Direktlänk till inlägg 6 mars 2018

Vardag.

Av manhofs - 6 mars 2018 19:57

Underbart är kort och redan är vardagen ikapp en. Bara när man ser sin solbränna i spegeln som man kommer på att man njöt i solen för bara 6 dagar sedan och njöt av havets brus  



 

Hade som tur var beställt plogning av uppfarten   men det var ändå tillräckligt att skotta av med alla balkonger, växthus och uterum   Ett plötsligt uppvaknande efter slöa veckor på rygg i solen  


     


Flocken mår alla bra men gamla katten Zorro börjar plötsligt se dåligt   Hon fyller ju 18 år i sommar   så naturen har sin gång men det är såklart jättetråkigt   Hon verkar ha saknat sin kompis Bella och har väntat i hennes bädd  

     


Har planterat om mina sticklingar som följde med hem. Få se om dom tar sig då temperatur och luftfuktigheten är lite väl stor just nu   men skam dom som ger sig. Köpte som vanligt vackra nyskördade orkidéer från en japanska som brukar stå ända till Maj.

Chilifröna jag sådde innan jag reste har kommit upp bra. Dom minsta plantorna är från Costa Rica och kommer bli extra spännande att följa/smaka  


       


Isen ligger tjock mellan båda sjöarna men ån är öppen och full av olika fåglar. En ensam kanadagås, ett par sångsvanar och en hel knölsvanfamilj bland alla gäster. Folk bär ner kasar med bröd och bullar som dom övermatar dom med. Jätte roligt för barnen i familjen men synd om fåglarna som far illa av allt bröd  


         


Även på semestern promenerade vi nästan varje morgon 4–5 km längst stranden vilket med är tungt men nu är vi tillbaka med stavgång. Skönt att vara igång igen  


     


Hade tänkt att avvakta med vallningen ett tag och koncentrera mig på skidåkning men så fick jag ett trevligt förslag från bästa vall fröken och så stod vi där i hagen   Bella var ju försiktig med fåren efter att hon blev stångad men nu löper hon och tog sig faktiskt sig lite friheter, som att försöka jaga ikapp och bita en tacka    Jag blev så paff så jag km mig inte för att säga ngt och Monika utbrast förvånat ” nä men Bella”  

Kul att se vilken fin utveckling Monikas egenuppfödda tik Split gjort i hagen, blev riktigt avis  


         

 


Skulle ha lagt skidspår innan vallningen men hittade ingen parkering så B fick valla med dragsele på. Gick bra det med när matte var lat och frusen   Hade tagit en långpromenad innan vallningen istället och då åt som vanligt Gucci mkt snö. Nu blev hon dålig i magen och det blev bara värre och värre   Oroligt då hon är så gammal men hon är som vanligt pigg och glad. Åkte förbi veterinären idag och köpte på mig mera medicin ifall det tar slut. Nu har hon sovit hela dagen och det verkar ha vänt, jag håller tummarna för natten  




La spår igår på 3,5 km men det var så tungt så jag orkade bara ett varv.


           

 




Åkte iväg på pigga ben för att öka upp till 3 varv idag men det var bland det värsta skidåkning jag varit med om  Snön yrde runt huvudet och snön fastnade under skidorna så jag fick ta av dom och skrapa rent. Verkar som om det var 3 olika temperaturer i snön och på ett ställe bet det tag i skidorna så man höll på att falla omkull och slitas ut ur pjäxorna, på vissa ställen var det klibbig snö som fastnade. Fy så tungt, tråkigt och trist   Hade ju inte ens tagit med mig en skrapa då det var så fint före första km.


Stackars små ludd som kämpade så bra  


   



 

Dumt nog bestämde jag mig för att åka ett varv till   Tänkte att nu hade jag packat ihop nysnön så allt jobb och slit borde ge ett fint sista varav i högre tempo.

Knappast   ok 4 sek snabbare. Hade fan lust att bryta av skidorna och gå till bilen men det var för djup snö. Ja ja det blev ngr korta sträckor av fint glid och då ser man hur glada svansar ludden får   



 

Det är inte som när man åkte skidor med 3 schäfrar inte. På Gretzky, Dixie och Guccies tid kunde man packa väskan och åka till Amerika, utan rast   

Team Manhofs kommer att få en ny drag kompis till nästa vinter och då åker tempot upp igen  


 



                                           Bye bye Susan   
 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards