Direktlänk till inlägg 11 mars 2019

Vardag igen.

Av manhofs - 11 mars 2019 01:00

 Så har jag åter kommit in i dom vardagliga sysslorna som jag trivs så bra med. Semestrar och äventyr är guldkant på tillvaron som gör att man laddar batterier och tar hand om hälsan men vardagen är det vi alla lever med och måste lära oss uppskatta och värdesätta.

Har tagit många år för mig att uppskatta lugna vardagar och även om mina vardagar knappast är lugna jämfört med många andras   så har gumman lugnat ner sig betydligt. Men än idag jobbar jag med mig själv och bromsar upp mig själv när jag ska dra igång nya projekt efter projekt eller flera på en gång  


     

   

Efter tre veckors vila är gumman laddad med top fuel och batteri mätaren står på max så jag satte genast igång med att städa upp hela skogen som jag ska behålla och krattade rent, samlade ihop eldningshögar och bar bort större kvistar. Vi går ju varje dag i skogen och då är det inget roligt med sly som fastnar i allt. Dessutom har jag en slänt som blommar i vitt på våren av vitsippor som sedan går över i blått och blåsippor. Uppe i en annan dunge kan jag plocka ca 3 liter blåbär beroende på säsong och då vill man inte ha kvistar överallt.


 


Var ju tur att jag blev klar, för dagen efter såg det ut så här  


     


Staket firman satte igång och gräva/borr för nya stolpar och nya gränsdragningar. Jag tycker det är så spännande och roligt så jag är där uppe flera gånger per dag för att kolla hur det går och övervaka mitt projekt   Höll på att pula med kvistar då jag noterade att lilla Lizzie satt på andra sidan grinden och väntade på att jag skulle öppna   Skrattade lite och tänkte att min lilla korkboll nog skulle inse att det var öppet runt om men hon bara satt där och väntade på att matte skulle öppna   Har ju sparat en väg som är 4 meter bred upp till vägen som jag senare kommer göra skaftväg av för ytterligare avstyckningar. Nu tycker jag det är skönt med en grind ut via den vägen ifall det ska sågas flera träd mm.


          
 

Nu har hobby odlaren vaknat till liv och det pulas och planteras hela tiden. Började inne i växthuset med att vattna upp allt och satte vitlök från Thailand.

Sedan planterade jag mina skott och växter som jag tog med mig hem och vid skrivande stund efter en vecka i jord ser alla ut att ha tagit sig  

Tog faktiskt med mig sand från stranden som innehåller mineral /salt som dom är vana vid samt en påse med torv som den köpte växten stått i och det verkar har gjort susen.

   


Mina fröer gror en efter en och det är så vansinnigt spännande och roligt. Får kontrollera mig själv så jag inte öppnar locket i tid och otid    Men tänk att bara på en dag så grodde denna japanska mimosa så mycket och imorgon måste jag sätta om den för den slår högt upp i taket   


         


I växthuset har vitlöken kommit upp fint och ute i trädgården står julrosen i blom och häng sälgen är så vacker. Konstigt med detta var och varannan dags väder    Sedan vi kom hem har det varit allt från vår till bitande vinter med snöoväder och regn som piskar ner eller blå himmel.


   


Costa Rica chilin tar sig bra och ska nu får ny näringsrik jord och mina liljor som jag grävde upp i trädgården på vårt hotell för tre år sedan i Thailand växer så det knakar. Hoppas dom blommar i sommar för dom är helt magiska och Ni kommer inte tro era ögon vad naturen har hittat på för magiskt    Dom har varit svårskötta och knepiga och flera gånger har dom hållit på att dö men nu tror jag att jag vet hur dom vill ha det.

 

Köpte mig en ny vattenkanna på 10 liter som jag tyckte va så söt. Jag blir riktigt glad av att vattna med den  


 


Lägger ju ner otroligt mycket tid och ork i min trädgård men när man som i år kan njuta hela vintern va det som man sått, planterat, skördat och sedan bearbetat är det värt det. Avnjuter just nu min sista dunk från egen must. Så gott och nyttigt  


 


I höstas fick jag köpa ett citronträd för 50 kr som stod i ett varuhus och höll på att dö. Hon fick ny jord och kruka och så pysslade jag hon henne efter bästa förmåga tills vintern kom och hon hamnade på kollo i boden. Nästan alla blad hade då ramlat av och jag va besviken   Upptäckte efter tre månader att hon började ta sig så innan jag reste iväg fick hon sig en uppfriskande dusch och näring. Döm om min glädje och förvåning när jag kom hem och hon står i blom   Det har kommit massor av nya skott och små bebis citroner tittar fram. Bar genast upp henne till huset där hon står bland alla andra tropiska växter i solen och nu har hon minst 100 blommor och det doftar helt magiskt i hela huset. Tänk att jag kommer ha min egna citron till groggen i sommar  

Ja det skänker mig en orolig glädje att odla och pyssla om mina växter  


  
 

Nu börjar en ny vecka och många beslut ska fattas, staketet ska bli klart och massor av barjobb på olika event varje kväll    Lilla Bella 6 veckor. Tänk att hon har utvecklats så fint och idag gjorde hon spårjobb i skogen som aldrig ngn av mina tidigare hundar hade rett ut    men mer om det i nästa blogg.



                                                  
        Ciao / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards