Alla inlägg den 7 maj 2020

Av manhofs - 7 maj 2020 22:02

Så blev valparna redan 8 veckor och har börjat lämnat gården. Fy vilken jobbig natt och dag   Trodde att det skulle bli skönt att vinka farväl men jag drömde mardrömmar hela natten. Drömde att jag ångrade mig och ville inte sälja någon valp så jag hittade på att jag hade fått Corona. Men det gjorde inget och alla valpköpare ville ändå komma och hämta sina hårbollar. Då höjde jag priset till 25 tusen kr/valp och sa att det var för oförutsedda utgifter men då Swishade alla snabbt summan  

Lilla Aya hämtade Sanna och Jan först. Hon ska till Österåker och bli sök , lydnandshund och prova på vallning. Nu har dom en egen liten ostbåge att pyssla om   


    

I tisdags blev dom alla veterinär besiktade och skötte sig så bra    Jag har tränat på att undersöka dom, väga och klippa klorna på ett bord varje vecka och det har lönat sig. Kutade runt och lekte, kampade och utforskade. Sedan kissade dom och somnade    Båda hanarna saknar en kula för dagen men den kände veterinären Camilla så får vi hålla tummarna för att dom hittar rätt. Förutom det var allt UA  


     


Dom har ju fått lyssna på min skott skiva sedan 2 veckors ålder      Den har stått i olika rum så att det inte blir situations bunden samt utomhus uppe på balkongen så smällarna även kommer uppifrån. Åkte ut till Berga där det var skjutövning och promenerade. Hörs dåligt men som ni ser var det ingen som brydde sig   



 

Lizzie med sina lite hårdare nypor och ordning och reda   är hjälten som alla fjäskar för och Lizzie är så stolt  

         

Jag har tränat på hög höjd och lekt uppe på balkongerna. Dom fann sig fort och kutade runt och lekte/utforskade  

         


Minifox 4500 gr (alla vägdes hos veterinär i tisdags)


 

Piraten 5500gr.

 

Aya 4400gr


 


Axa 4300 gr

 

Alan 5600 gr

 

Alla valpar har åkt bil minst 3 gånger och bara en gång spydde någon och det var efter veterinär besöket. Kan ha varit Piraten för Aya hade sovit på vägen hem medan Piraten Spydde två gånger idag    Mina föräldrar har varit på dagliga besök och tycker som mig att det är tråkigt att dom åker  , kommer bli tomt men vår lilla Axa blir ju kvar  


         


Trotts att Bella inte fick se när valparna for har hon farit runt och letat efter 2    Hon tryckte tom in huvudet i deras koja och nosa. Hon är så kärleksfull och har verkligen njutit av att vara mor. Åkte iväg med dom en stund för att komma hemifrån och när vi kom hem igen var hon lugnare.



 

 

     

Valparna älskar att gå i skogen men så fort man öppnar valphagarna så sticker dom iväg. Fick börja träna inkallning för jag orkar inte kuta runt och jaga 5 valpar. Messmör är det bästa dom vet och det har gett betyg 8, avdrag för ingångarna   



Plommon och körsbärsträdet står nu i blom och magnolian Susan börjar slå ut. Fullt med vinbär ser det ut att bli och ett jätte surr med bin runt mina buskar/ träd   

Frost på nätterna så alla får en mössa på sig vid lägg dags  


             

Gräsklipparen och trimmern var på service och nu är gräset klippt i raka remsor. Gården är även pimpad med hästkärran. Den börjar se risig ut men jag lägger inte ut ngr pengar på renovering. Blir för dyrt  


      

 Imorgon åker Minifox och på lördag Alan sedan blir det tomt   

Sista natten med gänget i går kväll   


   


Jag har fått fullt med bilder och filmer från deras resor i dag och från deras nya hem, det värmer    Känns så bra att alla kommer hamna i bra aktiva hem och jag ser fram emot dom kommande åren. Jag kommer anordna vall träffar hos instruktörer för dom som vill och nästa vår blir det kennel MH. Känner Ni till vart jag kan boka det så får ni gärna meddela mig. Skulle vilja ha möjligheter att bjuda på lunch i samma veva till valpköparna i någon klubbstuga.

Jag borde ha skrivit in i kontraktet att det är obligatoriskt med lagtävlingar på lydnadscuper ”Team Manhof’s” men det verkar som om jag i framtiden inte kommer ha problem att få ihop ett lag eller två    Det kommer även bli så roligt att ha Sanna och Jan nära så vi kan börja valla ihop och dela på lektioner nu när dom är små och inte orkar så länge. Alan ska till Motala och bli riktig vallhund med egen fårgård och tävling som mål. Kommer bli så roligt att ha någon och åka och heja på och så kan jag och Bella börja tävla Ik 1 med dom nere i deras distrikt.

Inser med alla planer att det är dags att köpa mig en ny husvagn, bättre begagnad. Går inte att tälta med tre hundar…eller?


                                              Hej då/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards