Direktlänk till inlägg 27 oktober 2019

Hund helg.

Av manhofs - 27 oktober 2019 19:01


Avslutade veckan med extremt bra hundträning för båda ludden  

Började med spår i Fintuna skogarna. Lizzie gick så fint med fullt fokus och arbetsglädje trotts att vi mötte både hundförare och ryttare. Har lagt upp en ny plan inför nästa år med spår arbetet så får vi se hur det går.


 


Bella tog ett av sina första bakspår   är ju aldrig kul men sedan jobbade hon på så fint och glömde inte en pinne. Hon vill helst rusa runt sina spår men jag håller emot och jobbar med klurigheter så hon måste tänka och bli noggrann. Jag är inte imponerad av snabba spårtider för det ger oftast slarviga vinklar och kvarglömda pinnar. Nu går jag där bak och håller i och ler åt hennes svans som var likt en propeller. Hon är så arbetsglad och lycklig min lilla ostbåge  


 


 Från Fintuna åkte vi vidare hem till Kåre för en privatlektion med fokus på upptagen. Hon har en tendens att inte lyssna på matte på 150 meters håll   men vi fick till ett fint pass.


 


Igår var det dags för Mälarmårdens klubbmästerskap i IK1 och ik2. Anmälde mig direkt när inbjudan kom. Till nästa år ska vi börja tävla i ik1 så detta va en ypperlig chans prova på en riktig bana med domare. Dessutom ville jag lära känna klubbens medlemmar bättre och det gjorde man verkligen   Vi va 16 st som tävlade i ik1 och 8 i ik2 dessutom dök det upp många medlemmar som bara fikade och hjälpte till så trotts det tråkiga vädret med regn nästan hela dagen blev det en jätte trevlig dag  

Domargenom gång och banvandring

     

Vi bygde en toa   


 


Fåren va svårdelade så man fick slita i ringen för att gå till en delning   Lizzie fick titta på lite grann men och tänker nog mer lamm racks än vallning  


         



Jag startade som nr 5 och kände mig ganska lugn och fokuserad. Funderade på ngr regler men gulliga klubbkompisar som startade efter mig svarade gulligt på mina frågor. JO...jag har läst reglerna men allt fastnar inte  

Skickade höger och från mitt håll löste hon allt riktigt fint. Fick igenom alla 4 genom första grindarna och fint runt pinnen. Sedan gick det ganska bra. Tycker hon va lite olydig och ovanlig snabb i sina förflyttningar så jag fick korrigera mina kommandon och själv bli lite snabbare. Jag behöver själv mkt mer träning på att hålla får på en linje. Det är inte bara Bellas fel utan jag måste själv lära mig att se linjer och planera bättre så ngr poängavdrag tar jag helt på mig på fösningen  


Jätte svårt att få till en delning för det va hela tiden en tjurig rya som inte ville vara med dom andra. Tog det lugnt och försökte få henne på rätt sida och på håret gick det.

Nu var det bara fållan kavar men när jag skulle öppna grinden satt snöret surrat så det va svårt att öppna. Blev själv lite störd och höll hårt i grinden medans B skötte det jätte fint och löd alla mina kommandon men så bestämde sig ryan när 3 va inne att knuffa undan mig och gå ut. Gjorde om och nu va jag sur på ryan så jag spände blicken i henne och hukade mig med värsta eyet så hon gick till slut in efter dom andra  


Fasiken vilken go känsla att stänga grinden och inse att jag och Bella klarade av vår första IK1.a med en bra känsla och många erfarenheter rikare   Åkte upp som ledare till min enorma förvåning men tänkte glatt att snart trillar vi ner.

     



Jag gick ner till Mickis och Sara som skötte utställningen av oss i Ik1 och försökte lära mig lite av dom. Intressant att se hur hundra jobbar från detta håll. Till lunch bjöds det på varm soppa med smörgås.


     


 Efter lunchen startade ik2 och då skötte jag och Silva hanteringen. Såg så lätt ut när Sara och Mickis tog ut fåren men nu fick vi ingen hjälp av hundar så vi fick själva putta ut fåren som inte ville lämna sin fålla. Halt och lerigt va det med så det blev lite för tungt för min rygg   Fåren är jätte tunga och små så man får baxa ut dom med kutad rygg. Det jobbet borde duktiga hundar ha gjort och vi bara sorterat och släppt fram.


       



Till min enorma förvåning hamnade jag och min lilla ostbåge på pallen som två    Å vad jag va stolt och lycklig. Har tränat så hårt och lagt ner så mkt pengar på detta så det känns super kul    Tack Monika, Kåre och Sara som tagit hand om mig  


     


Det va även jätte roligt att Kåre blev 3.a i Ik2   

Det trevligaste KM:et jag varit på och trotts vädret så va humöret på topp hos alla.


 


Åkte hem till ett varmt bad och hundben till ludden   


 




Ny dag och åter igen ringde klockan tidigt   Jag skulle vara spårläggare till klubbens appell spår och regnet öste ner som vanligt. Kallt va det med och vinden blåste på åkern  


     



Åkrarna är fulla av regn men det gick att gå ut fina spår utan att klavsa i pölar.


 


Sedan åkte jag vidare till jobb men 9/12 klarade inte spåren tror jag   


Ny vecka nya utamaningar. Stay safe/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards