Direktlänk till inlägg 6 oktober 2019

VP.

Av manhofs - 6 oktober 2019 20:44


Så var det dags för Bella och hennes VP som betyder vallhundsprov och alltså inte är en tävling. För att få avla på bordercollie ska dom ha godkänt vp. Jätte bra tycker jag så att man fortsätter att bevara rasens vallande egenskaper  

När Lizzie gjorde sitt vp var det andra regler och betydligt lättare men sedan 2017 har det blivit svårare och kräver betydligt mera träning.


Personligen tycker jag det är trevligt för uppfödarna att jag meriterar deras hundar men i fortsättningen kanske jag struntar i det och ändas tränar upp dom för tävling i Ik 1 som är nybörjar klassen. Det måste vara ett avelsvärde i blivande hund för att jag ska lägga ner så här mkt tid och pengar på att meritera dom med vp.


 


På lördagen var jag reserv men Kåre som jag tränar hos va med så jag åkte ut för att tjuvkika och samla på mig erfarenhet. Dessutom ligger Kullängens gård jätte vackert med fina spårområden så jag la ett spår åt Lizzie. Dessutom fick jag ihop 5 liter höst kantareller  

Blött och tungt på morgonen men sedan blev det fint väder.

     


Jätte intressant att se dom olika stilarna på hundar och vad många olika problem man kan få. Kåre blev gk och Lizzie plockade alla sina pinnar så nöjd med en klar plan i huvudet åkte jag hem för att ladda inför söndagen.


Kom i god tid i morse och hann ta en skön promenad. Hade startnummer 2 vilket kändes skönt, lika bra att rycka plåstret direkt  


   


 Dagens domare va Sven som är väldigt trevlig  


 


Innan start går domarna igenom en planskiss sedan går man banan och domarna förklarar hur dom vill att det ska utföras och vad dom vill se av hundarna. Man får fråga hur mkt man vill.

Tror Ni inte Sven hade ändrat på banan från dagen innan så alla mina nattliga banvandringar och planer var bortkastade  


     

Bella kändes som vanligt lugn och avslappnad. Hon hetsar inte upp sig för mkt den tjejen utan tvärt om så försöker hon ragga upp lite killar och hälsa på alla som går förbi  

När den första startande går in på banan får jag med gå in och stå så B ser vart fåren kommer ut sedan går jag och gömmer henne bakom ett skjul så hon inte ser vart fåren går ut.


  

När jag väl få gå fram till stolpen släpper nerverna och jag kände mig väldigt lugn och bestämde mig för att skicka höger. Tycker hon gjorde det superbra och njöt så av synen   helt plötsligt va fåren uppe hos mig och jag kom på att jag va tvungen att ta mig till rännan  


Är så glad över vår rännträning hos Sanna då jag verkligen fick slita och lära mig att flytt B små rörelser för tack vare min sena förflyttning kom vi lite för långt åt vänster men B löd bra och alla får gick snällt igenom rännan. Valde med flit att inte skicka runt B direkt vilket gav ett litet stopp hos djuren men hellre det än att hon vände dom i rännan som jag noterat hände dagen innan då hundarna gick runt för mkt/snabbt.



Dags för fösning upp mot utställningen så fåren fick drag. Bestämder mig för att flytta ut B lite till höger för att stoppa upp dom men jag sa vänster, tyckte hon löd dåligt så jag sa vänster igen och hon löd lika bra men nu va fåren av linjen. Blev sur och höjde rösten   då kom jag på att jag måste säga höger   och så fick jag upp henne på rätt linje och kunde börja fösningen.

Kändes riktigt fint och allt flöt på. Uppe vid crossen drog fåren sig in mot staketet så jag fick jobba med att flytta henne vänster hela tiden men samtidigt vågade jag inte ta i för mkt för jag va rädd att hon skulle vända flocken. Tyckte hon gjorde det riktigt bra även om vi va av linjen och sedan ser Ni på poängen att det flöt på  


Efter fållan va det bara delningen kvar vilket jag tyckte gick kanon. Då ropar Sven att jag skulle göra om för ett får hade gått bakom mig och att jag va för snabb  

Ha ha sådan matte sådan hund. Bella är ju lite för sanbb i delningen och nu vet jag vad det beror på  


Nu tog jag det lungt och då gick det galant. Jag va så nöjd så Sven fick en kram. Tänk vad jag har tränat och slitit för detta. Nu var vi i mål, jag och min lilla ostbåge  


   



Hade ju resten av dagen på mig för man får inte tillbaka stamtavlorna innan hela tävlingen är klar och så ska domaren göra en tillgänglighets test på hundarna. Tog vårt spår och plockade svamp sedan njöt vi i solen  


           


Dom är så olika mina töser så det är svårt att förstå att dom är så nära släkt  

Lizzie kan inte slappna av och ska titta på varenda ekipage hela dagen  

Bella hon lägger sig ner och sover   Händer det inget så vilar man men får man jobba då går det undan. Maken till på och avknapp hon har.



 



Vill tacka framför allt Monika på Lära hund som tagit hand om oss från ung hund och flamsig ostbåge till ngt äldre men lika flamsig ung dam   


Kåre som jag får valla själv hos på deras vackra gård   och så Anne-Lie som fick mig att börja valla redan med Lizzie. Hon är min vall hunds professor och svarar alltid på mina funderingar och frågor som dyker upp   


 



                                                  
      Kram Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards