Direktlänk till inlägg 7 oktober 2017

Redo.

Av manhofs - 7 oktober 2017 21:50

Nu är äntligen trädgården redo att möta vintern och jag går en ngt slöar tillvaro tillmötes    Veckan har avvecklats i ett rasande hårt tempo och mkt har blivit gjort. Känns så skönt att varar i fas och inte behöva oroa sig över det man inte hunnit med   


Bambi blev sist på gården att packas in. Hade tänkt att lyfta ner honom från socken så att han inte kan välta igen om det blåser upp till storm men han vägde för mkt.


 


När jag ändå var på G med penseln satte jag igång att måla om lite på uterummet. Låter så enkelt att måla lite. Men först ska det tvättas med målarrent sedan tejpas med maskeringstejp. Är ju helt omöjligt att hitta bra tejp     Klistrar fast för hårt sedan ska man stå och pilla bort den så det slutar med att tejpningen tar dubbelt så långt tid som att måla   

Men klart blev det och nöjd är jag  


       


Har tränat en hel del med hundarna med. Lizzie har fått spåra ett mörkerspår i måndags som hon klarade galant. Värre med matte som snubblade och rev sig på kvistar, dum ide    Gick bättre ute på Fintuna i ljuset i tisdags.


 

I onsdags träffades gruppen på södra och då körde jag ett lydnadsprogram med lite annorlunda starter eller slut vilket förvånade Lizzie men hon tyckte det var väldigt roligt. Blir ju lång vintervila och då kör vi lite roligare och annorlunda för att hålla henne på tårna.

Ju flera kockar ju sämre soppa sägs det. När vi skulle köra uppletande skulle alla ta med ett föremål ut. Väldigt oklart hur många som lades ut men det hävdades bestämt att det skulle finnas 5 föremål. Efter Lizzies uppletande på Dm:et ville jag träna på 4 föremål och 3 nära,1 långt ut. Lizzie kom jätte fort och fint med dom 3 första som låg nära men det långt ut hittade hon inte   

 Hm muttrade jag   så här gjorde hon på DM med, plockade 3 fint men inget 4: e. Det var ju bara det att det låg bara 3 föremål i rutan. Yngve fick lägga ut ett föremål så hon fick lön för alla minuters tomt springande. Fasiken vad vi skrattade och L verkade väldigt glad bara hon får springa   

Tyvärr satte hon i sig ngt skit i skogen och drabbades av magsjukan från helvetet så där tog hennes vecka slut   


 


Bella har fått gått hårda pass i hagen och med träning kommer framgång. 4 långa pass denna vecka i olika hagar med olika får. Tycker hon är så härlig att jobba med och även om inte liggen är det bästa just nu så utvecklas hon väldigt fint. Är så tacksam över att jag fått kontakt med så fina människor som både tänker på hundarna och på sina får   Dessutom har dom alla humor och skratten ekar till och från   


Vi har börjat bygga ihop momenten så att det blir lie VP tänk vilket jag gillar bäst, är så tråkigt att nöta samma saker   Förutom att det är så häftigt men otroligt svårt att lära sig valla älskar jag den vackra naturen som vallningen erbjuder. Jag får komma ut till olika gårdar och möter mkt vilda djur på vägen dit. Att det dessutom fungerar utmärkt att fika så fåren får vila lite är ju verkligen en bonus   Bilder från veckans hagar.


               


Plockade mig en frukt lunch i veckan. Otroligt att man i oktober kan skörda så mkt och väldigt gott var det med, inte minsta surt   


     


Har nu klippt ner alla blommor som står i krukor och tömt landen. Växthuset är fullt och där får dom nu stå till november då dom åker ner i boden. Blir så tomt och tråkigt    Gödslade alla fruktbuskar och klippte gräsmattan en sista gång…hoppas jag   


     


Både plåtslagaren och elektrikern kom i veckan och gjorde klart sina jobb    Skönt att lampan lyser igen nu när det är så mörkt på kvällarna. Skymnings relät var trasigt och fick bytas ut på stolpen.


 


Brukar promenera i skogen en timme varje dag och har plockat svamp i bajspåsar. Lite otympligt att bära och mkt får man lämna kvar. Så i tisdags tog jag med mig stor hinken för att fylla   men tror ni jag hittade ngn svamp då?   


     


Nu är vi redo att möta vintern men först har vi ngr vackra höstveckor kvar. Pyntade upp i krukorna med mina pumpor så att det inte skulle se så grått och tråkigt ut   


     

Hårt jobb men mkt nöje. Nu blir det lång vila och vi hörs på fb. Ska peta av en sak på min ” bucket list”

Måste alltid ha mål och nyfiket vill jag utforska vad som väntar vid vägens slut   


 


                                                  
       Work hard play hard/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards