Alla inlägg den 8 januari 2018

Av manhofs - 8 januari 2018 20:49

Den 3 juni var det dags för Knivsta bk och Walloxkampen som jag var titelförsvarare    Men det dagen gick fort över. Vi hittade 3 pinnar sedan var Lizzie borta i lingonskogen och jag tog mig besviken tillbaka till bilen  


 

 

Dagen efter var vi med på Botkyrka som även höll i DM för Sörmlandsdistriktet. Vilken fin ordnad tävling   till skillnad när Stockholms distriktet har sitt DM. Hela 20 stycken kom till start och jag ledde efter lydnaden i min grupp  

MEN så är det där med spår   Fick bara ihop 6 pinnar men ville ha en genomkörare för att se hur vi stod. Slutade på en 18 plats men jag kände att nu var vi på G.


   


    Trumpeter och fanfarer    Gucci fyllde 13 år och är pigg som en 8 åring   


   

6 dagar efter Botkyrkas tävling var det dags för Nynäshamn och deras två dagars spår. Svåra förhållanden men Lizzie visade sin klass   och spårade fullt trots en stor flock med vildsvin sprang framför oss i spåret. Vann med hela 616,25 poäng    Lizzie behöver helt enkelt ngr tävlingar för att komma igång sedan tuffar hon på.


      


Den 17/6 var det dags för en tävling som ligger mig varmt om hjärtat    Tomas Mohlins lydnadstävling på Österåker. Bella höll ihop jättefint och vann på 180 poäng och Lizzie slutade 2: a med 275 p  


 

   

Dagen efter böt vi gren till spår och Haninge bk. Jättefin tävling som jag glädjande nog kom med på   

 Ännu mera glädjande var att vi åter igen vann med ett av Lizzies bäst spår någonsin    595 poäng kom vi upp i och biljetten till SM kändes klar.


          


Juni avslutades med en avskedsfest för stamgäster och personal på Zumen. Vemodigt och tråkigt men fint och varmt med många minnen och skratt från folk som dök upp som vi inte sett på många år.


   


Inledde juli med Skärgårdscupen som jag deltagit i alla år utom ett. För första gången skulle jag även tävla i lag. Frågade Ia som jag gick vallkurs med om vi inte skulle ställa upp med ett litet lag och kallas oss ” bruksbrudarna” eftersom vi nästan aldrig håller på med lydnad. Spår och rapport är våra grenar inom brukset. Kul tyckte hon och hängde på så det blev mina två ludd och Glock i lag   


Dag 1 kom Glock 2: a och Bella 3: a i startklass. Lizzie blev 3:a sin klass. Bra början på helgen   


     



Dagen efter höll Glock ihop bäst och hamnade åter på en fin 2: ra plats    Bella var trött i skallen och hade ngr små missar så vi slutade på en 10:e plats. Lizzie hamnade åter igen på en tredje plats efter en trist nolla då jag kastade apporten helt fel   


Blev en nervös och spännande väntan. Vilket lag skulle bli helgens bästa?

Jo bruksbrudarna vann     


Vilken helg och vilket minne att bära med sig, så roligt   


         



Den 8:e åkte vi upp till Heby där Bella gick så fint sist för att starta elit spår med Lizzie. Sockerbiten var taggad och vann med 592,5 poäng    


Den 15–16 var det dags för Violcupen i Flen. Första gången jag deltar och vi skulle bo i tält. Tältade massor som barn men det var då det   Gick riktigt bra och båda hundarna sov bra och skötte sig fint   


       

Dag 1 kom Lizzie på en 2: ra plats. Bella slutade som 8: a av 29 starter. När hon skulle resa sig för att hämta apporten bet en humla henne i röven. Hon kämpade på så fint trotts att det gjorde ont och hon försökt bita bort den med apporten i munnen så vi fick en 6: a i betyg. Min lilla kämpe.


Dag två gick Bella bättre och det var en magisk känsla. Slutade 2: a av22 st. Lizzie nollade vittringen då hon blev störd av hundslagsmål utanför ringen och det säger jag inget om. Räckte till en pallplats trotts det. Åter en toppen helg i hundens tecken med trevlig fest på kvällen.


           


Det blev årets sista tävling för Bella. På 8 starter bröt hon en, vann två och var på pallen totalt 5 gånger. Mer nöjd än vad jag hade vågats hoppats på med hennes attityd inne på plan    Dampig runt om men när hon jobbar så jobbar hon och det med glöd och glädje   



                                                 Over and out/ Susan   


Av manhofs - 8 januari 2018 07:00

April månad inledes med en vallhundskurs för Bella. Hon går från klarhet till klarhet när det gäller mentala bitar. Älskar när hundar kan koppla av och vänta på sin tur och inte skäller och gnäller helt galna. Älskar även kurser när man inte bli överansträngd på träningen   

Alla tre jobbade fint när det kom till skogsarbete och Old Lady fortsatte att jobba sina pass även om skicken blir färre och spåren kortare  


            
 

Den 7:e april var det kennelträff och vallning. På väg ner lyssnade jag på det hemska terrordådet som ägt rum på Drottninggatan i Stockholm och milen kändes långa och tunga att köra   

Skingrade tankarna på Lindesbergs Bk och båda ludden kändes stabila i formen inför vårens tävlingar och helgen blev riktigt trevlig trotts allt.


         


Bellas syskon. 


 

Lizzies syskon.

 


Så var det äntligen dags för premiär för lilla Bella. Valde ju en av dom svårare klubbar Haninge bk då planen för startklass ligger vid parkeringen med mycket störning runt om. Men som hon höll ihop och hamnade på sin debut på pallen som två med flott poäng    Mer nöjd än vad jag vågat hoppats på då jag jobbat hårt med att få henne att fokusera och hålla ihop.

Lizzie som inte klarade eliten förra året gick ner till nya klass 2 och nu var det en helt annan hund inne på plan. Hon vann även hon med flotta poäng   och mattes hjärta bultade så hårt och lyckligt  


         


Maj och efterlängtad resa till Åland och deras tidigare cup. Nu var det en väldigt nerbantad tävling både när det gällde café, publik, tävlande och priser men alltid lika roligt att åka över och träffa dom få man fortfarande känner. Lizzie vann på lördagen och Bella kom 3: a och på söndagen kom Bella 2: a och Lizzie med. Nöjda och glada åkte vi hemåt. Inte illa att hamna på pallen med båda hundarna båda dagarna  


           

Maj maj månad, du kan lura mig till månen.

Ja det stämde bra för den 14:e var det dags för Bellas debut i appell spår på Haninge Bk. Hon hade spårat så fint hela våren så det oroade jag mig inte ens för, men se spår visste inte Bella var det va?   

 Hon slog och for och hittade mer av en slump en pinne men vad hon än höll på med så spårade hon inte. Förvånad och så klart besviken var det bara att bryta  

Blev inringd som reserv till Heby bk två dagar senar men tvekade att åka. Ville först analysera varför det gått så bra på träning till totalt noll på tävling    Men träningskompisen Annika som sett Bella övertalade mig att åka och det var jag tacksam över med facit på vägen hem   

Bella jobbade på och vann   med fina poäng igen. Det var en kvällstävling då prisutdelningen startade kl.23 så det var mörkt på plan vilket vissa hundar fick lite problem med men B höll ihop så fint och spåret var kanon  


         


Lizzies elitspår gick som vanligt åt pipan när det är årsdebut    Vacker torr och blåsig morgon i Eskilstuna men efter en 10: a i upptag tog det stopp efter 3 pinnar.

Åkte hem och pulade i trädgården istället där det växte och grodde så det knakade   


           


Efter ett och ett halvt år till försäljning skrev vi äntligen under ett kontrakt som inte hyresvärden nekade. Vi hade under denna tid haft 3 intressanta och solida köpare som dom av ngn okänd nekat köp. Smärtsamt men även skönt att gå ut med nyheten av Zum Franziskaner efter 45 år med samma krögare skulle säljas.


     


Desto roligare att få Bellas höftledsstatus som var A   


     


Träning med bästa gruppen för att försöka förbättra resten av årets resultat   


       


Avslutade maj med att lägga i båten   


     



                                                  

       So long / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards