Alla inlägg den 9 september 2018

Av manhofs - 9 september 2018 21:01

  

En underbar vecka har gått med soligt och varmt väder utan en droppe regn. Har hunnit med både nytta och nöje och rösten har varit raspig efter alla glada skratt   


Varje dag ägnas åt jobb i trädgården och nu ska allt plockas undan och täckas in. Vädret kan fort vända på hösten och jag vill inte täcka in blött trä så allt ska packas in nu när det är torrt och solen skiner   


   


   



Njöt en morgon av mitt kaffe medans brödrosten tog hand om en skiva bröd. Tänkte för mig själv att det tog ovanligt lång tid ända tills det började osa kartigt bränt. Självklart var det min sista skiva rostand toast med som rök   Det visade sig att min brödrost gått sönder på så sätt att det inte stänger av sig själv längre. Väldigt farligt fel om man inte är vaken. Trodde naivt att om brödrosten går sönder så går det inte natt sätta på, vilket vore bra. Nu står den och eldar på så det kan börja brinna  


 



För första gången sedan jag grävde ner mitt Victoria plommonträd för 6 år sedan får jag fullt med plommon. Plockade en stor hink och kokade saft. Väldigt annorlunda men otroligt gott. En syrlig och frisk smak. Denna vecka blir det nog sylt   


 



Satt fart och renoverade ena hundgården. Sågade ner sly och kvistar som hänger över kojan från alla håll. Har låtit det vara i somras då det skänkt skön skugga denna heta sommar, men virket tar stryk av att det blir för mörkt och murrigt runt om.

Samma gamla vis, skrapa , tvätt, grundmåla och måla två gånger. Denna isolerade koja byggde pappa till mig 1986 och min första schäfer Snickarbos Dizzie  


     



Det är lustig var hundar tar illa vid sig av att bli utestängda. Hade kunnat tro att dom skulle tycka det va skönt att matte satt i hundgården och dom kunde röja hur dom vill men helt förtvivlade vill dom in. Men gör jag tvärt om och stänger in dom säger dom inte ett ljud.


Nej jag ville måla ifred utan färg i deras päls så dom fick kika på från andra sidan.

Blev så fint så nu tar jag tag i andra hundgården  


       



Värmen håller trädgården i full blom och min trumpetbuske har så många blommor så den lutar     


   

Tyckte potatisblomman såg lusig ut och undrade vad det va för knölar som hänger ?

Visade sig att det är en pumpa som slingrat sig i väg och upp i busken  


   



I växthuset börjar snart min buske blomma som jag körde hem från vänner i St Tropez. Anspråkslösa blommor men desto kraftfullare i doft. Påminner mig alltid om min tid i Provence och hösten då dom står i blom i alla trädgårdar  

Är så lycklig över min trädgård som har buskar och blommor från alla mina resor runt om i världen  


   



Har tränat hårt i veckan med hopp om att komma till start i Göteborg och Grande Prix, men det fick jag ge upp. Låg långt ner på reservlistan och få återbud så vi fick stanna hemma  

Spårade på Berga då dom sköt kraftig hela dagen   och till min glädje visade hon inget denna gång. Kommer dock inte att träna ngn platsliggning med skott fören nästa år. Väntar fortfarande på att hon ska löpa och när det är över får vi se. Avskyr att träna skott, speciellt när min vän är berörd, känns bara som djurplågeri  

Lutar att jag kommer avstå detta moment framöver.


       



Bella är en fantastik hund och det kommer att bli spännande att komma ut och tävla i dom högre klasserna med henne. Utan tvekan är hon den största spårbegåvningen jag haft och tar återgångar, spetsvinklar och skifte av underlag välgt bra. Pinnarna har inget riktigt värde för henne så vi jobbar på markeringarna men det går åt rätt håll  


 


Man får hänga med på uppletande av föremål för det brinner under tassarna och nosen är med. Springet utan nos blir mindre och mindre och ibland tvärnitar hon så hon står på frambena  

Förut gav hon upp när föremålen låg för svårt och sprang vidare men mitt jobb med att gräva ner föremålen eller gömma dom svårt har gett resultat. Även här är hon utan tvekan den bästa hund jag haft på uppletande   



Nu väntar ny vecka och nya utmaningar. Finns gott om saker att pula med   


Stay safe/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards