Alla inlägg den 26 maj 2020

Av manhofs - 26 maj 2020 20:27

Alla undrar vad min nya lilla valp heter och när jag svarar Axa fattar ingen vad jag säger och upprepar två tre gånger   Axa är ungdomsslang för att gasa på och accelerera upp och jag tyckte det passade bra på en liten bc tös och är ett annorlunda namn   


Livet med valp är för mig helt underbart och jag njuter av varje sekund. Sommaren står på vid gavel för allt vad en liten hund behöver lära sig och upptäcka. Eftersom hon är uppfödd av mig och väldigt trygg i mitt sällskap har jag satt igång tidigare än vanligt med att miljöträna och ta med mig henne. När jag hämtar hem en valp från annan uppfödare har jag alltid varit noga med att valpen ska lära känna mig och vår flock och känna sig trygga med oss innan vi far runt och utsätter dom för allt möjligt.

Jag packar min lilla rygga med valpsaker och gör vi små turer. När jag slår mig ner för fika bäddar jag upp och där får hon vila i lugn och ro utan klapp från besökare. Dom lär sig jättefort att slappna av och den lilla övningen har jag haft med mig i hela hundens liv. Slår vi oss ner vet dom att dom kan stressa ner och vila i lugn och ro  


                   


Ofta går vi själva eller så Lizzie följa med som hon ser så upp till   Lizzie är jätte snäll och tar bra hand om henne men att leka är inte hennes pryl.


     


Bella leker desto mer och älskar sin valp över allt så det är lite jobbigt att ha dom ihop. Det är inte bra för en växande liten valp att leka för mycket och hårt och speciellt inte med en större och tyngre hund så jag får sära på dom. Bella ligger då utan för hennes hundgård och vaktar och gräver för att ta sig in. Men det är roligt att se hur kul dom har och ngr små pass /dag får dom har roligt ihop  


        


Vi brukar besöka en gård och det är spännande med alla djuren. Av alla djur var hon mest rädd för hästen och hon först tog sig fram till när den gick. Annars är jag så nöjd med lilla Axa. Hon är som en normal bc och kan reagera lite för än det ena och än det andra med hämtar sig och tuffar på. I trafik går det jättebra men hon började valla bilar för två dagar sedan men det är över just nu. Gick ner till Gudö bro leden och gick och då blev det för mkt trafik så hon gav upp och knatade på   


             


Jag har satt igång att träna spår igen och det är dom stora så lycklig över. Är så himla nöjd med Axa med och förvånad över vilken liten spårtalang hon är. Visserligen är B den bästa spårhunden jag haft än så länge men det krävdes mer träning för att komma igång så här fint. Ja ja resan är lång och mkt kan hända men jag är glad för varje liten framgång. Även i uppletande verkan hon har talang och tycker det är roligt   


                      

 



Nu har jag tvättat ur lusthuset och putsat alla fönster så det är klart för mysiga kvällar   

         


Lilla nya dammen från förra året höll trotts alla odds och är nu urtvättad och skänker mig ro och glädje. Har den strålen på fontänen för att det ska höras vattenbrus när jag sitter och äter på altanen. Finns ju inget bättre än ett gals rosé en sommarkväll med grillen igång och dammen som porlar i bakgrunden  


     

En dag åkte jag ut till Riala för att träffa Sanna och Jan som har Aya. Vi skulle spåra men det visade sig att vi inte fick åka in i spårområdet utan stå utanför med bilarna. Det innebar att det var långt att gå till spåren och så var det den varmaste dagen just då så jag gick och gick    Som tur var lekte Aya och Axa så fint ihop så jag kunde spåra på ifred men jag var helt slut sedan. Kollade på GPS och jag hade gått 10,2 km bara där. Trodde det skulle vara vacker stor skog men det var kalhyggen, krondiken, sankmark och skogsvägar så jag fick mig en genomkörare    Tycker det gick riktigt bra faktiskt men ingen full pott på pinnar men det kändes lovande. Tyvärr tog varken jag eller Sanna ngr bilder då vi hade fullt upp med gagg, fick och träning   


     


Syrenen står i blom och i slänten där alla valpbilder tog har nu snödropparna tagit vid och snart sprider dom sin doft. Mitt lime träd är väldigt sen i år och jag oroade mig för att det var ngt fel men äntligen kommer den nu i blom och jag hoppas på många frukter även i år   


           

Efter20 års glädje över mina persiko och fikonträd bestämde jag mig redan förra året för att nu fick det vara nog. Grävde upp dom och satte i min nya rabatt och det blev så bra inne i växthuset. Mkt mer ljus och plats för odling. Vet inte om dom kommer överleva flytten men det kan kvitta. Ibland måste man börja om och förändra saker i livet och inte fastna på samma ruta.


   


Min lilla fikakompis när vi är ute i skogen    Tar vi promenader ska hon precis som sin mor när hon var valp själv hålla i kopplet och dra mig  Någon trädgårds hun är hon dock inte, undra om det går att reklamera ? Snor mina handskar, gräver gropar där dom inte behövs och biter på mina fina blommor   


       


Nu har den spännande resan med öronen börjat och jag hoppas så att hon får två stånd öron. Hennes systrar hade bättre öron än henne men jag hoppas på ett upp, iblandad får man nöja sig med 50 % i livet men för en kort stund i morse var det 100 % upp   Sitter och tigger frukost och vill inte bli fotad.


   


Båten är det ett evigt tömmande på och kalla vindar   men nu verkar vädret ha vänt så jag hoppas på en premiär tur med flocken och Axa. 


     


  Min lizzie fyllde hela 9 år   och man undrar vart tiden tog vägen. Nu har jag en liten Lizziekopia då Axa påminner om så mycket om henne och det värmer lite extra att jag har fått lite av båda mina älsklingar i Axa. Hon är mer reserverad mot folk som Lizzie är, så det måste jag ta tag i i så hon får träffa mycket folk som ger godis och inte tvingar på sig henne. Går vi och rör oss bland folk går det bra men hon gillar inte att folk kommer fram om vi har boat in oss. Då vaktar hon mig och säger ifrån ganksa bestämt. Gick att träna bort bra med Lizzie så jag ser inte det som ett problem utan tvärt om, jag är jätte glad och nu när Lizzie börjar bli gammal veta att jag har en ny liten vakthund på tillväxt    


     


Sköt om er/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards