Direktlänk till inlägg 16 april 2020

5 veckor.

Av manhofs - 16 april 2020 21:31

Idag blev dom små ostbågarna 5 veckor och vikten har ökat mellan 673–923 gram. Lilla minstingen tik 4:ra är nu den största tiken och tik 1 är den minsta. Det har hänt jättemycket på bara en vecka och varje dag visar dom nya sidor eller annorlunda. Kamp och jakt har utvecklats rejält på hanarna och tik 1. Beklagade mig idag över att jag ville se mer kamp i dom sista två och så vips så kom det. Hängde i byxorna och jagade efter min skurborste. Så säger dom att det inte lönar sig att klaga   


Tik 1 2648 gr. 


 


Valp 2 hane 3107 gr.


 


Valp 3 tik 2753 gr. 


  


Valp 4 tik 2901 gr.


 


Valp 5 hane 3210 gr.


 


Tänkte lära dom att gå ut till valphagen själv varje morgon för frukost men det blev långa kiss spår så dom får åka i mattes famn ut och rulta in själva sedan    Det är en teknik att gå med ett gäng valpar runt sig som drar i byxbenen och kampar med skosnörena och det gäller att gå försiktigt. Bella får sedan vara med valparna i utehagen när jag städar och äter frukost ifall duvhöken skulle dyka upp. Då går själv in i sin koja om dom fryser eller blir trötta.


             



 

Den här veckan har dom börjat kampa mer och mer. Först var svartvita tiken följd av pojkarna och först idag satte flickorna igång ordentligt. Framåt och modiga än så länge utan rädslor men dom ändrar sig lite varje dag. Veckans nyhet var en presenning som får vaja i vinden men det har dom inte brytt sig om utan använder den som täcke eller kampdutt. Metallen kom med in och den är jätterolig trotts att den skramlar och har sig   

Kampsnöret som jag hängde in öppnade jag sedan upp så ingen kan fastna, men då var den inte lika rolig.


 
 
 
 

Vi har även börjat tagit små skogspromenader på min tomt som är inhägnad. Å vad roligt tyckte Lizzie som är så förtjust i dom små och en riktigt duktig Nanny. I början tyckte jag flock känslan inte var så bra, speciellt inte på brun ben men nu hänger dom alla med riktigt fint. Vid 20.00 tiden tar jag ut dom för mat sedan går vi en liten runda. Dom är sedan knäpp tysta efter det. Än så länge har dom inte väckt mig en endaste morgon utan det är jag som väcker alla 7 vid kl.07-07.30 Lite morgontrötta hela gänget  


   

 


När valparna är i hagen kan jag pula och ha koll så penseln har åkt fram för lite vår pimp.


     


i växthuset börjar fikonen poppa upp och jag har skördat både själkselleri, persilja och gräslök. Nu står jordgubbarna i blom   


 


När jag lät bygga om fick dom gjuta ner min nya torkställning som stått sedan 2015. Har en nere på gräset men det är så meckit att hänga tvätt där. Nu har jag en precis utanför dörren som aldrig kommer att blåsa omkull  


     


 Nya utemöblerna är uppe. Köpte 6 stolar men jag kommer bra att ha 4ra framme. Blir ju inte så mkt besök nu i Corona tider och när valp besök kommer säger jag alltid att två besökare räcker. Är ni sugan att mysa med valpar, bli nerskitad och små bit märken i skorna är ni välkomna på besök, baravädret är fint så vi kan sitta ute. Jag bjuder på kaffe. Har Ni gamla dagstidningar får ni gärna ta med er, det är små kiss och bajs maskiner det här     


 


 

Jag har nu betämt mig för att inte behålla två valpar utan bara en tik så en hane är till salu. Nu i veckan ska jag bestämma mig för vilken tik men det är super svårt, tycker dom är så lika  Hade ett trevligt valp besök idag och fick dom här fina bilderna på killen som tog iväg för lite egen tid. Undrar om inte han blir blåögd?'

     


Nu kommer valpköpare å beök fredag lördag och det ska bli så roligt att träffa lite folk, även om det är på håll   Saknar så himla mycket mitt jobb med gäster och kollegor. Är verkigen tråkigt att bara sitta hemme men jag är glad över mina valpar som tar så mycket tid. Söker jobb men man får ju inte ens svar och så pluggar jag på men det är tungt med psykologi. Får väl kolla upp andra kurser men även studier ligger nere och inte vill man sitta i ett klassrum med andra nu. Nu är jag likt denna lilla tös trött så vi hörs   


 


                                                     Tace care/ Susan   




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards