Alla inlägg den 15 mars 2020

Av manhofs - 15 mars 2020 21:05

Idag blev valparna 3 dagar och allt flyter på så bra. Bella är som väntat en otroligt omtänksam och kärleksfull mor som pysslar om sina små på bästa sätt   


       


Det är helt rent i lådan och tyst förutom när det är dags för mat. Jag kan inte låta bli att sitta och glo ner på dom små liven med ett lyckligt smile på läpparna   

Bellas feber är nu på väg ner och hon äter bättre och bättre men hon har svårt att lämna sina valpar. Ut en kort stund för nödvändiga behov sedan vill hon in direkt. Det är normalt att dom har en förhöjd temp ett par dagar efter valpning men jag fortsätter att tempa för att i god tid kunna upptäcka någon sorts livmodersinflammation. När man läser om vad tiken kan drabbas av för komplikationer efter valpning blir man ju helt matt. Trodde att själva födseln var det svåra men så verkar det inte vara  


Men idag snodde hon Lizzies gris och lekte en kort stund    Att gå på promenad är inte att fundera på men hon får njuta av sina små och så fort hon är redo får hon hänga med igen. Nu får jag knappt med henne på en runda i vår skog.

 

I morse vägde jag valparna igen för att se att dom äter bra. Dom är ju väldigt knubbiga och goa men jag vill ändå har bevis för att det stämmer   och dom hade gått upp mellan 63–93 gram på 3 dagar. Dom som vägde minst vid födseln hade gått upp mest i vikt. Alla 5 är lika tuffa och starka och protesterar högljutt när jag lyfter dom upp. Lilla tjuren, valp 5 är den som mest kryper iväg på små äventyr så Bella hämtar tillbaka honom. Han har en sådan rolig teckning i pannan, horn som på en tjur   eller djävulven, kanske blir en riktigt vilde      


     


Det bruna träder fram mer och mer och jag är förvånad över att det går så fort. Två flickor och en pojk kommer bli 3 färgade som Bella. Det börja i baken under svansen och sprider sig sedan för varje dag. Nu har kinderna börjat bli röda   


 


Nu får jag inte jobba då dom stängt alla arenor så jag fortsätter att pula hemma. Sara som har valparnas pappa Duncan skulle ha tävlat European nursery i Holland i helgen med Duncan, men när dom väl kom fram ställde dom in tävlingen   Hur som reagerade jag på hennes fb bild från hotellet där det var vackert Påskpyntat och det bara sög till i magen. Pappa är ju Tysk och hela min barndom firade vi påsklovet hos släkten. Där firar man påsken mkt mer än i Sverige och det är så vackert. Genast satte jag själv i gång och jag började i trädgården   


 

 

     


På dammen ligger isen men i växthuset blommar nu mitt körsbärsträd  

     

Uppe i skogen börjar nu min vitsippe slänt slå ut så det finns hopp om vår.

 

Lite lustigt bara att det är kallar nu än typ under hela vintern   Började bära upp alla blommor som är tåliga och jag inte så rädd om från vinterkollot i boden. Dom fick sig en dusch och lite näring.

 

Lycka är olika för oss alla. För mig att mina frön nu börjar gro och jag är där och spanar varje dag    För valparna är lycka när mjölkbaren öppnar   


 



  

Att fota små valpar ser så enkelt ut när jag tittar på uppfödares bilder. Men det krävs ju en kurs på högskolan på minst 100 poäng för att få till bra bilder    Dom ålar och skriker och tycker inte alls det är mysigt att ligga i min hand så ni får ta bilderna för vad dom är. Blir själv stressad när dom kämpar så. Till 1 veckas bilderna ska jag be som assistans, kanske 4 personer   


Tik 1, svart/vit


 

Hane 2. 3 färgad


  

 


Tik 3, 3 färgad

 

Tik 4, 3 färgad

 

Hane 5, svart vit

 


Nosen är rosa när dom födds men blir för varje dag mer och mer svart. Det är det svartprickiga ni ser på allas nosar och vid 8-16 veckor har alla helt svarta nosar som Bella.


 

 

Nu är det dags fär kvälls fika   



 

Hej då/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards