Alla inlägg den 9 april 2020

Av manhofs - 9 april 2020 20:59

Hua vad fort tiden går och nu är det bara halv tiden kvar som jag får rå om alla mina små huliganer   

Nu går det undan och varje dag händer det saker. En sak som alltid irriterat mig när jag pratar med uppfödare är att dom ALLTID säger att alla valpar är så lika. Har man 5–10 valpar så måste dom skilja sig åt   

Nu är jag själv uppfödare och säger att alla är så lika   

Faktum är att under en dag så kan dom byta sidor och det händer så himla mycket. Som att dom pissar och skiter mera så förrådet med tidningar krymper   Tänderna har blivit vassare och det är inte lika roligt när dom biter en i fötterna   och så både hör och ser dom bättre för varje dag.

Vägde dom idag och dom har gått upp mellan 527–804 gr och får nu mat 4 gånger/ dag och så diar Bella lite när hon vill men inte som förut. Går in och står upp en stund men hoppar fort ut då dom biter henne. Dom blev avmaskade för andra gången vilket dom inte tyckte var roligt.


Valp 1 tik 1975 gr.

 


Valp 2 hane 2324 gr.

 


Valp 3 tik 2012 gr.

 


Valp 4 tik 1991 gr.

 


Valp 5 hane 2287 gr.

 


Under själva fotograferingen ville min lilla Tiger vara med. Han gillade valparna och tyckte det var jätte spännande   

 

 


Jag lägger ner mycket tid på mina djurs mat och gillar variationer av smaker och kokar mycket själv. Köper billig mat med kort datum på Lidl som jag kokar med ris eller pasta, lite buljong och grönsaker. Allt mellan fläsk, fågel eller fisk. Jag har haft schäfer sedan 1982 och aldrig haft problem med allergi eller dålig mage och jag tror mycket handlar om fodret. Klippte ut vad SKK rekommenderar att man ger sina valpar och kände att min mathållning till mina hundar är sund och Otroligt uppskattad av mina pälsbollar   


Det tycks dock finnas ett värde i att fortsätta ge en eller två portioner om dagen av en välanpassad matblandning som inte består av färdigfoder. Studier av raser drabbade av atopi (allergisk hudsjukdom) visar att smakportioner av olika födoämnen ver­kar gynnsamt för immunförsvaret och motverkar uppkomsten av allergier. Huruvida detta gäller alla hundraser förtäljer inte studien, men visst kan man tänka sig att det är bra för valparnas tarmflora och immunförsvar att få pröva på, inom en förnuftig gräns, olika sorters mat. Det ska självklart vara sådant som är lämpligt för småvalpar

Jag gillar att lägga tid på matstunderna och tar ut dom en och en ibland eller alla ihop. Igår fick dom komma ut för första gången så nu är även uteserveringen öppen    Idag fick dom för första gången kokt ris med rivna morötter och kyckling. Ni skulle ha hört vad dom smaskade     



             


Nu när valparna är ute har jag börjat planterat om alla mina små plantor. Blev lite för mycket men sniglarna lär väl ta några. Är så glad över mitt gamla tvättrumsbord jag köpte förra året. Så smidigt att stå där och plantera mm och sedan kunna tvätta händerna och hålla alla verktyg rena   


     


Igår tyckte dom det var lite läskigt ute men idag var det full fart. Dom kommer bygga msukler och balans då det är lite brant.

         


Lizzie tycker dom är så fina och uppför sig jättebra och vill leka. Valparna vill med att leka med henne men det vill inte Bella som motar undan L. Men det är jättefint mellan dom och inget morr eller ilska utan hon knuffar bara bort L som förstår…för en stund  


 


För många år sedan köpte jag en rolig sak på rea för 300 kr som sedan hamnade i en bod i väntan på bättre tider. Nu har bättre tider kommit så när dom byggde om fick dom gräva ner min lilla jordkällare. 24 burkar och två vinflaskor får jag plats med så nu kommer det bli mycket roligare att jobba i trädgården   


   


I går hade jag bestämt mig för svartvita tiken. Hon är så himla kampig och framåt. Lite elak mot sina syskon och det gillar jag    som här när hon biter brorsan i örat så jag fick gå emellan. Men idag så är det hanen med mycket vitt som gäller. Väldigt framåt och bufflig och väldigt nyfiken. Även den med bäst aptit som smaskar och pratar när han äter.


     

Den gulligaste och kärleksfullaste just nu är tik 3. Hon vill ligga nära och mysa hela tiden och då smälter jag och tänker " å du ska stanna här hos mig"  Tik 4 har fortfarande adhd och sover minst, passar nog mig   



 

Att välja valp kommer inte bli lätt   Flyttade på hundkojan igen som jag ville ha det först. Dom gick och la sig på baksidan i skuggan och det är för kallt nu. Öppnar inte luckan innan dom börjar hitta lite bättre för dom hittade inte ut och satt där inne och ylade. Dom är ju bara ute när jag med så då behöver dom inte gå in än.


 


Glad Påsk på er kära läsare så hörs vi om en vecka / Susan   


 



Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards