Direktlänk till inlägg 17 juni 2019

Mitt paradis.

Av manhofs - 17 juni 2019 22:03


Om det är tråkigt att skriva om hundtävlingar just nu   så är det desto roligare att skriva om mitt lilla paradis och alla blommor som är så praktfulla  


Det skänker en sådan otroligt glädje att se sina små frön växa upp till ståtliga och väldoftande blommor för att inte prata om när man kan skörda färska och obesprutade frukter och grönsaker.

Bestämde mig ju för att ta en liten paus från odlingar i år men det lilla jag sköter om är otroligt givmilda med sin prakt och doft.


För mig personligen handlar min odling inte om att dra upp eller vårda unika arter eller dyra. Sår jag ngt som är favoritföda åt sniglar hamnar dom inte här igen  , som tagets.

Det inte sniglar gillar blir snabbt mina favoriter och så vill jag ha starka färger, som mina odlade lupiner  


       


Min röda Ginst blommade så praktfullt men det gäller att hänga med för dom har en kort blomning.


 


Nu står Pionerna i blom och dom är så vackra med stora blaffer i härliga färger som drar åt sig bin  


   


Plockade pappa jordgubbe i landet idag och en näve smultron, så smaskigt.

Mina odlade Amerikanska blåbär kommer ge en rekordskörd men tyvärr blev mitt körsbärsträd drabbat av blom och grentorka   en av många sjukdomar som kan drabba våra fruktträd. Får knappt ngr körsbär så jag kommer inte att täcka in det, till fåglarnas glädje.

Men mitt citronträd som jag fick köpa för en billig peng då den höll på att dö   håller på att tillverka groggvikre till matte  


             



Blir lika lycklig varje år då Afrikas blå lilja eller Kärleksliljan börjar stå i blom   

I dammen blommar även svärdsliljan i gult och blått.


   


En annan glädjespridare som jag skriver så mycket om varje år är min trumpetbuske    Nu har de satt igång och blomma igen och en 70 tal små trumpeter hänger och väntar på att få spricka upp  

Doftar magiskt på nätterna men inget på dagen.


   


 Jag höll ju på med mitt projekt att göra om på baksidan och min trädgård som går upp längst berget. Hann ju inte göra klart innan jag kom på ett nytt projekt   Önskar jag kunde lära mig och göra en sak i taget men idéerna bara sprutar och så är jag i gång.

Hur som helst njuter jag nu av jobbet jag la ner med att byta ut alla jord. Titta vad magiskt vackert med så många olika färger. Njuter varje dag och det har blivit en liten favorit plats i trädgården  


    



Jo det va så att medans jag grävde om här uppe så började jag fylla mina pallkragar för att plantera ut alla mina små grönsaker så kom jag på att jag vill ha ett bättre odlingsbord att jobba ifrån   Vitkål,blomkål, rödbetor, stjälk selleri och kålrot samt rödbetor,allt skulle ut och det är ett väldigt tungt att stå dåligt böjd med så många plantor Kålfjärilen äter ju upp allt när den lägger sina larver så nu har jag köpt nät och hägnar in alla pallkragar.


Började leta på blocket efter en begagnad diskbänk då jag även kom på att jag ville kunna tvätta händerna och lättare fylla vattenkannor. Slutade inte bättre än att jag fyndade detta bord från en tvättstuga som jag hittade i Ösmo  


       


Köpte ett jätte fiffigt avloppsrör så nu på sommaren kan jag ta tillvara på vattnet i hink men när jag inte har tid eller inte vill spara på vattnet viker jag ut det på marken. Sedan kopplade jag på vattenslangen och vips, nu har jag världens finaste planteringsbord.

Allt mitt jobb med att dra väv mot kålfjärilen va meningslöst då det blev för jobbigt att vattna så jag åkte ner till Maxi och köpte två tält till  


       


Jätte vallmo, lavendel och en smygande ostbåge som spanar på matte   


   

 



För två år sedan började plötsligt detta gräs växa ur en kruka. I år blommar den så roligt mitt på stråna. Vet inte vad den är men jag blir väldigt road av dess blommor  


En kompis skulle slänga sin skrangliga pelargon för 4 år sedan, Frostbiten låg den slängd på gräset och så kan jag inte låta blommor ligga   Tog hem den och gav den lite kärlek och för varje år tackar den mig med större & än praktfullare blomning    I år hamnade hon framför entrén i en urna som kommer från Rivieran och min tid som druvplockare. Båda skänker vackra minnen.


En stövel som blommar får mig med att le  


         



Vad vore en trädgård utan sin doft. Syrenens tid är över och nu tar kaprifolen över och jasminen. Älskar doften av jasmin som även den är speciell på natten. Påminner mig om en förälskelse i sydfrankrike och mina år där  

Denna lilla buske stod miss skött utanför mitt hus när jag flyttade in 1984. Sedan dess har jag flyttat runt den och nästan lyckas döda den ett par gånger. Nu har hon hamnat på ytterligare en tillfällig plats men hon trivs som en Drottning och är pampig i både utseende och doft  


 


Ja ni ser kära läsare. Min trädgård är en daglig resa i minnen och upplevelser från många olika delar av världen som jag ömt vårdar och pysslar om  


Imorgon ska jag ge mig ut på turne men sedan ska jag ta tag i mitt projekt...om inte nya  

idéer dyker upp   



                                                  

     So long/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards