Direktlänk till inlägg 2 maj 2020

7 veckor.

Av manhofs - 2 maj 2020 23:30

I torsdags blev dom små hårbollarna 7 veckor och dom utvecklas så fint. Jag är så nöjd över mitt val med hane och just att jag inte valde att välja en hane med lite mer tryck än vad Bella har, dvs kompensations avla. Jag tror inte på det utan valde hellre en hane som påminde lite om min Bella när det gäller mentalitet, förutom att han inte är så överdrivet tillgänglig som Bella är. Räcker med en förälder som ostbåge    Jag frågade även Sara hur Duncan var hemma när det gäller ljudvolym och hon sa att man knappt märker av honom hemma. Ytterligare en sak jag tycker är viktigt. Har börjat höra mer och mer gnälliga och högljudda bc:n vilket inte tilltalar mig. Nu är alla valparna otroligt tysta förutom när dom leker riktigt vilt. Inget onödigt gnälla och skälla har jag knappt hört dom göra. Som många säger när dom kommer hit, vilka tysta valpar men väldigt vilda. Alla är väldigt kampiga och gillar att jaga trasa.


 

Bella härliga temperament gör mig så varm   Hon älskar sina små och diar fortfarande. Hon njuter när dom diar med stängda ögon men dom får inte hålla på så länge för det finns inte så mkt kvar. Efteråt leker hon med dom och ligger och pussar dom. Det är underbart att se och med en sådan omtänksam och harmoniks mor både barnen bli lugna och trygga.



  

Dom är nu registrerade och det känns stor, min första kull på papper   


 


Valp 1 "Minifox" 4076 gr.

 


Valp 2 "Pirate" 4802 gr.


 


Valp 3 " Aya" 3974 gr.


 


Valp 4 " Axa " 4018 gr.


 


Valp 5 "Alan" 4911 gr.


 


Nu har ingen bajsat inne på över en vecka utan det behövs bara bytas tidningar på morgonen. Jag brukar vakna vid en kvart i 7 och kollar då mobilen och väderappen. Vid 7 halv 8 går jag ner för att ta ut dom och då väcker jag alla. Från början hade jag tänkt att gå ut med alla tid hundgården men det var så mysigt att bära ut dom en och en. Som lite egen tid och få sniffa dom i nacken och pussa på dom. Det är nog den bästa stunden för dom är så trötta och keliga och vill verkligen att jag ska sniffa på dom. Dom lägger upp hakan på min axel och ger mig små trötta varma morgon pussar på halsen och jag bara smälter, fy det kommer jag sakna mest.

Sedan får alla mat medan jag städar ur valphagen och tvättar matskålar. Sedan får Bella gå in till valparna och dia/leka medan jag äter frukost och pluggar mm. Vid 9 går jag ut och tar vår första promenad runt uppe i skogen. En och en eller två och två. Dom verkligen älskar att kuta upp dit och har man inte lina på dom så är det Bye bye. Roligt att se hur dom utforskar naturen. Jag har nu bytt håll och går uppför så blir dom tröttare och så kan dom inte skada sig då dom rusa så fort men kunde inte riktigt bromsa så det blev kullerbyttor ner.

Vid 10 går jag på långpromenad och då får alla valpar självklart vara inne. Vid 13 får dom lunch sedan blir det en till promenad med lite lek och bus med kamptrasan. Vid 16 tiden får dom alla komma in för då vill jag ha lugn och ro. Äta middag och plugga utan att oroa mig. Vid 18 tiden går vi ut igen och nu har vi börjat pröva på höga höjde och gå på lite olika underlag. Alla är så duktiga och det har inte varit en reaktion. Vid 20 tiden blir det middag och lite bus med mamma sedan blir det en kvälls runda innan det är dags för tv:n och då får bara en och en följa med upp för att leka och mysa med mig. Vid 24 tiden får dom lite mat eller fil men oftast vill dom bara dia lite sedan är det god natt.

                   


Dom har alla börjat smyga på varandra och det ser så roligt ut, små minivallare. Dom har fått små tugg kex som dom förts bara sprang runt och ägde på stolta ben. Sedan kom dom på att det där var ju gott att knapra på. Burkar i hagen är jättekul men man glömmer bara en gång att ta ut dom på natten    Dom har nu fått komma in i den stora hagen på eftermiddagarna. Den är varmare i den hagen för det är vindstilla där och solen försvinner vid 16 tiden i lilla hagen. 


                  


Båten är nu i sjön och självklart föll första skurarna samma kväll vi sjösatte så i morgon blir det till att ösa båt. Motorn startade på förta rycket   


     


Hemma blommar Magnolian och inne i växthuset gror små vindruvor, jordgubbar  och persikor. Tyvärr blev vädret så dåligt i veckan men jag har pluggat hårt och skrivit två prov. Blev förvånad då vi blev kallade till prov i aulan eftersom det är Corona tider men vi satt långt ifrån varandra. Kändes väldigt bra och jag kunde alla frågor med tvekan på två   Skrev sidorna fulla, gick igenom allt och var klar. Då tittade jag mig runt och ser att alla skriver för fullt och verkar ha mycket kvar och då blev jag orolig. Hur kan jag som är så dålig på prov vara klar först?

 Gick igenom allt en gång till och hoppades att någon skulle lämna in före mig men alla såg ut att ha mkt kvar så då lämnade jag in och gick, undra om det ger minus  

Dynorna till min hammock kom men dagen efter vände vädret och man har behövt överlevnadsdräkt för att sitta där nu   Blev väldigt nöjd med min renoveringhur som och inväntar värme för att kunna gunga mig till sömns  


           


Skulle dammsuga och städa ur uterummet men som vanligt kom jag på två andra saker ett göra samtidigt    När jag väl kom upp med dammsugaren hade Tiger flyttat in vad han trodde var en ny koja    Han fick sova vidare för jag har inga problem med att hitta på andra saker   

Kom inte hit och mät matte.


     


Ja vad är mer nytt? Jo valparna har fått smaka på kokta revben och då blev dom helt galna. Dom får ligga och gnaga en 15 minuter 2/g dag medans jag tittar på och det är helt klart en teknik sport att lära sig gnaga. Men på stela ben och högsvans bär dom runt på sina skatter och är så nöjda  det där med att dela mellan sina syskon försvann.


           


Dom har fått åka bil en och en utan mamma och det går jättebra. Ligger i sin lilla bur och gnyr lite men redan vid andra åkturen viftade dom på svansen när dom såg buren. Ingen blev åksjuk    Vi har hälsat på mina föräldrar som bor ganska när och så klart är det lite otäckt. Ingen mamma men matte är med och snart börjar dom att leka men föräldrarnas leksaker   Alla valpköpare får en tävlingsbok i present när dom kommer och hämtar. Tycker dom blev fina. Dom svarta la till pengar för att få med en bild på sina pärmar. hoppas dom fylls upp med reslutlat under kommande år    


     


Jag har även bestämt mig för att Axa blir min framtida tävlings kompis så hon blir kvar på gården    Va ett jätte svårt beslut och hade lika bra kunnat blivit Aya. Sanna låste sig vid Aya från första dagen och kollade inte på ngn annan så när det var så lika mellan dom båda valde jag Axa som är lite egen. Hon är mer självstädnig och inte lika på som dom andra men samarbetar mer och kommer med saker. Hon är inte lika aggresiv som Aya som ska slåss hela tiden och när jag väl hade bestämt mig kändes det så rätt. Hon är med mig när jag pluggar och idag åt vi lunch borta. Lekte lite och kollade runt sedan la hon sig och sov vid min fot och sov   


         


Hon är även den smartaset och lärde sig direkt att gå in och ut genom hundluckan, medans syskonen irrade omkring utanför    



 


Har kollat på nya bilar men så besiktade jag min i veckan och fick jättemycket beröm. En 09: a som gått 28 tusen mil och fick UA på besiktningen. Så nu får den rulla vidare ett år med en valp som kanske förstör ngt även om jag har bur.


 


Nu är det bara några dagar kvar sedan börjar dom flytta ut men först valpbesiktning på tisdag. Fy jag blir så ledsen men samtidigt glad. Det är ju dags att dom får komma till egna hem med kärlek och all tid att lära dom saker och ting. Med 5 är det lite svårt att hinna med så mycket som jag vill. Kan man skriva in i kontraktet att dom måste pussa dom ofta  och laga god mat åt dom ?

 


Jag har hittat ett annorlunda företag som säljer lite udda frön. Fick ett så trevligt bemötande och betydligt mer än vad jag betalade för. Kommer bli så spännande att se om det blir ngt. Kika in på Rogers Plantshop om ni är sugen på ngt annorlunda att så. www.trelleborgspalmen.se

Jag har hållit på och sått och pulat med mina små frön i veckan och hoppas det kommer bli några som tar sig  

Det är nästan lika spännande att vänta på att fröna ska gro som att vänta å att valparna ska komma ut   

   


                                               Thats all folks / Susan   




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards