Direktlänk till inlägg 23 september 2018

Musta äpplen.

Av manhofs - 23 september 2018 07:30

  

Vart tar dagarna vägen ?

Dom blåser bort lika fort som vinden har blåst hårt denna helg och innan man hinner blinka är redan ny vecka här.


Som vanligt har jag inga problem att fylla dagarna heller och har tankat upp med top fuel och fått mycket både nyttigt och trevligt gjort   

 Trädgården går in i sista fasen men jag vill inte fylla upp växthuset och plocka in/ klippa ner krukorna ännu när det är så varmt och skönt ute. Vindruvorna hänger i vackra klasar och om solen skiner är dom nog klara till veckan som kommer.


   


Dammen har jag däremot plockat rent från belysning, fontän mm. Känns alltid lite trist men när näckrosbladen skiftar i gult är hösten här.


   



Provade att äta min Costa Rica chili men dra på trissor så het den var   Läpparna förvandlades till smärtsamma pulserande ankläppar. Ett billigare alternativ till botox läppar vill jag lova. Nej det var inget för en Svenne som mig så dom får jag lura på ngn som vill genomföra en levertransplantation   


 



Däremot var det dags att koka persikomarmelad. Fy leda vilket jobb att tvätta och skala men gott blev det så nu står ytterligare några burkar upptravade på hyllan i förrådet. Man klarar en belägring nu med all inlagd och kokad frukt/grönt  


   



Tyvärr hade vi inbrott på båtklubben igen    Denna gång bröt dom sönder grinden. Sedan länsade dom alla båtar på tillbehör och bröt upp luckor för att sno soppa. Min lucka skruvade dom upp sedan sparade dom snällt alla skruvar och tillbehör så bara liten skvätt soppa försvann.

Tröttnade på båten och alla problem så nu ska jag ta upp den  


     



Varje dag fylls av hundträning i olika former. Vallar, spårar, kör lydnad och så uppletande. Ludden verkar nöjda och sköter sig bra, nästan jämt.

Vallade i torsdags. Har börjat jobba med pipa så man blåser olika signaler till hunden istället för att gapa ord. Ska tydligen fungera bättre på långt håll men först ska man lära sig att vissla olika signaler, sedan få dom att låta lika dant varje gång   Har hittat två jag är nöjd med med Bella fattar bara ligg, dom gångerna jag blåser rätt  


   



Bella har löpt i en vecka nu och jag är så glad att hon kom igång  Vi skulle ha tävlat i högre spår idag men hälsan är viktigare än tävling.  I uppletandet är hon snabb som vinden men tar fortfarande ett varv i full karera i rutan innan nosen kopplas på. Gör inget eftersom vi inte ska tävla i år. Vill behålla hennes glädje och lycka utan att kliva in och styra i allt. Hon kommer lugna ner sig när föremålen blir mer och mer betydelsefulla  


   



Lizzie gjorde sitt sämsta spår på många år i veckan. Slog och for hit och dit i spåret och hade vi inte varit i närheten av pinnar hade jag inte reagerat lika mkt men nu klev hon faktiskt rakt över 4 pinnar utan att minsta nosvinge fladdrade till    Ja ja även solen har fläckar   


   


Har fått en oinbjuden gäst i mitt gryt uppe i min skog. Är inte så road men ludden tycker det är spännande. Troligen en grävling men kan vara en räv. Kommunen kommer och sätter ut fälla om den blir närgången eller sprider sjukdomar som skabb. Har skjutit av väldigt många under mina år här   Men många gånger lever vi sida vid sida i harmoni och stör inte varandra. Hoppas den är frisk och sover gott under vintern  


 


Lilla Tiger är kelsjuk och saknar nog sin kompis Zorro så mattes knä är full av röda päls numera. Ludden blir avis när han och jag myser men det får dom stå ut med  


 



En annan väldigt spännande sak är att ett av mina projekt är igång, nämligen att stycka av min tomt    Haninge kommun va ute i veckan och mätte upp och jag blev jätte nöjd. Alla säger att dom är så slöa på kommunerna men det kan jag inte hålla med om. Snabba och vänliga med tydliga besked   


Modern mätteknik skiljer sig åt. Helt plötsligt fick jag en och en halv meter bredare tomt  det tackar vi för då det är många metrar vi pratar om    Kommer flytta på staketet när allt är klart men först ska jag ta ut ett skogsbolag som får fälla skogen, sedan dra nytt staket så hundarna kan fortsätta att leva fritt.


 


När man nu har så lite att göra som jag gör så kan man dra på sig lite nya projekt  

Såg när jag var nere på klubbens tisdagsträning att klubbens fina prispall så sliten ut. Earo har byggt den för många år sedan och är en riktigt rejäl och fin pall så jag vill inte att den ska bli förstörd  

Åkte efter gk ner och lackade om den två gånger. Nu får dagnes vinnare kliva upp på en tjusig pall och så styrker jag på ett lager olja nästa vecka inför vinterns prövningar.

Valde en oljefärg som heter ”Hasselnöt” Tycker det blir fint mot stugans gula färg  


   


Idag var det äntligen dags för höstens trevligaste utflykt, att musta äpplen.

I år behövde jag inte palla äpplen från bekantar utan mina träd gav som hos alla andra en överdriven skörd äpplen så grenarna har gått av.


Bokade tid för 6 veckor sedan och valde denna gång Värmdö musteri för att det på Ekerö va fullt. Tycker dock det har blivit trevligare och bättre ordning på Värmdö så vi var jätte nöjda med dagen  


     



Man får lasta ut sina äpplen och anmäla sig sedan får man sitt könummer. Det blåste så peruken höll på att flyga av. Vi tycker alla tre det är så roligt att musta äpplen så vi fotar medan vi ivrigt väntar på vår tur  


     


Sedan får vi bära in hinkarna på ett band och hälla ner dom i en tvätt. Dom åker genom maskinen och blir djurfoder. Efter en 5 minuter kommer dom med smakprov på årets skörd. Den är ljummen och smakar så ljuvligt gott så det är helt galet. Naturens sportdryck direkt från min trädgård ner i en maskin och ut ,så nyttig och god och helt magiskt   

             



Medans äpplen pastöriseras tar vi en liten promenad med ludden sedan äter vi danskens smör och bröd. Panerad spättafilé med remouladsås. Smakar utmärkt gott   


     


 Går ca 40 minuter sedan kommer dom ut med en kärra med min must   Riktig lycka är det att packa in bilen med het kartonger must. Hobbyodlaren har tagit tillvara på sin odling   

Dom håller sig i upp till ett år oöppnade. Fattar inte att inte flera mustar sina äpplen istället för att köpa juice i affären som är full av socker och konserveringsmedel.


   


Sedan fortsatte vi färden på små vägar för att titta oss omkring. Det tar ju på krafterna att vara turist så det blev gofika ute på Gustavsberg med    Som ni ser var jag riktigt sugen och hade inte ett dugg lust att posa för kameran  

 



Äntligen har klockan blivit tillräckligt mycket så nu ska jag åka ut till Södertälje och titta på vallhundstävling. Hoppas lära mig lite och få en trevlig dag med klubbkompisar   


 


                                    

                                   Önskar alla läsare en fin vecka/ Kram Susan   



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards