Direktlänk till inlägg 19 mars 2020

1 vecka.

Av manhofs - 19 mars 2020 21:30

Idag blev valparna en vecka och jag kan inte förstå vart tiden tar vägen. Nu är det bara 7 veckor kvar innan jag måste lämna ifrån mig dom  

Alla mår jättebra och sover och äter bara. Bella är en otroligt kärleksfull och omtänksam mor som ägnar stor tid att tvätta och hålla sina valpar rena. Hon älskar att mysa och lägger sitt huvud över sina små efter att hon knuffat ihop dom under sin buk  

   

Nu börjar hon bli lite varmare i kläderna och inte så orolig om någon tjuter till. Hon tar det med ro och lägger sig gärna utanför lådan. Idag var första dagen som hon verkligen ville vara ut en längre stund och lekte med L medan jag städade ur boden. Imorgon får hon följa med på en kortare promenad runt kvarteret.


 


Valp 1. Tik 631 gr. Sv/vit

 

Hane 2. 682 gr. 3 färgad. Dunderklumpen.

 

Tik 3. 3 färgad. 637 gr.

 

Tik 4. 3 färgad. 616 gr och minstingen.

 

Hane 5. sv/vit. 665 gr.

 


Nu börjar det bli dags att klippa klorna för första gången men dom skriker   och ålar så när jag tar upp dom och då blir jag så stressad. Har provat när dom är mätta och trötta men det hjälper inte så jag vet inte hur jag ska lösa det, får väl tuffa till mig  



 

Lizzie får inte komma in i valprummet för vare sig mig eller Bella. Hon är galen i små pipleksaker och inte så snäll så det mötet kommer dröja tills valparna är större och kan gå och leker.  Självklart är hon jättenyfiken men B visa alla sina tänder och då backar hon ut    Vill ju inte ha ett slagsmål i huset så jag är väldigt tydlig med att det där är Bellas rum och hon får INTE gå in.

Igår spöregnade det halva dagen så då bar jag ut alla mina tropiska växter. Tyckte dom huttrade lite men efter regn blev det sol och då fick dom värma sig i uterummet och torka upp. Idag böt jag till sommardäck. Så tyst och skönt att rulla fram på dom.


 


Jobbar ganska hårt hemma på gården på dagarna så det är mysigt att slå sig ner med en fika ute i uterummet och vila. Systern hade bakat en så god blåbärskaka till mig    Sedan åkte jag och Lizzie iväg för en härlig långis där hon kunde sträcka ut. Otroligt pigg och lycklig tös för att fylla 9 år   


   

Idag var det även dags att bära upp mina sista krukor från boden till växthuset. Många stora och tunga så det känns i kroppen men nu är det gjort    Jag har nämligen många av mina hundsaker fint sorterat i boden men det har knappt gått att komma in för alla växter. Fick storstäda och skura ut innan jag kunde sortera upp en ordning. Bellavar med länge innan hon ville gå in igen, tyckte det var roligt att leka med sin kompis   Hundsport är verkligen ett material sport    Tittar på mina större träapporter och påminns om att schäfrar tuggar betydligt mer än ludd   

Och bollar…hur många behöver man egentligen ??? Det här är bara en liten skål av bollar. Men sedan började jag sortera min fiskeutrustning och det var precis lika dant. Hur många spön och drag kan man behöva? Tydligen har inte jag köpt rätt utrustning som nästan aldrig drar upp någon fisk  


     

   

Kommunen har tät bebyggt hela mitt område som förut var landet med hästhagar och små stugor. Dom tvångsinlöste lite av min tomt och så höjde dem gatan när dom asfalterade utan att dränera eller ordna dike. Nu när det har regnat hela vintern är det ett träsk på min tomt så jag har klagat till gatukontoret om att dom måste gräva ur diket så det rinner undan   

Till min förtjusning kom dom igår efter 9 veckor och satte igång. En stor traktor och lastbil såg jag från köksfönstret. Efter 45 minuters jobb åkte dom och jag begav mig iväg på en hundpromenad, nyfiken på hur mitt nya dike skulle se ut?

Haha vad fjuttigt. Det där hade jag själv fixat med en spade på 15 minuter. Är ju en ganska lång sträcka men dom brydde sig bara om början som ni kan se  


   


                        


Jag får många frågor om det går att se någon skillnad på valparna men det tycker jag inte. Båda hanarna är vildare att hålla i och kämpar mer för att komma ner men igår var det två tikar som var sjövilda. Ljudet har förändrats ngt till lite morr och antydan till gläfs men det är jättelitet. Tyckte någon ropade ”Susan” i dag men jag kan ha hört fel  


 


En del har missförstått eller så har jag varit otydlig men jag ska behålla en valp, inte två. Men jag har inte bestämt mig för kön så därför är en inte såld ännu. Kan bli en tik, kan bli en hane, kan bli en svart/vit, kan bli en 3 färgad.

En kompis sa ” ska du behålla den bästa själv”? Ja inte behåller jag väl den jag tycker är sämst men vad är bäst? Kollar man tex på hur jag har valt mina schäfrar är ingen högst korad i kullen. Faktum är att Gucci knappt klarade korning och ville fly från platsen men hon är en av kennelns mest meriterade hundar. Jag väljer med hjärtat sedan förvaltar jag det jag får med kärlek och tålamod. Uppstår det inte en gnista, ngt som jag faller för blir det ingen valp och så har det alltid varit. Uppfödare har försökt av välmening att få mig att välja någon annan men det har blivit bra till slut än då   


     


Lizzie gillar inte när jag jobbar inne i mitt växthus men idag var det dags att plocka fram penseln och pollinera mitt persikoträd. Finns ju inga bin än så Susan får sköta parningen  


       



 

Nej nu jäklar ska det tränas. För en gång skull ska jag inte bli den sist ut ur klassen med att meritera min hund. Nu ska det bli flotta inlägg med träning, allt för att nå OS nästa år    ....men vi har lite att träna på   


 


                                    Ciao / Susan   




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards