Alla inlägg den 1 februari 2019

Av manhofs - 1 februari 2019 22:00


Jag tycker vintern varit så lång och mörk i år och nu är det bara februari  

Jag som älskar vintern och snö i normala fall. Men först opererade jag ju foten och så denna halsinfektion som svårligen ger med sig. Försöker att inte prata så mycket och håller mig så mycket det går inne. Stämbanden klarar inte av kylan som varit och jag får hosta och ont när jag kommer in igen  

Skulle så¨gärna ge mig ut på skidor men det är det inte tal om nu utan vila och värme får det vara. Behövs inga goda råd från ngn doktor, inser själv att det kan gå över i lunginflammation om jag inte sköter mig.


Imorgon ska jag varje fall gå till jobbet och det ska bli så roligt. Ett kort pass på Hovet där gästerna inte pratar så mycket utan vill bara ha sin öl   Tar med mig en termos med te, har svårt för kaffe nu när halsen ömmar  

 


Har ju gott om tid att pyssla om mina vilda vänner i trädgården i år. Äpplen, russin och så kastar jag ut julnötter med skal till ekorrarna samt rönnbär. Plockade hela frysen full i höstas och det älskar fåglarna nu när det är kallt. Dessutom gratis för jordnötter som dom sätter i sig kostar ju multum. Jag betalade 189 kr för 12 kg Doggy torrfoder, kolla in nötterna. Vad dyra  

 

Är ingen fågelrasist utan till mitt fågelbord är alla skogens djur som är hungriga välkomna. Många skäller på skator, kråkor och ekorrar men dom fryser ju med   Längst in i borden lägger jag torkat bröd som dom modiga och små pickar av.


       

 


Tycker det är roligt med min avverkning och hundarna med för varje dag får dom valla ut rådjur som nyfiket knatar in genom öppningen. Kan inte stänga till innan dom hämtat riset.


         


Betalade ju nästan 12 tkr för att få nya gränserna utmätta av kommunen och då ingick så klart 3 stycken dubb som markerar nya gränsen, den fjärde finns ju redan och är oförändrad. Nu när skogen försvann har vi letat och letat efter en dubb som inte fanns   så jag kontaktade kommunen som påstod att den va där under snön eller hade blivit bortkörd av skogsmaskinerna, men dom hade inte åkt i det området för där avverkade jag förra året.


Nu började jag surna till för efter tre försök och tre gubbar borde vi ha hittat den   så mejlet blev lite tjurigare och jag bad dom komma ut när jag var hemma för att visa på vart den va. Under tiden skulle grannen hjälpa mig med en metalldetektor.

Men det behövdes aldrig för under den timmen jag va ute på ärenden var dom här och antigen äntligen slog ner den eller så var den där hela tiden och dom grävde fram den....jag vet vad jag tror men nu är den på plats och det lönar sig att vara envis  


 


Gamla träd dör och nya gror. Alla mina små plutt granar kommer bli så fina av lite ljus och sol   Tur att vi fällde många träd nu som börjat ruttna inifrån. Men jag måste erkänna att jag tycker det är lite tråkigt att fälla skog. Är nog lite av en träd kramare   


       


Det är en ek på övre bilden som nu kommer få sol och växa sig stark och pampig. Den trivdes inte av att stå mellan granar och asp.


Man kan ju roa ludden med mycket annat än träning och långpromenader. Nästan varje dag åker vi till lite nya områden så dom får sniffa på nya dofter och så leker vi en hel del. Passar mig att stå still och bara kasta eller sparka saker och dom har så roligt  Uppletande uppe i kalhygget är med en tröttande gren med små eller många föremål


       



Det blir ljusare och ljusare och det märks inne i friggeboden där blommorna är på kollo. Både potatisblomman och trumpeten står i blom men dom får stå kvar minst en månad innan det är dags för växthuset. Nästa vecka ska jag börja så mina små frön    


     


Staket firman var här och nu är offerten godkänd och klar och så fort bara vädret tillåter drar dom igång. Fick en viltgrind på baksidan vilket gjorde mig jätte glad   

Kommer att bli betydligt lättare att fälla träd och få ut virket i framtiden dessutom blir det kul att kunna gå in från två håll efter en hundpromenad.


 


Nu faller snön tung och jag har fått skottat varje dag och imorgon bitti väntar ett nytt pass    Mysigt och ljust blir det och träningen är gratis  


 


                                                  Trevlig helg kära läsare/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards