Alla inlägg den 21 augusti 2018

Av manhofs - 21 augusti 2018 21:45


Hösten knackar på dörren och äntligen har temperaturen gått ner så det går att höja tempot. Saker som ska ordnas tar aldrig slut och innan listan blir färdigbockad fylls det på med ny projekt som ska lösas   


Idag höjda jag i varje fall äntligen glaset med bubbel och utbringade en liten skål över att mitt lusthus till slut blev klart    Senare än planerat men bättre sent än aldrig. Förra veckan skrapade jag rent dom sita fönstrena och tvätta rent.


 


Golvet slipades ner och oljades in och sedan tvättades alla möbler av. Hemskat att jobba inne med munskydd när det är 28 grader ute  


     

 


 Blir du aldrig klar med det där huset matte ??


 

Började måla då det blåste kraftigt och tänkte ” å vad det fläktar skönt”.

Går in för att dricka efter en sektion och kommer ut och ser att det sitter hundratals björkfrön i färgen. Fasiken jag bröt ihop och började grina   Tog timmar att tvätta rent men jag lärde mig att inte måla när det blåser mycket  

 

Idag la jag sista handen på mitt projekt och det kändes OTROLIGT skönt  

Det tog längre tid än vad jag hade kunnat trott och blev väldigt dyrt men vad ska man göra. Alternativet är att riva när åldern tar ut sin rätt i virket. Nu står hon där på höjden och glänser och med sin udda färg , en färg som får mig att bli lite busig och le och i höst kommer jag förverkliga en dröm för pengarna jag sparade på att göra det själv  

   

 


Fick hämta hem Gucci och Zorro förra veckan   Känns skönt att få ett avslut och snart ska dom i jord på min begravningsplats hemma.

 


Fick en hink med blåbär av min Finska kompis    Han hade plockat dom i Tyresö nationalpark. Hamnade i frysen men först en plåt med muffins   


   


Tränat hårt i varierande teräng och miljö för att få ett så bra upplägg som möjligt. Lizzie är i sitt livs form och inte en pinne har glömts kvar. Bosses schäfer Jenka är i samma form så det lönar sig att träna   

Bella är så himla duktig och den största stjärnan jag haft. Bara lite för ivrig och hetsig vilket gör att fokusen kan tappas och benen tar över. Har ingen erfarenhet av dessa typer av hundar och jag märker att när hon får vänta länge och andra kör innan blir det extra spring. Har jag kompisar som är bra på dessa typer av hundar kör jag gärna lite uppletande.

               


Spåren och uppletande kommer att gå i blandad lövskog, ja bokskog säger många på SM så jag har åkte till en dunge i Solna och tränat en del. Faktiskt lite klurigt med stakra dofter i regn. Löv som far i torkan/blåsten och tar med sig vittringen på sin tur.


             


Trädgården tar tid och jag börjar nu längta tills det är dags att packa in allt inför hösten. Man måste ju vattna varannan dag och det tar tid. Men jag njuter av doft och smak. Kommer på mig själv med att "jag bara "ska plocka lite kvistar och så vips har 3 timmar gått och det är mörkt och kallt   


 


Den röda är Thai chilie och  den andra från Costa Rica. Den från CR växer väldigt långsamt och har varit svår att få att överleva. Alla skott jag gett bort har dött men mina frodas.


                   


Pumpaodling gör mig alltid glad    Det är så himla roligt att se vilken form och färg man får och så växer dom fort och är tacksamma...men dricker enormt.


Änglatrumpeten är på gång igen och ett hundratal trumpet väntar på att slå ut   Sedan blir det saxen och vintervila  


   


Livet är inte bara vardag utan även en fest       


     


Och lite mer fest   


   


Växlar med lite träning i regnet. Skulle jobba och ville inte bli ful i håret inför alla snygga Hammarbyare   så jag både spårade och fikade under mitt paraply    Fan det är en konst att spåra med paraply och inte alls så lätt som det ser ut. Bosse hade lagt ut tre föremål ganska tätt med bollen i mitten. Lizzie har rätta inställning och ratade bollen och plockade istället pinnarna, så den fick vi ta en promenad och leta efter sedan. Fundera på att ordna en helg kurs i ” spårning med paraply”   


         



Det är konstig hur fort livet kan vända från bra till katastrof och det kändes som mitt va nära ett avslut i lördags. Satt trött uppe i lusthuset efter att ha tvättat klart dom sista rutorna då jag bestämde mig för att gå ner och äta ngr krusbär. Först fick hundarna lite lördagsgodis i form av dentastick och så gick jag själv ner. Kommer förbi körsbärsträdet och slår på en nit då en jätte stor älgtjur äter ur mitt äppelträd, får syn på mig och går direkt till attack   


 

Hinner bara kasta mig bakom bilen så är den ikapp och slår ilsket med hoven och försöker komma på hur den ska få tag i mig.

Bella hon flyr under en soffa men Lizzie vill gå till attack. Älgar gillar ju inte hundar så jag ryter till henne att gå och då rusar hon upp igen.


I samma veva kommer grannen hem och som sitter helt chockad i sin bil och glor på mig och älgen   Ha ha stackaren, kan inte vara lätt att ta in   Nu va jag så rädd så jag ropar till henne att hjälpa mig. Jag vågade inte lämna bilen men jag vågade inte heller hoppa in. Hade inga nycklar och jag va rädd att han skulle stånga in rutan med hornen.


Medans vi skriker lösningar till varandra får han nog och vandrar in min skogsdunge och vilar.



 

Vågar mig upp till huset och låser in hundarna sedan tar jag bilnycklarna och åker ner för att öppna grinden så han kan gå ut igen. Händerna darrade så jag kunde inte slå ngt telefonnummer men till slut lyckades jag ringa upp viltvårdaren som skulle komma.


Medans jag väntar på viltvårdaren håller jag koll på vart älgen tar vägen och efter en stund kommer han fram igen och börjar mumsa äpplen. Jag står uppe vid mitt gamla hus och filmar men har har hela tiden koll på mig. Helt plötsligt vänder han om och rusar mot mig igen. Filmen tog grannen när den rusar efter mig. Han verkar inte fatta att jag sprang in så han går runt dit jag stod och kollar sedan går han upp i min skog.



 


Jag tycker nog dom hade kunnat ha skjutit en så aggressiv älg. Alla grannar har små barn som leker ute, vad händer om han stöter på dom ?

Förra veckan dödade en älgtjur en hund i mitt område och viltvårdaren trodde det var han. Men han menade på att man gör inget. Han är en tuff 6 taggare som inte backar och folk får hålla sig undan.


Jag gick in och duschade och under tiden kutade älgen ut genom grinden. Hoppas han håller sig i skogen nu och får många god år på nacken.

Dagen efter gick jag igenom hela mitt staket som är ett högt viltstängsel men inte ett hål någon stans så han måste ha hoppat över. Viltvårdaren sa att jag kunde sätta upp plast remsor längst staketet. Då ser dom det bättre och går inte igenom. Om han fortsätter att hoppa över förtäljer inte rådet men nu hänger det plast överallt.


 



Imorgon startar resan mot SM och Ronneby.

http://sm2018.se/


Det kommer att bli så roligt att få umgås med hundkompisar från hela Sverige och kämpa om vem som blir Sveriges bästa spårhund 2018. Jag kommer att bo bra på Ronneby hotell med Lizzie. Bella få vara hemma med Mamma och Pappa. Håll tummarna och heja på mig kära läsare  


 


 


Vi blev 11:a förra året. Hoppas kunna ta bort en etta från den placeringen detta år   men topp 5 vore otroligt roligt   Jag uppdaterar på fb när jag hinner. Vissa hundrelaterade inlägg kommer bli officiella så hundkompisar kan läsa även om vi inte är fb kompisar. Nu kör vi   



                                                  



            Kram Susan   

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards