Alla inlägg den 10 juli 2018

Av manhofs - 10 juli 2018 23:06

 Att vara hobbyodlare är en tung och slitsam hobby men men belönas rikligt om man sköter om sina växter. I år är det nog åter igen ett rekord år på både blomster, sprakande färger, berusande dofter och tunga grenar av frukt, bär och grönsaker som fyller upp vinkällarens hylla med burkar och flaskor   

Det ska vattnas med näring, rensas ogräs och klippas bort döda blommor så ny får kraft att slå ut.


                 



Min trumpetbuske börjar likna ett träd och den skämmer jag bort året runt   Som tack har den satt minst hundra små trumpeter och jag kan inte annat är glädjas varje gång jag ser min buske   Imorgon eller på torsdag kommer dom första att slå ut sedan följer veckor av storslagen blomster och ljuv doft på nätterna.


     


Tiger gillar när jag är hemma och pular och likt en skugga föjer han mitt arbete, men på håll. När hundarna slår sig till ro för en siesta kommer alltid Tiger och lägger sig brevid  


   


Blev så lycklig i morse då jag upptäckte att min vackra näckros tillslut slagit ut   Trodde den tog ett viloår för jag har inte sätt ngr knoppar, kanske kommer det fler.

Dessutom slår ”Afrikas blå lilja” rekord i blommor. Kommer bli magiskt när alla dom slår ut i blått  


     


Jag gillar stenväxter och har en liten hörna med bara det. Dom står nu i blom. Inte spektakulärt eller magiskt på ngt vis men matte blir så lycklig när blommorna trivs   och visar det på sitt yttersta sätt i form av långvarig och kraftig blomning  


   


Mumsar egna tomater, rädisor mm fast mest ser jag fram emot mina höstskörd. Vitkål som är så gott när den är egen odlad och håller sig lätt i flera veckor. Kålrot, rödbetor, majs mm


                 



Idag har jag plockat vildhallon som inte är så goda att stoppa i munnen men enormt aromfyllda och smakar som hallonen gjorde när man var liten. Små och pilliga att plocka men fantastiska till bak och syltning. Fick ihop nästan 2 liter så det blev 1 ½ burk hallonsylt sedan blandade jag i resten med röda vinbären och kokade saft. Trotts att det va så lite hallon smakar det nästan bara hallonsaft. Hallon är min favorit smak   


       


Vilket jobb det är att sylta och safta. Det ska plockas, rensas och sköljas. Burkar ska tvättas och sköljas med atamon för att inte prata om städningen när man är klar. Men en känsla av rikedom faller över en när hyllorna böjar bli fulla av egenodlade burkar med nyttigheter. Snacka om ekologiskt och närproducerat  


               


Måste säga att det är oslagbart att slå upp ett varmt glas nykokt saft. Hela huset doftar underbart och man vet hur mkt jobb det ligger bakom dropparna  

Som tur va köpte jag mig en ny hänggunga som jag kan slå mig ner i för välbehövlig vila mellan allt jobb. Flocken tycker det är skönt att matte är still för ett tag och slår sig ner runt mig för sista  


         


Ska nog anmäla mig till en biodlare kurs i vinter   Jag har så sjukt mkt bin runt min lavendelodling och fjärilar i alla de färger och storlekar. Verklig ett trevligt inslag i trädgården då lavendel lockar till sig så enormt mkt liv. Nu har ju jag en 20 meter med lavendel som jag sedan skördar så det skulle passa bra att få lavendelhonung  


 


 Nu är det äpplena jag går och kikar på   Alla träd är fulla av frukt men inga sena sorter som jag kan göra must av. Tyvärr kommer dom att flytta där jag tidigare fått plocka äpplen   Får väl fb ragga äpplen när det är dags i höst.

 


                                                  
                  Ciao/ Susan   


Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards