Alla inlägg den 13 augusti 2018

Av manhofs - 13 augusti 2018 22:02


Förra veckan packade vi picnic korgen med lite ...nej mycket gott och så rattade vi bilen upp mot Uppsala för att ge oss ut på en alltid lika trevlig utflykt   

Man kan köpa fika längst vägen på stationerna men vi älskar alla picnickorgar. Efter ett helt liv med egen restaurang där kockar har lagat det man varit sugen på uppskatttar man hemlagat och lite mysigt istället för att köpa över disk.


           


 Vädret var perfekt och ångloket slingrade sig fram med tjutande signal och sotmoln över sig. Tidsenlig personal kommer och klipper biljett mm och det är så mysigt. Första biten upp till Marielund åkte vi i öppen vagn sedan fick vi byta till en annat tåg sista biten till Almunge.


           


Många tog tåget för att byta till badbuss till Fjällnora. I Almunge åt vi vår picnic men med bättre information hade vi åkt med till slutet   


           


Mätta och belåtna hoppade vi på tåget och åkte tillbaka till Uppsala. Kan varmt rekommendera denna tur. Alla jobbar ideellt och pengarna går till underhåll.

http://www.lennakatten.se/sv/


         


  

Träningen inför SM går framåt, ja det trodde jag   men i söndags bjöd Stockholmsdistriktet in alla som kvalat in till SM för en träningstävling. Värmde att se så många som ställt upp ideellt på sin lediga söndag i ösregn för att kommendera oss tävlande i både lydnadsklasser och bruksklasser  


Har ju bara tränat ensam sista veckorna och det märktes direkt. Dessutom gjorde jag inte min vanliga rutin att gå in och känna på planen innan tävling. Lizzie hittade på alla möjliga konstiga saker men jag är ju van vid att ta dk så i princip blev det dk rakt igenom   Kändes väldigt bra att få ett tillfälle att korrigera sina hundar vilket alla utnyttjade.


Publiken levde sig verkligen in och tjoade och ropade vilket även det var lite nytt    


Uppletandet gick på en ängsruta och jag hade som vanligt lottat nr 1. Men där visade sockerbiten att vi visst har tränat   På under 3 minuter plockade hon in sina föremål och jobbade som en målsökande robot. Fy satan vilken känsla och det trotts att publiken stod nära med hundar  


Bilderna fick jag av Lotta Wiklander som fotade. Stort TACK alla inblandade  


         


 Körde även lite lydnad med Bella men hon var lite för het och intresserad av fåren. Det krävs längre uppvärmning för att träna B som man behöver dämpa, mot Lizzie som jag får höja. Passade på att lägga spår åt båda ludden när jag ändå var där. B går ju så himla fint i spåren men är för het. Hur får man ner tempot ?


Lizzie är så säker nu så inget rubbar henne. En hare skuttade fram en två meter från hennes nos men hon lyft knappt på skallen utan skulle bara fram. Hade turen att hamna i lite bokskog som doftade väldigt starkt från regnet. Hon fick verkligen jobba där och hade lite svårt att hitta sina pinnar.


Spåren på SM går i lövskog så man borde träna lite mer på det kände jag direkt.


   


 I dag var jag på Sabbatsberg och fick en kortisonspruta i foten så att jag ska må lite bättre över SM. Som tur var tog jag en långpromenad innan för fy satan vad ont det gjorde. Blev helt svettig och illamående av smärta. Sprutan skulle ha innehållit bedövningsmedel som skulle räcka i 2-3 timmar men det vet jag inte om han glömde att ha i ?


Fick så ont när jag kom hem så jag trodde foten skulle ramla av och tårarna hängde i ögonvrårna. Petade i mig Dictoflenak och när det väl kickade in somnade jag i över en timme. Nu är foten het och öm men i oktober kommer vi att operera den. Då är tävlingssäsongen över och jag hinner bli bra tills skidsäsongen sätter fart. Längtar verkligen efter op nu, inte roligt att ha så ont  


             



Roade mig på eftermiddagen med att måla klart dom sista tre fönsterna. Slipade av bron som jag lyckats kladda ner   och sedan fick den rikligt med olja över sig.


Imorgon ska jag slip/olja golvet och tvätta de sista fönsterna innan det är dags för färgläggning på sidorna  



                                                  
            Stay safe/ Susan


Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards