Direktlänk till inlägg 30 maj 2018

Hobby odlaren.

Av manhofs - 30 maj 2018 21:56

    

Bråda tider råder för oss hobbyodlare och vinterns för sådda fröer är sedan länge i jord och växer så det knakar. Ogräs växer minst lika fort och det tar timmar att vattna varje kväll då både extrem värmen med vindar torkar ur jorden ngt hiskligt. Har min egna brunn på tomten som jag vattnar tomten med. Hade en röris här i veckan som fixade lite jobb. Installerade ju energikranar i mitt hus men dom hatade jag så dom är nu omställda till vanliga kranar. I mitt gamla hus hade jag borrad brunn som stått stilla i nu 5 år. Bad honom att byta ut pumpen och dra in ny vattenutkast från gamla grunden så har jag gratis vatten utanför växthuset. Synd att låta ett vattenhål gå till spillo men nu kommer det snart vara igång igen  


 


Min favoriter Magnolia har snart blommat klart och är en fröjd att beskåda    Det första som står i blom varje år innan bladen slagit ut. Den sista bilden är från min dyrast buske. Har inte blommat på 3 år och växer klent men en fjuttig blomma bjöd den på i år, det va snålt tycker jag   men den heter Susanne så hon är förlåten  


             

För första gången blommar min Fläderbuske som jag köpte för två år sedan. Blir nog inte så mkt saft i år inte så jag ringer Anki som vanligt   


 


Njuter av min egna saft från förra året och kan med glädje konstatera att moder jord är ovanligt generös med frukt detta år    Buskarna har tunga grenar och skafferiet lär stå fullt med sylt/saft i höst igen. Hösten/vårens gödsling ger nu återbäring  


               


Blev så glad igår kväll när jag såg att min röda ginst slagit ut    Har kämpat så länge med att få just den färgen att trivas.


 


Rensade ut alla små persikofrukter så det inte blir för tätt och tungt på grenarna.



När jag håller på runt och i växthuset ligger hela ligen utanför och väntar. Gucci är alltid extra orolig. Hon verkar tro att matte ska krypa ner i ett hål och aldrig komma ut igen så hon släpper inte mig med blicken  

 

Tiger ville hångla lite med sin kompis   men hur han än försökte göra sig till släppte hon inte mig med blicken. Skrattade gott och hans enträgna försök   men tillsluta blev han trött och somnade bredvid sin darling  


         



 


Har som vanligt satt pumpor i påse. Provade att så nätmelon och skulle bara låta den var i påsen ngn dag men det blev en vecka   Nu har den har börjat blomma så den får växa vidare. Får väl se om det blir meloner  


   


Tog en lång promenad igår och hittade då en halvdöd Rhododendron som ngn kastat på vägen. Blev lite ledsen över hur man kan kasta en växt så där på gatan   så jag bar med mig den hela vägen hem. Folk jag mötte skrattade gott och frågade om jag pallat en buske  

Tror det blir svårt att få liv i den men jag har gjort ett tappert försök  


 


Åkte till Rusta för att köpa ny belysning runt dammen    Bad om hjälp men det gick åt pipan direkt då säljaren påstod att det gick på 220v    Fick upplysa honom om att det var omöjligt utan dom ligger på 12 v eftersom det är transformator med. Ja som ni förstår fick jag ingen hjälp med att bygga ihop ett system så jag åkte hem   


 


 Snart ska jag gå ut och ta en kvälls promenad runt trädgården med hundarna. Då njuter jag av kaprifolens mäktiga doft och syrenen. Båda doftar ljuvligt på nätterna då luften är sval och vinden vilar   Dom vita bollarna är min favorit så hundarna får hämta in matte som vill dofta på sina blommor. Min nästa hund ska bli en trädgårdsintresserad ras. Dom här hårbollarna är totalt ointresserade och vill bara in på kvällarna  


     



Köpte kärlekspelargonenen förra året som jag undrade vart den tog vägen ?

Nu avslöjade den sig själv till min lycka med en vackert blodröd blomma. En så praktfull pelargon med stark färg, det gillar jag. Kärleken gömde sig bara ett tag   


 



Folk frågar om jag inte vinner ngt längre ?

Jo det gör jag visst men på lotteri   


 



Avslutar på en bild av min tomatplanta. Min granne köpte frön i Sicilien förra året och sådde fröna i vintras. Vi böt så hon fick chili från Costa Rica och Thailand och jag en Siciliansk tomatplanta som tar sig så fint   


 



                                                  
       Bye bye/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards