Alla inlägg den 10 januari 2020

Av manhofs - 10 januari 2020 19:40


Nu är Bella parad och går allt som jag hoppas så föds det ett friskt gäng valpar vecka 11 för leverans ve 19   


 

Allt kom lite plötsligt då jag helt plötsligt upptäckte en droppe blod på golvet den 28/12. Hon borde ha löpt i oktober men då vill jag inte para för jag vill inte ha en valp på vintern utan jag bestämde mig för att ta en vårkull på nästa löp.


Men för en gång skull va Fru Fortuna på min sida   och istället löpte hon nu vilket ger en perfekt vårkull och själv klart kommer en valp stanna kvar här hemma...om inte två   

Bella som valp   

 


Hur väljer man då ut en passande hane åt sin älskade hund ?

För mig va första prorietet god hälsa, 0% inavelsgrad och ett HD index över 100.

Nerver står som nr 2 på min lista för visserligen älskar jag och träna/tävla men först och främst är det en familjemedlem. Tycker det är så tråkigt med stressade hundar och inte kan koppla av. Sedan ville jag ha meriter så klart men med mitt ökade intresse för vallningen fick det bli den enda meriten jag gick på då väldigt få bruks bc har gk vp. Stamtavlan ser fin ut.


 


Duncan är en hund som jag sätt sedan valp då Sara Wallgren tog hem honom. Han är lugn och trevlig utan att vara fjäskig som min Bella kan vara. Ligger lugnt och väntar på sin tur att arbeta och i arbete är han så flott att titta på. Dessutom bor Sara nära mig så vi har kunnat träffats flera gånger till kärlek upp stod. Som avelshane har han skött sig som en gentleman så det har blivit 3 fina parningar med lång hängning  


       


Sara beskriver sin Duncan så här :


Duncan är en riktigt härlig kille, alltid glad och positiv, nyfiken och engagerad. Stor vilja att vara till lags och göra rätt, snabblärd och samarbetsvillig. I vardagen är Duncan cool, har lätt för att slappna av och kommer överens med alla, enkel att ha med i alla miljöer och alltid tyst i hundgård/bil. Jag har aldrig märkt att Duncan har reagerat på ljud. Duncan är social och älskar människor både stora och små, men är inte den som slänger sig fram på okända. Han har ett lätt sinnelag, älskar lek och bus men när det är jobb så är det fullt fokus. Duncan väger cirka 17-18 kilo och är bra byggd, lagom stor, mycket atletisk och ruskigt snabb.

Han tände tidigt och har alltid varit en naturlig vallhund, enkel att träna och att ha och göra med runt fåren och i fårhuset, duktig på att läsa av djur. Han är både en drivande och flankerande hund som är öppen i sina rörelser. Han har en stor styrka i att hålla drag och parera djur. Det gick snabbt fram med Duncan och efter ett halvårs träning debuterade vi med utmärkta resultat. Duncan har sen gått från klarhet till klarhet och vi har stått på prispallen många gånger i IK1, vi gick vidare från Svenska Unghunds SM och deltog i Nordic Nursery i oktober, där slutade vi totalt 9a av cirka 40 startande, Duncan var då inte ens 2 år gammal. Duncan är kvalad till Unghunds SM 2020.

   



Bella blir 4 år i mars och är en otroligt frisk och stark hund utan problem med klor som går av, magproblem eller andra andra åkommor. Hon löper två gånger/ år och det har nu visat sig att även hennes könsdrift är stark och hon parar sig gärna. Det är en enkel och okomplicerad hund i vardagen som knapps märks hemma. Ibland är hon med och myser men hon kan lika väl gå iväg och ligga för sig själv. Hon är en positiv och glad hund som aldrig säger nej till jobb men ligger inte högt i stress. Bjuds det inte på jobb ligger hon avslappnad bredvid och tittar på dom som vallar, kör lydnad mm.

 


Väl i arbete har hon mycket power och jag har jobbat en del med att få ner tempot i både spår,uppletandet och lydnaden. Hon har inte minsta tendens till gnäll och pip.

Hon är även min bästa fiske kompis som lägger sig till ro och sover i båten.


 


I brukset har jag aldrig behövt hålla på med problemlösning utan hon har enkelt lärt sig att gå över stora stegen, bära tung apport mm. Dom är 3 stycken ur kulle som är mh testade, samtliga med 1:or på skott. Trotts det blev B skottberörd vid 2,6 års ålder efter en skott träning på klubben då hon låg bredvid en orolig hund. Fram tills dess har hon aldrig visat det minsta. Vi tränar mkt på Berga militärområde och inte heller där eller på nyår visade hon minsta besvär. Nu är planen att träna om men tills vidare avstår jag platsen för min kompis bästa.

 

Bella är uppflyttad till elit spår, redo att starta IK1 och faktiskt så kom vi 2:a på Mälarmårdens KM av 17 hundar   Är så stolt över det då jag aldrig trodde jag skulle kunna komma runt en hel bana och nu vill jag börja tävla i vallning men inte med höga mål. Bor man i Stockholm är det dyrt att valla utan det är brukset jag brinner för men jag kommer fortsätta träna min Bella och tävla under sommarn/hösten.


 

På vårt Vp blev vi bästa hund med 119 poäng och matte grinade av lycka   

Lydnaden har jag tröttnat på sedan jag började med vallningen men B är klar för klass 2. Men jag vill gärna ha ett LD 1 så innan vi går upp blir det ngn klass 1 till. Hon har tävlat totalt 10 gånger i lydnaden och stått på pallen 7 gånger. I brukset har det gått rakt upp med en 1,5 och 2 placering. Bra jobbat med tanke på att vi avstod budföring/platsliggning i lägre och platsen i högre. Glädjande nog fick hon stryk av Bellas moster. Lite bilder från lydnadscuper som båda mina ludd varit på pallen. Skärgårdscupen och Violcupen.

     


I vallningen har hon en fin djurkänsla, bra driv, naturliga flanker med ett bra djup, inte mkt eye och har aldrig försökt bita ngt får. I huvud taget älskar Bella alla, människor som djur och det skulle inte falla henne in att bita. Det är en mjukar typ av hund men hon bär inte med sig ngt utan det rinner av henne. Här hemma bestämmer hon över min äldre tik Lizzie vars syster är mamma till Bella.

           

Lizzie är inte det minsta lik Bella utan tvärt om en väldigt stark hund med MKT egen vilja och humör  Pasar det inte henne blir hon arg har varit alldeles för tuff för mig i vallningen och även i brukset har vi krigat en hel del så istället för att välja en starkare hane på Bella valde jag en hane som påminner  mycket om henne. Trotts det har jag och Lizzie starta i 3 SM i spår på raden, gk vp, Svensk viltspår champion och LP 1,2 3   Eliten klarade vi aldrig av


    


Jag förväntar mig att valparna blir väldigt samarbetsvilliga, öppna och sociala med en willing to pleace, otroligt snabba och inte så stora. Bella väger 15,5 kg och Duncan 17,5 kg. Dom lämpar sig för dom allra flesta hundsporterna men inte för endast sällskap. Jag vill att du har en klar plan med ditt hundköp. En Bordercollie behöver mer än bara motion.

   



Valparna föds upp inomhus och levereras vid 8 veckor, chippmärkta, avmaskade, vaccinerade minimum 7 dagar gammalt, SKK köpeavtal och stamtavla.

Det kommer bli en kull på bokstaven A så är du sugen på en Manhof A valp och kan erbjuda ett kärleksfullt och innehållsrikt liv är du välkommen att höra av dig. Man får självklart hitta på ett eget namn ...på A.


Både Bella och Duncan har A höfter,ögon UA, IGS fri samt CEA fria via föräldrarna.


Vill du veta mer så är du välkommen att mejla mig på : susanmanhold@hotmail.com

Jag svara på alla mejl så fort jag hinner.


                                                  
         Ciao/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards