Alla inlägg den 30 juni 2020

Av manhofs - 30 juni 2020 19:56

Glädje och sorg, skratt och tårar är några av livets fasetter som man måste ta sig igenom på gott och ont.

Tycker det på ett sätt har varit en jäkligt jobbig vår och samtidigt den underbaraste jag har fått uppleva och jag kommer för evigt förknippa Corona med min underbara A kull och den fantastiska upplevelsen.


Det är jobbigt att vara arbetslös och trivs inte alls med att bara slå dank. Saknar mina arbetskollegor och jobbet jättemycket och hoppas det snart vänder så man åter igen får kliva in bakom baren och jobba. När jag ändå håller på och gnäller så ska jag berätta om min fot som har krånglat en längre tid. För att koka ner en lång historia så har inga behandlingar, inlägg eller vila hjälp så jag fick MR röntgen för en tid sedan och det visade sig vara en muskelknuta i höger fot som gör så satans ont på 6mm. Hade den varit 8 mm hade jag fått operation direkt men idag fick jag en cortisonspruta och det var bland det smärtsammaste jag varit med om och jag skrek rakt ut    Hoppas det hjälper och att jag kan sätta igång igen med mina långa promenader utan att hela tiden ha ont annars blir det OP i höst.


För två veckor sedan köpte jag två läckra nektariner som jag skulle avnjuta framför Tv:n som godis. Försökte ta en tugga med den var stenhård så jag tog i. Märkte inte skillnad på köttet och kärnan så en bit av framtanden gick av. Fasiken vad jag blev ledsen    Vem vill se ut som en tandlös gumma när man skrattar?

Fick snabbt tid hos bästa tandläkaren som slipade till det hela. Ingen spricka upp i roten utan bara lite kosmetiskt som dom fixade till jättefint så jag blev så glad. Dessutom tyckte dom jag hade en sådan otur så det gick bara på 218 kr   

 

Den 24/6 tog vi ett sista farväl av Helena som gick bort av sviterna från Corona   

Helena kom till Sverige ihop med Mamma och när dom sedan gifte sig förblev dom vänner livet ut och har haft så mycket roligt ihop med resor och middagar. Hennes dotter Yvonne är en kär vän till mig och det kändes så ofattbart att fina Helena som alltid var så pigg skulle drabbas. Det blev ett varmt och kärleksfullt farväl men väldigt sorgligt.

 Hon kom till sin sista vila när sommaren var som bäst och likt hennes personlighet sken solen från en vacker himmel  

 


Ja det har varit svårt att motivera sig och se något positivt denna vår men mina små lyckopiller håller mig på fötterna och efter regn kommer ju alltid sol   

Visst finns det mycket att glädjas åt och över och det gäller att själv inte gräva sin grop för djup. Hade ett underbart dag i Åkersberga då jag besökte Sanna och Jan som köpte Aya. Å vad roligt dom hade ihop och vad fint hon bor och så älskad kan inte många hundar vara   





Axa har vuxit om Aya och var både lite högre och smärtare med längre päls. Aya hade inte börjat få sin riktiga päls än som Axa har. Aya är ju en kopia av sin mor och en riktigt glad liten tjej och nu förstod dom mitt smeknamn till fullo ”ostbåge”  


       

Efter go fika tog vi en härlig promenad ner till havet och beslöt oss för att bada i hettan    Axa lekte på stranden men när hon såg att jag skulle hoppa i kom hon kutandes och började simma med mig. Det har varit på G ett tag för hon älskar vatten men nu njöt hon och tog sig ngr turer innan hon blev kall om magen och gick upp. Lyckades få ut Aya en kort tur hon tyckte det var roligare på land än så länge.




På väg hem stannade vi till och åt lunch på en Golfklubb och så helt avslappnade låg dom under bordet utan att störa. Axa skällde lite på någon hund som gick förbi för tyvärr har hon blivit hundrädd efter att ha blivit påhoppad tre gånger. Nu går hon hellre själv till anfall än att få stryk så det får vi jobba på men i mattes ögon är hon helt underbar    Så nöjd med denna av/på knapp som hela kullen har. Tycker det är så tråkigt med hundar som inte kan slå sig till ro och hela tiden stressar.


   


Midsommarn firades på bästa vis i dagarna tre med så mycket god mat och dryck, spel och skratt och vädret var ju helt otroligt i år. Tycker alltid det regnar på Midsommar men inte denna gång. En otroligt vacker  högtid vi firar i Sverige     


                         


Gillar inte denna hetta som råder nu och längtar till kyligare temperaturer    Inte heller djuren mår så bra men vi går ner till ån varje morgon så dom får simma. Många frågar om linan på Axa men mina valpar får aldrig simma utan lina. Linan räddade Gucci som i sin iver över att få bada halkade på en klippa, slog i huvudet och gled ner under vattnet. Dom är små och klumpiga utan att ha lärt sig full koordination så man får hålla koll och vara alert. Hemma har dom fått en lite damm att plaska i för dom börjad bada i ett sunkhål nere i gamla hästhagen och stank så det fick jag lägga galler över   

Dom är inte så roade men ställer sig och plaskar.  Axa lägger sig i hettan och svalkar sig   


           


Tiger min lilla kisse gillar inte fisk utan föredrar fly thru mat   


   


Så har man fyllt ett år till och det friades nere i Nynäshamn med god lunch i torsdags   På kvällen satt vi hemma hos mig och drack lite bubbel och i lördags kom familjen på middag. Så trevligt. Provade ett nytt sätt att handla alkohol på och blev så nöjd.


           


Hon är så rolig Axa med sin egen personlighet. Försvinner lite hit och dit. Hundkojan är en favoritplats så vill jag inte att hon ska gå in och lägga sig får jag låsa till. Lite koll vill hon ha så en nos sticker ut om man kollar noga     

   


Annas är det en magisk årstid om det inte bara vore så tort och hett. Får vattna varje kväll men det är vackert och det doftar otroligt   


       


 


Nu ska vi titta på TV och hoppas på ok väder imorgon för då händer ngt roligt och så ska jag berätta om mitt djungelprojekt här hemma som jag satte igång med igår nästa gång vi hörs   


   


                                             Stay safe/ Susan   



Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards