Direktlänk till inlägg 11 augusti 2018

Skördetid.

Av manhofs - 11 augusti 2018 01:00


Det man sår får man skörda och nu är askarna fulla när jag kommer in från mina turer i trädgården. Tomater i överflöd men jag älskar tomatsallad och äter det till allt, dessutom skär jag ner dom i mindre bitar och fryser så har jag till matlagning och soppor i vinter.


       


Färsk majs ska man koka så fort som möjligt då sockret snabbt förvandlas till stärkelse och dom blir brödiga i smak av att ligga. Kokade första skörden av sockermajs idag och dom var så söta och saftiga. Gurkorna för jag tsatsiki av eller skivar och har på mackan. Nu får jag så mycket gurkor så jag funderar på att skiva och lägga in ngr burkar till i vinter. Har aldirg gjort det men får kolla på recept.


Chili torkar jag och spar till i vinter eller fryser in hela i påse. Bara att ta upp en då och då när man lagar mat. Men det är ett överflöd på chili i år och jag vet inte vad jag ska föra med alla.


 



Njuter av färska bär och varje dag kan jag ta en skål med fil, smultron, jordgubbar och amerikanska blåbär. Min melon va så god så det va inte klokt och nu mumsar jag på fikon varje dag. Ser torr ut men det var den inte.

Vindruvorna börjar komma både inne och utanför växthuset. Vet inte vad jag ska göra med alla druvor...vin?


     



Rensade ner jordgubbslandet och klippte ner mina plantor för att bli av med sniglar för 3 veckor sedan. Nu har dom börjat blomma om på nytt och det kommer nya skörd med jordgubbar.


 


Men inte bara frukt som gror i massor. Min vackra Magnolia bestämde sig för att börja blomma igen. Den blommar ju först i trädgården på våren så jag blev riktigt förvånad när jag såg att det kommer nya blommor.

   

Min ståtliga trumpetbuske har slutat spela men även där överraskar den matte med ännu en ny skörd med trumpeter. Ser ut att vara ett hundratal blommor som sakat gror till sig och jag kan inte annat än glädjas. Visst tar min trädgård tid men så mycket jag får igen  


   



Afrikas Drottning är nu i full blom och lockar till bin mm i stora lass. Riktigt vacker och man kan inte annat än stanna till och beundra dess blommor  

   


Inne i växthuset slutar aldrig min orkiden att få nya blommor och grenen blir tyngre och tyngre.


 


 Annars är det rosorna som står i blom nu. Är ingen större vän av rosor även om jag tycker dom är vackra hos andra men jag har en 5 olika sorter.


             



Idag hämtade jag hem dom sista fönsterna så till nästa vecka hoppas jag bli klar. Genast har jag tänkt ut ett nytt projekt som jag ska sätta fart med men först efter SM   


 


På söndag har Stockholms distriktet ordnat en träningstävling för alla i distriktet som kvalat till SM. Kommer bli jätte skoj. Hade hoppats att fått tävla lite mera men med nya reglerna blir man bara reserv trotts att jag anmält mig kors och tvärs i Sverige.


 


                                                  
                     Trevlig helg/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards