Alla inlägg den 14 september 2018

Av manhofs - 14 september 2018 21:17


Känns som bloggens tid lider mot sitt slut efter många års skrivande. Nya plattformar för att kommunicera med omgivningen tar plats och man tappar orken att skriva och läsare att läsa, men ngr bloggar till blir det nog innan rutan blir svart.

Tänk vad man hinner med om man är effektiv och inte ligger på latsidan. Tog upp vallningen igen och har hunnit med två pass. Känns som om det va bra för min lilla Bella som verkligen mognat på sig. Har ju anmält till två VP men tar det lite som träning. Har man inga får och svårt att få till träning på varierande flockar är det svårt, men väldigt roligt  

       


Dessa trevliga damer ställde upp på jobb i torsdags. Lucy bor på gården och hjälper till att hämta fåren som Bella har vallat bort. Härligt att se hur bra bc:n kommer överens och i arbete har dom bara ögon på fåren och bryr sig inte ett dugg om varandra eller andras kommandon än sin förares. Liggen fungerar jätte bra nära men kommr hon bort på 180 meter hör hon inte mig  



 


Trädgården fortsätter att stätta matte i jobb och dagarna är fulla av att planera inför hösten och vintern som närmar sig. Packar in och skördar, syltar, tvättar och kastar gamla blommor  

Både plommonsylt och plommonkaka   


     


 Kålrötter som väger mkt. Blir oxbringa med rotmos nästa vecka  


 


Nu har min trumpet buske blommat klart så jag hämtade sågen för att såga ner den men vad skåda mitt öga   ytterligare en omgång med trumpeter väntar och inte bara en utan minst hundra  


   


Nu kan regnet komma. Allt är inpackat och bortburet   


     


Plockade en hink med persikor som ska blir sylt och saft. Skördade även mina sista druvor inomhus men om två veckor är dom ute mogna. Väldigt märkligt att man i mitten av september kan skörda jordgubbar men det är väl värmen som håller i sig   


   


I onsdags träffades gruppen för träning och så bjöd Bosse på tårta för att fira sin seger i N-S. En rolig dag med fina hundkompisar  


         



Har oroat mig för Bella som aldrig kommer i löp    Hon har löpt 3 gånger som på klockan var 6:e månad men inte nu. Hon borde ha löpt i juli. Tog ett blodprov i veckan hon bästa Christine för att kolla lite status. Visserligen har ju Gucci som va flockens ledare gått bort och det har ändrat om i flocken. Lizzie och Bella har tjafsat lite om vem som är ledare och nya omställningar kan leda till förskjutet löp. Men jag är lite hönsmamma och beroende på vad blodprovet visar tänkt boka in ett ultraljuda av livmodern nästa vecka.

Men när vi hade tränat uppletande frågade jag Benny om för ovanlighetens skull Rulle kunde få leka lite med Bella. Jag tänkte att om en hane är där och nosar och slickar lite så sätter det fart på livmoderna precis som på oss kvinnor  

Vem började löpa i går? Min Bella  


 


Härliga promenader i vackra miljöer  Det bästa med att ha hund, man kommer ut varje dag.

Kor med horn är inte att lita på. Lizzie får man passa som kan hugga om dom sticker ut sina nosar för långt. Bella är beredd till flykt och tycker dom är stora men till min förvåning vågade hon sig fram.


         



Till min glädje har hennes skott berördhet avtagit ngt. Förut ville hon sticka även från Berga där hon är uppvuxen kring skjutbanorna. Nu la hon sig själv till ro    Att hon andas tungt beror på att vi gått långt i värmen och inte stress.



 


Även i växthuset är skördetiden långt ifrån klar. Härliga gurkor hänger i taket och sköra morötter är redo att skördas. Satte en andra sådd för att få lite gott till i höst   


 


Costa Rica chillie.

 

Och Thailändsk. Har fått så jag kan öppan en asiatisk krog   


  Besökte ett växthus i Thailand och plockade ett skott. Nu trivs den och växer bra   


       


Åkte till sopstatioen med en kärra ris och skräp från hundgårdarna. Köpte en ny bädd till Bella. Hennes är lappad med silvertejp då hon gnagat sönder bädd efter bädd. Nu verkar hon ha mognat så det blev ytterligare en ny, förhoppningsvis låter min bäver bli denna  


 


Besviken på min pumpaodling detta år. Har nog varit för varmt och torrt för dom. Men lite blev det  


 



Tillbringade en buskul dag på Gröna lund med syster. Hon är en riktig turgumma och vinner gämt. Jag fick trösta mig med att jag vann 5 kampen och vann en sup   

 Besökte vår förra arbetsplats och åt middag. Roligt att se men skönt att gå hem utan att oroa sig för hyror, personal mm   


       


        

                                              Trevlig helg kära läsare/ Susan   



Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards