Alla inlägg den 23 april 2018

Av manhofs - 23 april 2018 20:44


Söndag morgon och premiär för Bella i lägre spår. Sov jätte dåligt hela natten och kikade på klockan i ett för att kunna gå upp och börja med min picnic.

Älskar att ta med mig min lilla picnic på tävlingar och köper endast mat om det finns grillade hamburgare.

Va såklart ute i god tid så jag hann rasta hela ligan och köra lite lydnad på planen innan det var dags för lottning. Önskade mig nr 1 och som näst sista man drog jag nr 1   


 

Hade nämligen räknat ut att fick jag inte minst 8/8 på spåret kunde jag lika bra bryta och åka till Södra för att heja på Bosse som tävlade   


     


Kändes riktigt riktigt tråkigt att starta en tävling med två nollor då jag valde att avstå budföring och platsliggning vilket innebär – 80 poäng. Pallplats var såklart inte att tänka på men att bli uppflyttad kändes inte omöjligt då hon går så bra i lydnaden. Eftersom hon reagerade på skotten på klubbens tisdagsträning ville jag inte utsätta henne för skott innan jag vet vad som hänt. Kom över en natt och så himla tråkigt  


 Frös, mådde illa och bena skakade   Är ju aldrig nervös när jag tävlar men nu vara jag som ett asplöv och förstår verkligen vad hemskt det är för dom med tävlingsnerver.


 

Meddelade dagens domare och aspirant att jag kommer att avstå båda skott momenten   sedan var det dags. Släpper iväg B som jobbar sig jätte fint ut,stannar till och nosar på ngt och tar ett högt skutt åt sidan och fortsätter. När jag kommer fram ser jag en seg huggis som lämnar sin solfläck och glider in i skuggan   Fy jag som är så rädd fick hålla mig för att inte hoppa som Bella.


 


Sedan gick det som en dans och det var helt klart det bästa spåret jag gjort med en så ung hund   Balanserat bra tempo, noggrann och analyserande jobbade hon sig fram med koll på gårdagens högre spår. Pinne efter pinne trillade in och efter 15 minuter var vi i mål  


 

Vilken enorm känsla av lycka och stolthet. Nu är hon officiellt inte bara fb bra utan även på papper i spår  


 


Gled i lugnt tempo tillbaka till klubben och mindes alla gånger jag åkte för att titta på lilla Gretzky som föddes här ute, inte långt från Almunge kyrka   


 


Gulliga hundkompisar hörde av sig för att få sph rapporter. Nu började dom peppa mig om att chansen var stor att vi skulle bli uppflyttad men själv var jag inte lika säker  


     


Blev ju en lång väntan innan det var dags att starta lydnaden men det finns gott om fina promenad vägar runt Knivsta bk.

B blev lite störd av tl och alla domare på planen men det får jag helt ta på mig själv som nästan aldrig tränar med andra. Foten började hon riktigt flott men så kom hon av sig helt plötsligt och tittade till och missade min sväng.

I framåtsändandet ville hon dra sig till folket uppe på verandan som verkade så roliga. Haha det är min lilla ostbåge, har svårt att koncentrera sig men där emellan är det riktigt läckert.


När vi ska gå iväg för att göra läggande under gång lyssnar hon på tl och missar min start så jag får gå två steg själv innan det blir dk.


I appoteringen drar jag till med mina kända super kast   så den far iväg och studsar och hoppar roligt långt bort. Då blir det lite tugg på vägen in och lyckliga glädje skutt av B. Måste lära mig att kasta kort  


Krypet var i min värld helt fantastik och jag var så himla nöjd  


När jag ställer upp vid hindret kollar B på tl som står ganska nära så när jag kommenderar springer hon till henne. Lite surt att förlora 30 poäng på ett så lätt moment men jag var riktigt nöjd och fick så fina komplimanger av mina medtävlande över hennes attityd på plan. Lite fladdrigt än och okoncentrerat men det är min B. Hon är ung och vi har tid att nöta   Jag går hellre med en gald och busig hund än en tryckt och låg.


 



Blev så himla glad över vår uppflyttning   Nu kan jag fokusera på högre och strunta i budföring. Det innebär ofta minst 20 extra skott på en tävling och om jag nu inte lyckas jobba bort det är det skönt för henne att slippa. Som publikhund till skott hade hon inte problem men jag tänker inte börja panikträna skott nu. Ska kolla öronen på onsdag och är det skenlöp så får hormonerna landa innan jag börjar träna. Kanske åker ner till klubben och leker lite på håll imorgon.

     

Som vanligt när man åker iväg på en tävling lär man känna nya hundmänniskor och vi hade en riktigt trevlig dag. Gucci tycker det är lagom att vara publik hund och följer intresserat dom tävlande  


 


Lyckliga vände vi hemåt och kunde stolt konstatera att poängen var helt ok för 3 nollor. Hade hon hoppat hade vi varit på pallen  


   


Stolt hoppade hon upp på podiet. I onsdags fick hon titta på Lizzie, nu fick hon njuta själv medans L missnöjt tjöt i bilen. Att pallträna och ge rätt målbild till hunden är med viktigt  


 


Tack för igår Knivsta bk, medtävlare och hundkompisar för ert fina stöd via mobilen    Värmer att ni stöttar så varmt när det blev så motigt med skotten. I höst kör vi högre.


                                                  
                          Kram/ Susan   




Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2018 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards