Alla inlägg den 9 februari 2019

Av manhofs - 9 februari 2019 19:00


Så anlände snön med full kraft så man har fått skotta sig blå. Förstår dagar som dessa varför jag var på lägenhetsvisning för två veckor sedan  

Att ha tomt gör snöskottningen till en extremsport som kräver både styrka och list   Inget för den late.


Den late ligger i soffan och väntar ut snöstormarna för att ta allt dagen efter men då blir det för tungt att ta hand om om man har lite större ytor att skotta. Bättre att gå ut en två-tre gånger och skotta rent så går det fort och sliter inte så på ryggen.


De superlata kör bara rakt igenom snön och kör upp ett litet spår att åka i. Fungerar ända tills det töar upp, då kör man fast i sörjan och önskar att man inte varit så lat tidigare...jo jag har provat   


Jag brukar köra ut allt långt ut på gräsmattan för att inte bygga för höga vallar.

 


Men när det snöar i ett drar jag ner på ytor jag skottar upp en efter en och till slut orkar jag bara ta det viktiga så på bl.a baksidan blir det en stig.

 


Alla utetak skottar jag med rent i ett när det kommer tunga massor så slipper jag byta tak, inte kul när man får göra det 3 gånger på tre dagar 


     



Förra veckan söndag sa kroppen ifrån efter en hemsk snöskottar vecka så jag kastade in handsken efter halv jobbet och ringde grannen Roger som har en traktor  

Det hade kommit en 25 sm nysnö som var tung och blött     Inte ens hudarna tycker det är så roligt och Bella har tappat sin päls så hon fryser nu och vill hela tiden in.


Man började ju nästan grina när man vaknade upp och såg hur det såg ut   Skottade rent hela lördagen och va så glad så har det kommit ännu mer och ännu tyngre snö på natten så alla buskar hängde.


     

           



Sedan kan man ju lösa sina snöproblem på ett väldigt fult sätt. Ett sätt som jag aldrig upplevt under mina 35 år här på gården   En granne tog helt enkelt sin 4 hjuling med plog och körde ut all sin snö och rakt in i mitt staket. Stora tunga massor som gjorde att stolparna lutar och nätet kommer hänga sig   Normalt är dom jätte trevliga och gulliga så jag blev verkligen förvånad över deras oförskämda och fula sätt, hur tänkte dom nu  

Dom har en mindre uppfart än mig,dessutom är dom två i hushållet som kan skotta men inte har dom lagt några massor längst sin egna uppfart utan pang rakt ut och in på mitt staket.

Ringde upp och bad dom att inte gör så ngt mer och erbjöd dom istället att få köra in sina massor och lägga på min uppfart. Vi båda höll god ton och jag hoppas dom inte blir sura men jag tycker det va väldigt oförskämt gjort och tråkigt   


   


Efter snöstorm kommer sol    


       


Och efter sol kommer regn   

Alla massor på hustaket har åkt och det var tur man kom undan med blotta förskräckelsen när det drog ner. Vilka tunga ismassor.

Regnade på sista bilden när solen skiner, nu är det verkligen dubbarna på som gäller. Såg till min förvånging att min murgröna växer i kylan och sätter nya små blad  


        

  

Ni kan får ett husmorstips från mig och det är att inte ställa undan krattan på hösten. Så fort det blir + grader ute drar jag krattan genom sörjan på kvällen. På morgonen när det har frusit har ni halkskydd utan att behöva salta/grusa. Båda hundarna och jag slipper att kana runt   


 

Bestämde mig för att det var dags att börja så min första chili frön. Dom tar längst tid så det blev frön från Costa Rica och Thailand samt mina egna korsning som jag tycker ger störst skörd.


 


Jobbade på hockeyturneringen som pågår och det är jätte kul. Fullsatt med glada människor och olika sponsorer som ställer ut men öl går mest  

Dagen efter var det konsert och jag hamnade i en tequila bar. Väldigt roliga jobb måste jag säga med trevliga gäster och kollegor  

Tänk vilken trevlig vändning livet gjorde från att ha varit egen företagare med många problem till att ha det slappt som anställd  


             


Nu väntar ny äventyr och nya mål i tillvaron, ja livet är till för att levas   


                                               Work hard play hard / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards