Direktlänk till inlägg 31 mars 2019

Gneta och gno.

Av manhofs - 31 mars 2019 00:15

 Det går inte att ligga på latsidan om alla ”måsten” ska bli gjorda så i torsdags bar jag upp alla blommor som varit på vinter kollo i boden   Dom fick stå ute under dagen och blev grundligt avspolade,avlusade och så upprepades allt en gång till innan det var dags att ställas in i växthuset.


           


Lite kyliga nätter   så frostvakten och en värmefläkt går på timer så inga växter ska dö på mållinjen efter en bister vinter. Bar ut alla mina blommor inomhus med och ställde in. Gillar bara snittblommor inne men har ngr få favoriter som denna Orkidé som jag fick av en vän för många år sedan   Den har blommat konstant i över ett år nu och nya är på väg  


     


Dammen börjar det bli dags att snygga till men det får vänta ngn vecka till. Vattenliljorna sticker upp genom isen  

 


Begav mig ut till Gålö en arla morgons stund. Kallt och blåsigt var det så jag behövde inte trängas med andra träningssugna   La ett elit sph var till båda och tänkte sedan börja med uppletande innan frukost. Lizzie jobbade jätte fint in dom första två föremålen men ville inte lyda när jag kallade in. En återkommande problem som jag måste underhålla hela tiden. Jag såg hur hon greppade plånboken som lång ute i vänster sida halvvägs ut så jag rör mig själv mot vänster men ser i ögonvrån hur hon sneddar genom rutan mot höger . Trodde att hon skulle komma till mig men när jag vänder mig om är hon borta med sitt föremål och det krävs en ganksa iriterad inkallning innan hon kommer  ...utan plånbok.


Först fick jag för mig att hon kanske inte hade tagit ngt föremål   men när hon aldrig hittade det böt jag till Bella. Går ju på två röda så hittad hon alla tre föremålen men ingen plånbok. Letade i en tio minuter men den var borta  


Gick till blien och mumsade glupskt i mig min frukost då en padda på stela ben kommer gående. Stackarna vad han frös om fötterna , ja han verkade lika förvånad och undrade nog hur han kunde ha vaknat till denna kalla dag  

 


Började att spår med Bella och då måste man ta av sig jackan och sätta på sig en handske för hon ligger i så i spåret   Va väldigt negativ över mitt slut som jag hade lagt över en väg. Tyvärr kom det en man och rastade sina hundar längst vägen så jag var helt säker på att hon inte skulle klara det  


   


Bella berörs inte av ngt underlag eller hinder utan hon ska bara fram   Otroligt duktig vid vinklar och spetsvinklar /återgångar börjar hon få superbra grepp om. Närmar mig vårt slut och släpper linan för att kunna filma när hon väljer hundarna, men se på katten   Jäkla vad fokuserad och duktig hon är min lilla ostbåge   Mentala spöken ska man inte bära runt på.



 

 Lizzies tur att spåra och nu åkte jackan på och båda handskar för jag vill inte bli förkyld   Hon är så övernoga med att få in sina pinnar och varenda vinkel/skoavtryck ska kontrolleras. Matte blir kall men alla pinnar med hem  

     


Värmde mig med lite fika innan jag återvände till rutan med Bella   Kunde inte åka hem med ett föremål kvar i skogen  

Släppte Bella redan innan vi kom upp till rutan och då kutar hon in under en rishög och drar ut plånboken som Lizzie gömt, ca 6 meter ifrån rutans framkant. Tur att det inte är dags för tävling än   Har kommit med på min första tävling jag anmälde till så imorgon åker vi ut och tränar igen, verkar behövas  


 


Bara att gno på hemma efter lite träning så stuprören skulle upp igen. Ett jäkla piller jobb men nu börjar jag få in knixen. Dom är i plast och sitter på uterummet så jag måste haka av dom varje höst annars spricker dom av isen.


 


Roliga jobb kvällar på Hovet   


 


 Är så glad över mitt lilla persikoträd som nu har slagit ut i blom   Så fort jag tvättade rent och vattnade ordentligt tog naturen kraft och nu spricker det upp i rosa. Imorgon ska jag ta min lilla pensel och polynera blommorna    Tog första bilden i tisdags, så fort gick det  


  


      


Igår tvättade jag fönsterna i lusthuset och plockade i ordning alla möbler så nu kan jag sitta där och mysa med en god bok. Lusthus är bäst på vår samt höst då man verkligen kan njuta av den första eller sista solen utan den kalla vinden  


   


 Va uppe på min tomt och funderade en kväll. Fick en ide om att inte sälja utan istället bygga ett två parhus och hyra ut   Bara för en Attefallare får man 12-15 tkr i månaden här omkring så det vore inte en dum ide. Får bygga ett parhus på totalt 250 kv vilket blir 175 kv /var. Ska fundera ett tag till.


 


Önskar er en trevlig vecka. Här rullar allt på i ett himla tempo. Mycket som måste ordnas innan nästa vecka tar vid, ingen vila ingen ro  


                                                  
                          Kram/ Susan   





 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards