Alla inlägg den 16 juli 2018

Av manhofs - 16 juli 2018 22:00


Har under hela våren/sommaren försökt få tag i ngt företag/ privatperson som ville renovera mitt lilla lusthus men det har varit motigt. Intresset svalt och begärda summorna hutlösa. Man kan inte betala lika mycket för en renovering som vad ett nytt kostar  


Åren har satt sina spår och förutom skrapa måla måste jag byta ut 3 fönster och delar på dörren.


Att köpa ett lusthus var alltid min dröm. Under en 25 års tid beundrade jag alltid ett lusthus som stod vid Stockholms inlopp på Lidingö när jag passerade med färjan. Av en tillfällighet såg jag en annons i gula tidningen 2011 och döm om min förvåning när vi åkte dit och det var just det lusthuset som jag drömt om, det blev kärlek vid första ögonkastet  


 


Huset monterades ner i bitar och fraktades hem till mig för att övervintra under press.


   


 När våren började spira började även Susan planera för grunden som det skulle vila på. Den skulle nämligen upp en klippa och när lyftkranen kom med mitt riktiga hus var allt tvunget att vara klart så samma kran kunde lyfta upp lusthuset.


       



Sedan skulle en bro byggas över stupet och jag ville ha en böjd romantisk bro   Nu blev räcket romantiskt böjd men det är alltid ngt  


     


 Huset monterades ihop på gårdsplan, skrapades och målades om innan det var dags att lyftas på plats  


     



Nu ville jag gjuta en fin entré från bron in till lusthuset.  


             


Ja så var drömmen sann och mitt lilla rosa lusthus prydde min udde och har under åren skänkt mig många fina stunder   Jag har låtit dra in el och har både element, belysning och kaffekokare.


 



Men inget varar för evigt och åren vid salt hav har satt sina spår och förfallet gör sig påmind   Beslutade mig för att själv renovera mitt lusthus och fick via en hundkompis son hjälp med en snickare som kommer laga dörren mm. Idag satte jag fart och körde över dörrarna till hans verkstad.


Jag blir så fäst vid mina saker och klarar inte av att bara riva ner det och köpa ett nytt. Tänk vilken resa vi haft ihop, det kan inte ett nytt lusthus ersätta så nu är vi på G.


     



Ångrade mig idag när jag stod och skrapa /slipa. Fy f.n vilket jobb   och jag fick lust att lyfta luren och ringa tillbaka till ena företaget och be dom börja skrapa   Kan ju konstatera att det kommer ta längre tid att bli klar än vad jag hade tänkt. Men jag har tiden för mig och det får bli en bit i taget. Värst blir att skrapa/måla fönster  14 stycken på båda sidor   


   



Flocken är ju totalt värdelös. Ligger och glor och njuter i skuggan utan uppmuntran till matte  


       


                                                  

       Ciao/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards