Direktlänk till inlägg 7 juli 2020

Trädgården.

Av manhofs - 7 juli 2020 22:15

Att ha en trädgård att pula i är som balsam för själen men det är en krävande hobby och inget för den late.

Vi hobbyodlare älskar att prata om vädret och det är sällan bra nog   För lite eller för mycket regn, frost som kom för sent eller ohyra som invaderar. Mördarsniglarna sprider sig ju upp o landet men här i 08 land har dom härjat i många år och det har styrt i vad jag odlar.


Orkar helt inte enkelt med att kriga med dom då jag ständigt förlorade    Man beställer sina frön i januari, försår och pysslar om dom för att omplantera och sätta ut i växthuset i mars/april och när man sedan stolt och lycklig som en tupp sätter ner dom i jorden är dom helt borta nästa dag   


Helt har jag ju inte gett upp och varje natt går jag en runda med saxen och klipper ett 20 tal men det få bli sorter som inte sniglarna gillar och som ändå skänker glädje och doft.

Men som från min stora odling av pumpor finns nu bara två Halloween sorter kvar då dom satte i sig resten. Som ni ser en han och en hon blomma och med binas hjälp blir det nog frukt såvida inte sniglarna sätter i sig dom med men jag är där och bevakar med saxen. Har nog aldrig sätt en blomma med så tydlig könsprägel.


   


Trädgården kräver hela tiden underhåll och jobb och så fort man njutit av en sort är det dags att klippa ner och göra rent annars blir det som en djungel och ser skräpigt ut. Som här i mitt vallmoland som nu är färdigblommat.


 

 


Jag har aldrig varit så svag för rosor men mina föräldrar är det så jag kan njuta av deras när jag är där, som dessutom doftar ljuvligt   


   


Det är inte bara färg och doft utan mat i mängder om man bara lär sig att ta tillvara på sina skatter. Planterade en fläderbuske för två år sedan och nu kunde jag skörda en första satts på 65 blommor så nu har jag 8 flaskor med läskande saft till nästa års tävlingar. Jordgubbslandet har levererat ordentligt i år så nu har jag 4 brukar sylt och flera påsar med bär i frysen till vinterns fil   


           


Vitlök som ska flätas och tomater i massor som jag fryser ner och använder till matlagning under året. Gurka på mackan och så kommer två sorters chillie som jag tagit med mig från Costa Rica och Thailand. Amerikanska blåbär i massor som ger frukt ända fram till augusi/september.


            

Man ser inte skogen för alla träden sägs det och det stämmer så väl. Man sitter där i hammocken i godan ro och så.. VAD skådar ens vänstra öga   ?

 


En lönn som smitit sig emellan buskarna och ska bort. Hela tiden detta krig mot sly som växer värre än ogräs. Som tur var är hettan nu borta så jag har satt igång och sågat ner. Djungeln sprider sig så fort och som här i min slänt vill jag ha luftigt och ljust så att mina vildhallon växer. Brukar få en 2–5 L men inte om träden tar allt ljus och näring.


               


Förra veckans bad, riktigt skönt   


             


Många hör av sig och frågar hur det gick för Piraten?  

Han hamnade hos en ung instruktör som vunnit ungdoms SM i agility och Freestyle och dom trivs så bra ihop   Tänk vilken skillnad det är att hela tiden få klagomål så det hugger i hjärtat   eller som nu, gulliga filmer och vackra bilder från en lycklig matte som älskar sin hund   



 


Måste bara berömma alla mina valpköpare som är så duktiga på att skicka bilder och filmer    Tänk att alla dom fina valparna kommer från min Bella som nyss själv var valp…nja för 4 år sedan.


Alla bilder och filmer har Cornelia skickat till mig och filmen är när Piraten för första gången få åka pendeltåg i Stockholm. Tänk vad bra han fick det till slut fina killen   


           

Ingen trädgård utan blommor men eftersom det har både regnat och stormat ngr dagar bär jag allt under cover så det inte blir förstört. Ludden plaskar på i sin lilla balja, mer roade av stänk än svalka skulle jag tro   

                 

Vi har spårat lite granna och det går så jätte bra så man blir helt lycklig. Alla tre jobbar så fint nu så det inte är klokt. Tänderna har börjat lossna och öronen åkt ner och det verkar tyvärr som min Axa kommer få fladder öron likt sin mor. Lilla Axa verkar vara helt enormt duktig i spår och gillar att appotera så pinnarna kommer redan in vid 4 månaders ålder   

              



 
  Hon har sina sidor är inte så enkel min lilla Axa men så grymt lovande och rolig att jobba med och hjärtat värker när hon kommer och ger lite kärlek, vilket är ovanligt men händer oftare och oftare   

     

Afrikas drottning går snart i blom men kolla i bakgrunden. Hur gulliga är inte dom två?


     

Blir så lycklig nu när näckrosen slår ut i blom, riktig odlarglädje. Inga dyra eller märkvärdiga sorter men dom skänker så mycket glädje när dom efter ett års skötsel som tack visar att dom trivs och slår ut, då vet man att man har gjort ngt rätt under året   Nu blommar min lavendel och doften får mig att minnas alla mina stunder nere i Provance, ungdomskärleken och hårt jobb på vingård.


         


Nu har jag tagit upp vallningen igen och det är så roligt    Axa har fått träffa får och på lördag har jag ordnat en introduktionskurs i vallning uppe i Vallentuna hos Sven Sognevik för valpköparna. Tyvärr kommer vi bara tre valpar men det kommer bli så roligt att se dom, 2 månader sedan jag träffade Alan och han ser så fin ut på alla bilder.


Efter vallningen åker jag ut och promenerar i Fintuna. Koppeltvång råder men mina jagar inte och kommer på inkallning. Axa har superkoll på mig och lämnar mig inte ur synfält och lyder så bra stanna. Har lagt in ”stanna” när hon puttar på fåren med och hon lyder där med  



 

På torsdag ska vi tränapå en ik 1 bana och det kommer bli så roligt. Blir nog spår när vi är klara och gofika i skogen.


Mina ökenrosor som jag köpte som frö växer och gror men själva fröt lossnade aldrig så jag fick pilla loss det med våld. Ser lite konstigt ut så jag undrar om jag väntade för länge men det ska bli spännande att se vad det blir   

         

Lidl gjorde reklam för sina populära utomhus sängar som alltid tar slut på noll tid. Har själv stått där med lång näsa i två år så denna gång var jag på Lidl redan kl.08.15 och då fanns det 3 kvar och jag ryckte snabbt 2   

Framför mig i kön hade alla köpt sängar    Tyckte jag gjorde så fint åt min gumma Lizzie men när jag vände mig om la hon sig på marken  


        


35mm regn har fallit denna helg så det blir nog mer dödande av sniglar, klippanda av sly och rens av ogräs   


Sköt om er kär aläsare så hörs vi med förhoppningsvis lite fina blider från helgens kurs.


                                                   // Susan 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards