Direktlänk till inlägg 5 januari 2019

2019

Av manhofs - 5 januari 2019 22:00

 Så ringde klockan in ett nytt år och likt förra året blåste det och små regnade så vi nöjde oss med att kika ut genom fönsterna och förundras hur folk kan lägga så galet mycket pengar på fyrverkerier och smällare   

Underbar gott i glasen och på tallriken med glada skratt gjorde att året avslutades och 2019 påbörjades på bästa vis    

         


Syrran fyller ju år på nyårsdagen och det är ungefär lika kul som min födelsedag som infaller runt midsommar, alla är borta eller bakfulla   men vi fick en fin dag med långpromenad och gofika....& lite bakfylla   


 


 Vädret har ju varit helt galet dessa 5 första dagar på 2019    Allt från snö,regn,storm,blå himmel och sol. Här är lite olika dagars stavgång då jag tyvärr inte kunnat åk skidor då det varit för tunn snö  


                

I morse tittade jag på hockey och glädjes över Finland som vann sin match och får spela guldfinal i morgon bitti   

Kunde inte somna om så jag packade ryggan och hundarna så gav vi oss av ut till spårskogen. Väldigt isigt och halt överallt så broddar är ett måste men vi kunde inta ha fått en bättre förmiddag i skogen. Lizzie skötte sig exemplariskt i uppletandet   La ut 6 saker idag och ville se om jag lyckades få henne att byta föremål, vilket kan hända men hon stannade bara av, kollade på föremålet sedan på mig och så kom hon  

            


 Min underbara lilla sockerbit    Jag kommer aldrig mer få en bc som henne, hon är en hund som man bara får en gång i livet som min Dixie va  



Bella är för het och vill gärna ta ett ärevarv innan hon kopplar på skallen så denna gång la jag ut 5 föremål ganska nära för att hon kanske skulle dra på bromsen och så bara ett föremål långt ut bakom en kulle. Lilla yrvädret drar iväg så jorden sprutade och dra på trissor, hon la in en tvärnit och kom med ett föremål   Efter 3:e föremålet försvann hon längst ut och jag såg hennes vita svanstipp vifta och jag förstod att hon fått vittring på det längst ut men det drog ut på tiden.

Helt plötsligt ser jag hur en stor hare kommer kutandes i hundra nittio knyck över åkern och efter jagar ngt som knaprar in....MIN BELLLA  

La på en jäkla inkallning och efter andra gången vände hon på en 25 öring och kom tillbaka helt uppspelt och båda öronen stod upp. Haha efter den utflykten hade hon lite svårt för att leta vidare   men två föremål till plockade hon innan jag tackade för oss sedan fick Lizzie ta det sista och då blev hon avis  

Hon är helt fantastik med sin arbetsenergi. Alltid så glad och lycklig min lilla buse med en outtröttlig energi  


     


 Efter lite lunch fick Bella börja med sitt 1200 meter åkerspår. Det blåste en del ute på åkern och i medvind fick hon lite problem annars tuffade hon på riktigt fint  



 

Nu plockar hon alla sina pinnar men vid vinklarna kan hon gärna börja snurra lite och då drar hon upp galopp med nerlägg i kurvorna   Har aldrig haft en så het spårhund och vet inte riktigt hur jag ska få ner henne då jag inte prioriterar tempo utan noggrannhet. Håller emot men håller jag för hårt går hon upp i stress så vi har nått en kompromiss där tempot är ngt för högt för mig men för långsamt för henne  


   

Hon är fortfarande nyfiken på sin omgivning och har lite koll på allt möjligt men så länge hon följer spåren och plockar alla pinnar få hon se sig runt. Vill inte sätta för hårda krav då hon är en mjuk bc utan bibehålla hennes otroliga arbetsglädje och lycka. Trotts att hon är mjuk rinner det mesta av och hon jobbar lika glatt vidare även om matte skäller   Vi hinner nog upp i klasserna tids nog men hon är ett riktigt lyckopiller och det vill jag bevara  

   


 Lizzie fick ett 900 meters skogsspår med återgångar och lite klurigheter. Hon gick över sin boll och två pinnar. Det kändes som hon hade lite problem med att markera pinnarna och nosade runt ett bra tag innan hon fann dom. Skogen va upp och ner med flera träd fallna från stormen men det utnyttjade vi. Pinnen som låg i rotvältan kunde hon kanppt lokalisera trotts att den låg så öppet som ni ser, kanske är starka dofter från välta träd  

Men stolt kan jag medela att hon slutade år 2018 på andra plats över Sverigs bästa spårhundar så även solen har fläckar  


     


Vilken underbar dag och bra start på 2019    Lite mer fika och mys med promenad över åkern sedan for vi trötta hem och tittade på tour de ski.


   


                                     Önskar alla läsare ett riktigt bra 2019 / Kram Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards