Direktlänk till inlägg 7 oktober 2018

Ner som en pannkaka upp som en sol.

Av manhofs - 7 oktober 2018 20:30


I lördags var det dags för försök nummer 2 på att ta vår VP titel och GBP:en ställdes in på Bråfors utanför Fagersta. Åkte tidigt hemifrån och var ute i god tid. Stannade på en mysig väg och rastade hundarna och int frukost.


     


Men när vi gick där började båda morra och ragga och bena blev som stela pinnar på båda. Spanade   osäkert ut över den magiskt vackra naturen men varken såg eller hörde ngn styckmördare   Saknade en schäfer vid min sida   

Men dom blev bara värre och värre så jag vände tillbaka till bilen och låste in dom där bak och satte mig själv med nycken i låset och år frukost inne  

Funderade på vad dom kunde ha för odjur här uppe i kalla norr +1 grader ?

Björn eller varg förmodligen och inga utav dom skulle få käka bc ludd till frukost så vi rattade vidare  


     



Kom fram till provet i god tid och blev väldigt varmt bemött. Betydlig trevligare stämning på detta vp mot det förra jag va på då ingen ville prata eller ta kontakt   Då kände jag mig utanför trotts mina försök till kontakt men här var det bara värme och glada skratt   

 Alla stöttade varandra och diskuterade olika vägar att välja mm

Otroligt vackert låg gården men det va otroligt mycket koskit i hagen vilket inte är så roligt att gå i.


     


Domaren gör först en tillgänglighets test på alla hundar, tror inte man får fortsätta om hunden inte är tillgänglig ?

Sedan är det banvandring då domaren går igenom varje moment och förklarar vad han vill se och ger råd, man får även ställa frågor   



Vi var väldigt många som hade velat skicka vänster då det är våra hundars starka sida men av 13 stycken såg jag bara en som gjorde det då det blev ett dolt hämt där man inte kunde följa sin hund innan den var framme. Insåg vid banvandringen att det var väldigt tajt mellan utställarna och ett staket vilket jag aldrig tränat på. Fåren har alltid stått så Bella har gott om utrymme ( 50 meter minst) att komma runt bakom fåren. Nu var det en 16 meter.


 


Tänkte vara modig och skicka vänster trots förutsättningarna men när jag stod och tittade på en hund strax innan mig som skickade just vänster så gick den istället rakt fram.

Innan det va min tur hann vi pratas vid och hon va helt förvånad och ångrade sig över sitt val. Hon va helt säker på att hennes hund som alltid går bra åt vänster skulle gå   

Kändes ju precis som henne så jag tänkte om och valde höger.

Skickar ut och Bella flankar fint höger för att vara henne. Hade tänkt att lägga in ett dk ”ligg ” men det såg så fint ut, ända tills hon kommer bakom fåren, då säger hon BUU, svansen åker upp och fåren sprids över fältet som popcorn    Blev så himla paff och försökte få till ett ligg men trotts att jag skrek som om jag va skitnödig över åkern   skuttade hon glatt vidare och domaren skrek ”TACK, DU kan bryta.  



Så klart tråkigt men inte värre än att vi tränar vidare och kommer igen. Min Bella är världens snällaste och det är inte hennes fel att hon fick en för svår uppgift. Tror aldrig hon tidigare har sprängt en flock och jag är nästan lite stolt över att domaren skrev ”burdus vallning”  

Tänk att min lilla mespropp kan vara burdus   


En kompis tyckte jag skulle skärmas som inte klarat vp:t på andra försöket, det ser tydligen illa ut bland dom duktiga vallarna men det håller jag inte med om.

Jag anser inte alls att jag startat för tidigt utan snarare saknar jag erfarenhet av sporten och hade inte en aning om att det kunde finnas dolda hämt och tajta upptag, det har ingen förberett mig på.

Alla vi som är helt gröna inom vallning och inte har egna får har en lång och dyr väg och gå. Tycker vi är duktiga och har roligt ihop. Kommer göra vp:t 5 gånger om det så behövs och kommer inte skämmas  

Av 13 anmälda blev 5 gk.


 

Grattis Silva till gk VP   


 


Nu blir det vila ett tag sedan kommer vi igen. Är glad att jag valde att åka till Bråfors och träffade så mycket trevligt folk. Här fick ingen en att skämmas utan vi kramade om varandra och stöttade  


Skämmas kan Ni själva göra som hellre trycker ner folk än att hjälpa dom upp  


Åkte till Fagersta bk och tränade lydnad, en betydligt lättare gren  


   



Ja om lördagen blev som en platt pannkaka så blev söndagen desto soligare   


 



Lizzie hade kommit med som reserv på hemma klubben Tyresö bk:s elit spår. Lämnade Bella hos föräldrarna på morgonen så slapp hon en kall trist dag i bilen och fick lite egen tid och bli ompysslad   Lottade nummer tre. Klagade högljutt till domarna över min upptagsruta som va så risig så den förstörde min frisyr    


   



Lizzie gick ut lugnt och metodiskt med nosen i backen, analyserade och så iväg åt rätt håll    Var ett roligt spår som gick upp och ner längst ett berg så man va lite svettig   Såg en så häftig myrstack. Har aldrig sätt att det är så rent runt en myrstack, måste bo en Susan myra där inne   


23 minuter och fullt. Dagens bästa spårläggare hade gjort ett kanon jobb, tack Martina  


       



Åkte vidare för att äta frukost och titta på andra tävlande eftersom vi hade gott om tid på oss. Mycket jobb för en TL på en spårtävling   


   


Hann med en härlig skogspromenad med L innan vi åkte ner till klubben och inväntade uppletande. Bara två stycken som bröt i skogen av 11st, 2 st bröt efter uppletandet.

L va tok laddad och lite tjurig. Ville bara upp till rutan och drog sig undan när jag skulle klappa henne. Hon gjorde ett jätte jobb och plockade fort in sina 4 föremål utan tugg med högsta betyg 10/10   Fattar inte varför jag håller på och vallar, det här är ju mycket lättare och roligare  


     



Lunch innan lydnaden satte igång. Nu tänket jag till och ville prova ngt nytt. Jag gick över på andra planen och drog upp L sedan hängde jag av mig min jacka och boll på ett bord som extern belöning. Jobbar inte med extern belöning och gillar inte iden men nu ville jag se om min fot blev bättre   

 Tyckte nog inledningsvis att den kändes lite bättre men så vänder vi upp och gör halt för att göra sidoförflyttningar. Då ser jag hur en annan tävlande lägger sin väska vid min jacka och det ser L med så hon låser helt på sin boll och sätter sig inte ner en förflyttning.

Ha ha ska aldrig mer ha en extern belöning  

 



Hon va så laddad och het, pigg och glad och skällde mellan momenten. När det va skall reste hon sig tydligen upp en gång. Är hon riktigt laddad brukar hon lägga sig ner och skälla så detta va ngt nytt.

Ja kan man vara mera nöjd med ett så fint års avslut  


Tänk vad jag har kämpat med henne och fram till en tre ½ års ålder var hon ju riktigt sopig i spåret. Hade ju aldrig kunnat trott att vi skulle kunna komma så här långt hon och jag och tacksamhet och lycka är ett för litet ord. Älskar min lila knepiga, tjuriga sockerbit med så mycket sisu och jäklar anamma  

Tusen tack för alla gratulationer underbara hundvänner. Det värmer enormt och Ni är ngr få som vet vilket enormt och envist jobb det ligger bakom  


         


Stort tack till Tyresö djurklinik, Cirkel K , Hills hundfoder och Djurmagazinet i Tyresö som sponsrat med så flotta priser     


     



Kom hem så frusen och trött så jag hällde upp ett hett bad    Förra våren fick jag badbollar av en vän. Han frågade vilken doft jag föredrog och jag svarade ” ta ngt romantiskt som du gillar”  


Kastade bara i en boll och lite skum medel så fick det rinna upp medans jag fixade lite i köket. Tyckte det började lukta så konstigt i huset, som godis   

Gick in i badrummet och då va badkaret orange och rosa och det stank bubbelgum. Ha ha hur fasiken kan man köpa bubbelgum och kalla det romantiskt. Nu sitter jag här och skriver,stickandes hubbabubba  



   


Värmen tinade upp min kropp och stjärnhimlen gav sinnet ro. Nu blir det vintervila för oss från alla tävlingsverksamhet men hjälper gärna till på tävlingar. Längtar tills snön kommer och hoppas på en fin skidsäsong med många mil drag, förhoppningsvis med en Tysk i spannet   


    


                                                  
                Stay safe/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards