Alla inlägg den 18 juni 2020

Av manhofs - 18 juni 2020 20:53

Nu firar vi Midsommar som för mig är den härligaste helgen på hela året. I år verkar vi även få en av dom varmaste Midsomrarna på mannaminne så man verkligen kan vara ute och njuta av ljuset, doften och värmen   


Gräset är klippt så den skulle duga till en VM bana i krocket och båten städad för en härlig tur, kylen är full av läcker mat och kalla drycker huset pimpat och det kommer bli en underbar helg   


 


Förra helgen var jag spår läggare på Stockholms södra brukshundsklubb och man får väl ge mig 10 och 0 poäng för min insatts    Har lagt ner lite tid och fått till två utmärkta spår i vacker natur och varierat underlag så det gjorde inget att man fick gå upp kl. 5 båda dagarna.


     


 


På lördagen var det högre spår och två tog sig runt spåren men ingen uppflyttning. 

       


Bella fick vara hos föräldrarna hela helgen så jag kunde lägga lite mer tid på Axa. Glädjande nog reagerade hon inte på skotten någon av dagarna vilket alltid är skönt. Hon som tog sig runt mitt spår så vann   


 


På söndagen tog jag inte ner den bakre riktningsmarkeringen en 35 meter ut så då strök dom mitt spår. Fasiken vilken fadäs och klumpigt av mig men jag trodde den skulle hänga kvar    Kändes såklart jättepinsamt för att istället för att hjälpa till ställer man till det.

Lizzie tyckte dock det var jätteroligt att få ta ett lägre spå och mitt dåliga humör försvann när jag såg hennes ovanliga spårglädje. Vet inte om det var för att det var annorlunda pinnar eller för att pinnarna kom så tätt men hon jobbade ovanligt glatt med högt tempo   


Ja ja 10 poäng till hunden, 0 poäng till spårläggaren   


       

 

 


Otroligt varma dag så vi åkte ner och badade båda dagarna …eller Lizzie badade, Axa plaskade runt och jag satt och blängde   


     


Axa älskar att bära runt på saker och ju tyngre ju roligare   



 

Har rivit valphagen nu och bara behållt baksida ifall det blir flera kullar på gården   


   


Så är dammen storstädad och det är så roligt att sitta i hamocken och njuta nu. Fullt av djurliv när man har dammar på tomten. Skogsduvorna föredrar den mindre, skator den större. 


             

 

Så kom det äntligen rejält med regn i dagarna två och naturen drog åt sig varenda droppen. Har tre olika regnmätare men ingen visade likadant     Mitt limeträd står nu i makalös blomm och doften är unik och ljuvlig.

 

           


Förra året blommade aldrig mina Rhododendron men i år blommar två av 3, tror det beror på den blöta våren. Fick ett skott av en kund förra året från hans rosa trumpetbuske och den har nu vuxit sig stor och praktfull och med iver väntar jag på blommor     

Kaktusen stod halvdöd utanför en annan kund så jag frågade om jag fick ta den. Som ni ser har det gått så där ända tills det vände och den satte skott. Så fina minnen av mina kunder från förra sommaren   


       


Min amerikanska blåbärsodling står i blom och jag verkar få en rekordskörd. Tycker det är så vackert runt nya dammen med alla vildvuxna fingerborgsblommor som inte sniglarna gillar. Underbart att sitta där i kvälls solen och njuta av porlande fontän och fågelkvitter.


     



Beställde ju tropiska frön i våras som jag lagt ner mycket jobb med och det är så spännande och roligt. Rätt fukt och temperatur, lagom med vatten och special jord och så efter veckor kommer dom. Fasiken det är lika spännande som att vänta på valpar   

Ökenros har jag nu 4 på G. Den stora tog jag hem från Thailand förra året och det är ett makalöst skådespel att se hur dom  gror   


       


     


Papaya, hibiskus och papegojblomma gros men jag väntar på flera sorter. Det är verkligen lite skillnad på att odla dessa växter mot tomater och lök   


Stackars Bella hon ser så skabbig ut efter sin kull och besväras av alla moskitos som det finns så jäkla mycket av i år. Smörjer in henne med djungelolja och så får hon mkt med näring men pälsen bara rasar av så man ser hunden  Hon som är som ett strot fluff monster i vanliga fall är snart kal   


   


Nu önskar vi Er alla en riktigt Trevlig och God Midsommar       



        



Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards