Direktlänk till inlägg 11 mars 2020

Väntans tider.

Av manhofs - 11 mars 2020 20:30

Hade inte tänkt att skriva innan valparna hade fötts men det är så många oroliga valp spekulanter som hör av sig så jag vill lugna alla och berätta att Bella mår prima och det finns ingen anledning till oro över att det drar ut på tiden. En tik är dräktig 58–68 dygn så uträkningen 8/3 var första dagen till födsel men det kan dra ut. Däremot tycker jag det värmer att ni är oroliga och längtar efter en ny livskamrat lika mycket som mig    Hem som det prioriterar jag mer än meriterade tävlingsförare. Självklart får ni höra av er och undra men jag lovar att uppdatera så fort det händer något  

Det är dock ingen idé att kontakta mig för en tikvalp. Jag har 16 som väntar på en liten Bella tik så tyvärr kommer många bli besvikna. Jag kommer att kontakt Er alla som mejlat mig så fort Bella har fött och jag ser att hon och dom små mår bra för besked. Sedan kan Ni fundera på om en hane kan vara ngt    Som ni kan se på filmen från igår är hon inte så trött av sig  Hon äter bra, sover bra och hänger gärna med på promenad.



 

Jag vill inte ta med Bella i bilen längre så på morgonen tar vi en promenad tillsammans sedan sätter jag igång och jobbar på gården. Finns fullt med våra sysslor att ta tag i och det är mysigt för ludden att kuta runt och leka med sina leksaker. På eftermiddagen får B vila så åker jag och Lizzie iväg på en egen sväng för att träna eller promenera. Tycker det är så tråkigt att gå runt i mitt område nuförtiden med asfalt under skorna  och fullt med bilar. 

Startade upp veckan med att bygga valphage till dom små.


         


Världens sötaste valp koja   och så stol så man kan sitta och beundra dom små underverken. Flyttade på valpkoja och satte den där stolen står på bild så blev det lite planare underlag för dom små.


 

Sedan var det dags att tömma gamla pallkragar på jord    Där börjar dom bygga på måndag. Bar in mkt i växthuset och så fyllde jag upp runt andra planteringar   

Tyckte hundarna skulle få lite kul med nya grisar men den tog Bella död på när jag vände ryggen till inne i växthuset. 44 kr och håller så dåligt  


     


Inne i växthuset börjar persiko trädet slå ut i blomm   


 


Dom hade lovat regn igår och då passar det utmärkt att tvätta av alla pelare och balkongräcken med alg och mögeltvätt. Tar 6 timmar    men det blir så fint. Ser nymålat ut   

Normalt gör jag det vartannat år men med den regniga och milda vintern har algerna trivts och det såg skitigt ut. Hundarna får titta på inifrån hundgårdarna då vattnet inte är nyttigt för tassarna. Spolade sedan noga av plattorna och så fortsatte det att ösregna hela natten. Nu skiner allt vitt   


       


Lizzie har inget emot att Bella får vara inne och vila på dagarna lite då och då    där det är varmt och torrt. Lizzie får hela mattes uppmärksamhet och ingen snor hennes boll    Lizzie är egentligen en enmans hund och har inget behov av en flock som många av mina andra hundar har haft. Lizzie och Gucci ville alltid vara själv med matte och slippa konkurrens av andra. Bella vill ha så många som möjligt runt sig ...och snart har hon det  


 

L har i hela sitt liv väldigt lätt och ofta dragit på sig mask i olika former som lungmask, spolmask och noskvalster. Varje år undersöker veterinären henne och kollar i halsen utan att hitta ngt fel och efter en kur mot noskvalster blir hon bra. Nu har hon dragit på sig en kraftigare omgång mot vanligt så jag ringde och bokade tid tills på fredag morgon. Jag bad att dom ger henne lugnande och kolla nog in hennes tonsiller som jag funderar på att låta ta bort. Får se vad veterinären säger men efter 8 års problem tycker jag det är dags att ta bort dom nu. Har ni ljudet på så hör Ni hur hon snorar och drar in   



 

Idag har jag och L samlat skrot på gården som vi kört till återvinningen. Hua vad man har sparat under åren   och bakom varenda bod ligger det ett litet förråd av ”bra och ha saker”  

Nu ska det rensas ut och bli ordning. Sista biten av hästhagen rök. Kändes lite tråkigt men jag kommer aldrig mer äga en häst  


   

Bella ligger i sin valplåda upp och ner och filosoferar, kankse drömmer om första träffen   och undrar hur fan det kunde bli så tungt   

  

 


                                             Vi hörs snart igen hoppas jag / Susan 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards