon badar och ser så rolig ut när hon kommer upp med skräp på skallen. Likt Lizzie gillar hon att bara ligga stilla och njuta efter lite plask och lek.

   

Axa är väldigt självständig och kräver koll. Hon försvinner högst upp i skogen eller längst ner och hittar på bus och hyss så ibland blir det in i hundgården så jag kan hålla på i lugn och ro. Samtidigt söker hon kontakt och helt plötsligt så ligger hon vid ens sida för en powernap   Hon gillar att ha koll på mina projekt och sticker hela tiden in sin lilla nos i lövkorgen för att se vad matte slängt. Händer ofta att jag får plocka upp mitt ogräs på en helt annan plats i trädgården än var jag la det, på komposten   


 

Eftersom vi har fått problem med andra hundar då hon blivit påhoppad flera gånger   och nu reagerar med att göra utfall   har vi anmält oss till en valpkurs med start i augusti. Man blir så trött och arg på andra hundägare som envisas med att gå med dom lösa trotts att dom varken lyder och det råder koppeltvång.


Hon vaktar mig väldigt mycket och igår var vi på ett klippigt ställe ganska tidigt för bad. Det dök upp mer och mer folk  ju senare det blev men Axa höll alla på avstånd. Runt oss var det 5 gånger Corona avstånd och jag var så lycklig. Känns så skönt att ha en liten tiger vid sin sida när jag är så mycket själv ute i naturen. Absolut ingen som smyger sig på oss   


   


Har nu dragit igång med att röja på ett nytt område längst uppfarten där träden har vuxit sig för stora och lämnade ett lass i morse på Petterboda. Ska rensa ut ännu mer så det inte blir så myggigt och mörkt. Axa släpar bort kvistarna som jag släpar fram  


              

 Lizzie gillar inte när jag sågar och försvinner   

Tiger håller koll på håll, eller så var han sugen på en ridtur   

     

Ingen vila ingen ro. Möten i veckan och så ska alla vinbär av busken och saftas, träd ska fällas och fraktas bort och så blir det vallning och spår. Tråkigt har jag ju inte , saknar bara lite tid att hinna med allt jag vill   

Men brukar ta en glass pause vid dammen   


  


                                                  Stay safe/ Susan   




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards