Alla inlägg den 29 april 2018

Av manhofs - 29 april 2018 20:48

 Så var det äntligen dags för årets första elit spår med Lizzie efter ett långt tävlingsuppehåll. Som trogna läsare känner till har Lizzie varje år brutit sina första spårtävlingar då hon inte klarat av att hålla hela spåret och gått vilse eller bara snurrat så jag valt att plocka av henne  


Så när jag anmälde mig på morgonen i spöregn kände jag mig inte så förhoppningsfull med dagen. Första gången jag tävlar på Danderyd/Täby och blev trevligt mött med frukt, kaffe och äggmackor i skogen till alla lottande   Klubbkompisen Malin var med så vi tog en skål i kaffe.


   


Dagen domare var Pia och Linda som även själva är aktiva tävlingsförare vilket jag tycker märktes under hela dagen. Klampade inte in och tog plats eller pratade högt med sina skrivare. Höll bra distans men var noggrant med under hela lydnaden och peppade med trevliga lycka till inför varje moment  

Anders höll i lottning och jag drog nr 6 av 7 startande och fick en påse med diskmedel mm.


     


Nu blev det en blöt och kall timmes väntan då jag började längta hem till en brasa och F1 på TV    Det roliga var att följa en tävlingskompis jag lärde känna på SM. Hon var nämligen efter mig på reservlistan till elit spår i Södertälje. När hon såg att jag låg före henne på listan kontaktade hon mig i veckan och frågade om jag skulle tävla på Södertälje eller Danderyd?

Jag ville helst tävla på Södertälje för där jag jag tränat lydnad och uppletande ett par gånger under vintern vilket gör Lizzie säkrare på plan = högre poäng.

Men när Lizzie spårade lite osäkert under veckan gick jag in och kollade på SM listan och såg att hon behövde en till bra tävling för att komma med på SM. Då valde jag att stryka mig och hellre ge henne en chans att höja sina resultat. Nu trillade små härliga sms in med ”10/10 på spåret” under dagen, härlig känsla   


Äntligen dags att ge oss ut och L kändes taggad och pigg. Gick ut bra längst ut i rutan och valde baksph och genast blev jag negativ och tänkte ” nu kommer vi att bryta” Men se Lizzie spårade på med piskande svans och högt tempo men med lite skuttande stil. Tror hon hade lite koll på gårdagens sph men jag stoppade bara ner pinne efter pinne utan att kolla nr och efter 23 minuter var vi i mål. Bästa spårläggaren Erik var lika glad som mig, första gången vi inte bryter årets första spår   


         


4 stycken bröt i spåren så vi var 3 blöta som gick vidare till uppletande.  

Koncentrerad och tjurig väntar L på sin tur och hon vill inte bli störd  

Svårt sa dom modfällt när dom kom tillbaka men jag var väldigt nöjd med Lizzie. Plockade fint 3 föremål sedan jobbade och jobbade hon i en vindstilla ruta. Misstänkte att att dom låg på två olika ställen och frågade domarna om ett tips   men det bjöd dom inte på  

Hade rätt , pucken låg på ett av ställena men de klarade hon inte av att få in men jag tyckte hon jobbade super fint och effektivt   


     

  

Äntligen lunch och klubben sålde hamburgare som var dom bästa jag köpt. Alla möjliga tillbehör och stora och saftiga. Såg mig om då jag aldrig varit här förut och det var jätte fint.


         

 Lydnaden var jag verkligen inte nöjd med men för att vara årets första var det ok. Hon var väldigt känslig för minsta prassel av regnjackor mm trots att både TL och domarna sköte sig utmärkt. Foten var bedrövlig men sedan jobbade hon upp sig. Var överlag jätte nöjd och avdragen var för små missar som gjorde att vi tappade en 10:a. Vilket för mig är bättre än att inte ligga högre än en 8:a. Som tungen, hon tappade greppet på väg in, eller skallet då hon fick ett litet avbrott och kollade på ena domaren osv. Nu har vi lite att jobba med   


   


Slutade som två slagen med 3 poäng    Kände mig väldigt nöjd och glad. Från att alltid ha brutit till pallen. Som grädde på moset fick jag ett nytt sms som talade om att Lillemor vunnit på Södertälje med 614 poäng och jag blev tårögd av lycka. Fasiken vad roligt och en jätte trevlig tjej med en schäfer är nu med på SM. Skönt att inte bara masas ludd kvalar in     


Nästa vecka är det DM på Värmdö. Då ska vi vara i bättre form och försvara vår buckla  , ja det är i varje fall målet  


 



                                     Kram/ Susan och Sockerbiten   


Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards