Direktlänk till inlägg 17 maj 2019

Long time no blogg

Av manhofs - 17 maj 2019 21:24


Livet är inte bara en dans på rosor utan även tunga farväl och sorg. Sorgen drabbade mig med en stor chock i slutet av april och stegen blev tunga och livet mörkt   Har inte orkat varken blogga eller ta tag i viktiga projekt och alla energi är som borta. Funderar ofta på varför sorgen gör en så tung och orkeslös ?


Trädgården har även den fått förfalla en aning men även torkan gör att jag har tappat lusten. Förra året var hemsk med alla vattning som tog timmar varje dag så nu har jag bestämt mig för att dra ner i år. Kommer vårda det jag har men sätter inte så mkt nytt eller krukor. Trädgården ska vara ett nöje och avkoppling och inte ett ok över axlarna.


     


 Planterade ut mina taggiga plantor vilket är ett smärtsamt jobb men jag gillar det kala och lite kalla i min konstinstallation   


       


 Lilla pyromanen eldade även upp allt ris när vi hade eldningveckor i kommunen. Vattenslangen framme som hela tiden blötte ner gräset och så liten brasa. Inget rensar så fint som elden och 3 stora högar med ris blev en liten askhög   


       


Jobbet är roligt och varierande med fotboll, hockey eller konserter men det kanske börjar bli dags att leta efter ngt mer fast jobb som ger mer rutin och fler timmar   


         


Min vita Magnolia slog ut redan för tre veckor sedan men nu kommer min rosa som heter Susan    Enorma blaffor till blommor som vänder sig mot norr vilket är väldigt ovanligt och lite lustigt.


         



Torkan och vattenbristen gör att mina vilda blommor har tagit stryk och backen med vit/blå sippor blev inte alls så magisk som den brukar   Nästan bara blad och blomningen blev kort. Liljekonvaljerna står på tur men dom ser sköra och klen ut och väntar likt mig på ett par dagars regn. Däremot till min stora förvåning så dök en ny gäst upp   mattor av dessa blommande vilda violer eller vad det är ?

Har aldrig haft dom tidigare men nu slog dom till i denna torka och blommade som galningar uppe på berget. Kul att ngt trivs i torkan  


             


 Vi har inte bara haft torrt utan även kallt så det släpar efter lite i trädgården   Det är en vindruvs ranka som ni ser mot växthuset brun utan knoppar. Inne i växthuset växer det desto mer och det kommer bli fullt med vindruvor i år samt fikon, citroner, persikor och annat gott. Har redan ätit mina första tomater och jordgubbarna är på G  


       

 


Flocken är en tröst som gör att man måste ta sig ut och träningen tar bort tankarna en stund.  

La ett spår och körde uppletande idag men dom hade det svårt bland allt pollen i torkan och skorna va helt gula. Satt och mös med lite frukost då bonden dundrade in med släpet fullt med koskit, det va slutet på den lugna och väldoftande morgonen   


 


Svärmors tunga står i blom vilket gör mig väldigt lycklig. Inte helt vanligt att dom behagar blomma så den trivs uppenbarligen   


 



 


Vattnade hela trädgården ordentligt igår och idag och som tack möttes jag av den ljuvaste doft idag    Även bina va helt galna och jag önskar jag hade bikupor. Va hundratals bin som surrade så jag vågade inte filma vidare då ngr började komma runt mig    Har aldrig haft så mkt bin runt mina buskar tidigare men det kanske är ont om blommor i naturen så dom kommer från alla håll nu   


   


Pimpat trädgården lite   


         


Idag tog jag äntligen ork och satte igång med min damm. Skäms över att jag är så sen   men det är ett så tungt och skitigt jobb så jag har inte orkat. Tvättade samtidigt hammocken så nu är det klart för sköna stunder vid dammen. Köpte även en ny belysning redan i början av april som jag pratat om i 2 år. Monterade upp den med och är så glad  

En mycket rejälare och stabilare belysning än den tidigare. Nu ska jag tassa ut och tända upp en stund och bara gunga och grubbla på livet.



 


                                                  

          Ciao / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards