Direktlänk till inlägg 12 mars 2020

Manhof`s A kull.

Av manhofs - 12 mars 2020 23:00

En dröm gick i uppfyllelse i natt och min allra första valpkull föddes, Manhof´s A kull  


 Tänk att jag registrerade mitt kennelnamn 1999 och först nu kom det en kull, man kan ju inte kalla mig för massuppfödare. Med det sagt så är ju allt detta helt nytt för mig så någon erfaren uppfödare är jag inte heller.


Men för att ta det från början så avslutade jag min blogg igår och slog mig ner framför Tv: n. Eftersom jag har golvvärme i hela mitt hus vill inte längre ligga uppe med oss utan är där nere där det är svalare på klinkergolven. Halv 10 tiden kom hon upp och plockade på min uppmärksamhet. Hon såg stirrig och darrig ut med uppspärrade ögon och jag trodde i min enfald att hon behövde gå ut. Jag hade tagit tempen tidigare på kvällen och under hela dagen var hon som vanligt. Kuta hit och dit och åt bra.


 

Men nu ville Bella inte gå ut utan hon drog in mig i valprummet och då förstod jag att det var på G. Hon kom inte till ro och börjad få små sammandragningar. Jag har ju läst en hel det och frågat kompisar som är uppfödare om råd och tittat på massor av Youtube klipp men inget kunde förbereda mig på verkligheten. B ville inte ens att jag skulle gå på toa så jag fick stänga dörren om henne. Kl.23.10 gick vattnet men sedan hände inget mer. Jag tyckte det var jobbigt att se Bella så skakig och orolig och började noja om att ngt inte var som det skulle  

Klockan var nu 01.40 och jag ringde in till Bagis för att höra om jag skulle komma in. Jag fick prata med en lugn och trevlig kvinna som i princip upprepade det jag visste och hon tyckte absolut inte det var någon idé att komma dit. Men det var skönt att få prata med ngn och få det bekräftat. Allt var som det skulle och jag skulle ha is i magen.

Gick ner igen och öppnade dörren och då kommer Bella och möter mig, sätter sig som om hon ska bajsa och jag hinner bara tänka ” jaha hon är lite dålig i magen ” då en valp trillar ner på golvet med ett ilsket tjut. Både jag och B blev alldeles paffa   men hon började direkt tvätta rent sin valp och jag stört tjuta av känslor   

All oro över komplikationer kunde jag nu släppa och en livslång dröm låg där på golvet. Jag bar in valp nr 1 som var en tik i lådan och efter det skötte Bella allt själv i ett jäkla tempo. Mellan klockan 01.50 och 04.01 födde lilla ostbågen 5 välskapta och starka valpar. Det var väldigt mkt blod överallt och det fastande i hennes långa päls. 


 

Jätte dåliga bilder men jag kommer inte störa Bella första dagarna. Hon gillar inte att jag tar upp dom. Tik nr 1 väger 382 gr.

Hane nr,2 med mkt vitt brevid henne väger 428 gr. Han utmärker sig genom att vara den som suger bäst. När B ställer sig sitter han fast och hängde i luften och suger så det smackar högt   

   


Här är tik nr 4 och hon väger 380gr  gr och är som en bulldog. Trycker undan syskon så hon får sina spenor ifred  


 


Hane nr.5 med en häftig teckning. Ser ut som horn i pannan , han väger 424 gr


 


Tik nr.3 vägde 366 gr.


Väntade till kl.05 00 då jag hade hoppats på någon valp till men b verkade trött och nöjd och jag med. Tog ut B och bäddade rent och vägde dom små. När man läser så låter det så lätt att väga valpar. Men mina ålade hit och dit och ville absolut inte ligga på en våg så jag fick hämta en hink och väga dom i    Så fort hon kom in igen la hon sig till ro och så somnade dom alla    Halv 6 gick jag och la mig för att vakan kl. 7. Ingen extra valp hade dykt upp över natten. Bella var helt ingrodd i blod på sin svans och byxor så jag tvättade av henne. Hon vill bara snabbt äta och kuta på toa sedan ska hon in till sina små.


   


Idag var det dags att kontakta valpspekulanter och det kändes så trist att behöva göra så många besvikna    Jag hade 17 som ville ha en egen lite ostbåge men vi är 5 lyckliga som kommer få en. Kändes jättetråkigt då jag vet så väl själv hur mycket jag planerar och längtar. Sedan undrar man alltid om man fattar rätt beslut för dom små. Kommer verkligen folk att aktivera och älska sina små livskamrater så mkt som dom lovar?

Skälv kommer jag behålla en tik och en hane fram till 4–6 veckor innan jag bestämmer mig för vem som stannar kvar. Det blir en Manhofs Axa Queen eller en Manhofs Ace.  


   


 


Jag trodde alla valparna var svart /vita men när jag nu gick ner och kollade igenom dom alla igen såg jag att tre är som Bella, 3 färgade    Alla blir långhåriga.


Det var en mäktig upplevelse att få vara med om och Bella skötte det hela precis som hon är. Snabbt och enkelt. Jag är förundrar över att hon kunde vara så pigg och liten om kroppen trotts att 5 så stora liv låg i hennes mage. På röntgen såg vi 5 valpar men 1-2 kunde vara dolda, men jag började tro på 3–4 så liten och smidig som hon var. Jag hade aldrig heller kunnat gissa att små valpar kan vara så starka och målinriktade. Hala som ålar och protesterar direkt om det inte är ngt som passar  

Bella vill vara ifred nu och gillar inte att jag är där. Hon föser ihop dom och gömmer dom bredvid sin kropp och lägger huvudet för. Jag älskar tikar med mamma instinkt och plockar dom fram försvar stör det inte mig ett dugg. Själv skulle jag vara som en björn i skogen    



 

Nu ska jag fira lite och njuta av veckor som kommer. Är inte ett dugg rädd för att torka kiss och bajs som alla tjatar  om. Det är en liten del av allt det underbara och roliga som det innebär i att ha valpar.

Eftersom alla sportarenor för tillfället får stänga har jag inte heller ngt annat jobb utan kommer njuta av att följa min lilla familj och ta med dom på äventyr och upplevelser, allt för att förbereda dom för ett nytt liv hos sina blivande familjer. 

Jag kommer inte ta emot besök innan dom tidigast är två veckor men kommer såklart uppdatera här och på fb hela tiden   


   



                                                            Hej då/Susan  


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards