Direktlänk till inlägg 8 oktober 2019

Trädgården.

Av manhofs - 8 oktober 2019 21:08


Trogna läsare kommer ihåg mitt lilla ynkliga misskötta citronträd jag fick köpa billig förra hösten. Trädet har grott och satt frukt efter frukt så jag har klippt ner det i ett för jag vill inte ha ett för stort träd och behöver inte så många citroner.

Retade mig på att dom aldrig blev gula trotts att solen sken   ända tills jag insåg att det är ett lime träd   

 Har nu skördat lime efter lime som jag använder i bak och i te. Är så goda och saftiga så det inte är klokt, trodde aldrig dom kunde bli så goda här i norr men det har stått i full sol hela sommaren.


   


Plockade av mina persikor som blev 3 kg och kokade sylt. Blir ju inte så mkt kvar när man har rensat och tagit bort kärnan. Tyckte färgen va lite trist så jag gick ut och plockade en näve smultron och en näve jordgubbar och slängde i. Dessutom skalet från en lime och fruktköttet från 2 lime. Herre gud så gott det blev. Det fick bli höstens sista sylt.

 

 

 


Dags att plocka in resten av trädgårdens grönsaker och det blev en hink med tomater,kålrot, gurka ,cilie mm så nu trängs allt på köksbordet för att mogna    Tomaterna skär jag i stora bitar och fryser in. Sedan använder jag dom i grytor och köttfärssås. Häller i dom frysta utan att tina annars blir dom så vattniga. Är så glad över att för första gången ha lyckats med selleri som jag älskar och har i det mesta. Plockade även in mina sista rosor innan farbror frost tar dom   Lite lustigt att man kan plocka blåbär,smultorn och jordgubbar i oktober  


 


       


 Nu är det dags att plocka bort alla krukor och klippa ner det jag ska spara  

Är så glad över att min rosa trumpetbuske jag fick av en kund tog sig så bra och blommar så fint   Nu måste jag klippa ner den och hoppas den tar sig nästa år med. Möbler ska packas in mm innan man kan slappna av och invänta snön.


 

 

     

     

Sist i trädgården att mogna va mina Costa Rica chili jag och syrran pallade en kväll  

Fullt med frukt men herre gud så starka   inget för mig. Får njuta av färgen istället för att använda till maten. Mina Thailändska plantor passar mig bättre.


 


All dammbelysing, pumpar mm är nu bortplockade. Blir lite tyst att inte höra porlande vatten.


 

Jag va lite deppig över att min äppel levarantör har flyttat ner till ngn håla i Småland   Fick ju inga egna äpplen heller så min årliga höst tradition att åka och musta äpplen med mina föräldrar höll på att gå upp i rök  


Men så satt jag på fiket efter semestern och beklagade mig ,då sa en gäst där att jag gärna fick plocka av hans äpplen    Fasiken vad tungt att plocka av 120 kg äpplen, alla satt så klart högt upp med så det va på gränsen att det va värt det.


   


 Tänkte pröva ngt nytt musteri i år men allt va fullbokat utom Värmdö så vi åkte dit igen. Trevligt och gott så det gör ju inget. Medans musten pastöriseras och packas tar vi en liten promenad med hundarna. Sedan blir det stekt rödspätta på rågbröd med ett glas must till   


             


 Stolt som en tupp rullar jag iväg mina kartonger med must    15 stycken blev det i år. Sedan åkte vi vidare ut till havet och tog en frisk promenad innan vi återvände hem  


     


 Nu är skafferiet fullt inför vintern och en känsla av rikedom infinner sig som inte har med pengar att göra   

Nu ser jag fram emot en lugnar period av vila utan stress med vattning, klippning, gallring mm

Ringde Telia idag och låste mina abonnemang i ett år vilket gjorde att jag sparar 502kr/ månad så nu kan jag titta på serier hela vintern  


 



                                                  
Bye bye/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards