Alla inlägg den 6 oktober 2017

Av manhofs - 6 oktober 2017 07:00

Så var det dags att ta hand om årets sista fruktskörd och det blev äpplena. Har ju blivit en liten tradition att mina föräldrar och jag gör en dagsutflykt med musting, promenad, lunch och gofika   


Var inte riktigt nöjd med stället vi åkt till tidigare då jag misstänker att jag inte får mina äpplen som jag lämnar in    Musten smakar likadan om jag köper den på Maxi eller lämnar in mina äpplen där. Man får alltid provsmaka musten när den rinner ner nypressad och god och då var min must röd och söt förra året då alla mina äpplen är röda. När jag sedan kom hem och öppnade kartongen var den gul och sur   


Därför bestämde jag mig för att pröva ett nytt ställe i år, nämligen äppelfabriken ute på Svartsjö.


Nu hade det inte blivit ngn musting i år om inte vänliga bekantar lät mig plocka hos dom för min skörd var inte mkt att skryta med  


   


Efter en lång och slingrig resa i vackert höstväder hamnade vi på detta trevliga lilla musteri med gårdsbutik och Café    Hade bokat tid men det var så lite folk så vi kom in tidigare.  Man får först väga sin frukt & köa tills det är vår tur. Sedan hälla ut äpplena på en ramp där man kan sortera bort skämd frukt och skräp.


       


Det tar en 40 minuter innan man får hämta ut musten som ska pastaröseras så då tog vi en promenad upp till cafét. Hundar får följa med men det var så mkt hundar och Gucci gillar inte andra hundar, Lizzie gillar inte män och Bella höglöpte så dom fick vänta i bilen.


                   


Riktigt charmigt ställe  med olika hörnor att fika vid. Vackra odlingar och lull lull att titta på. Vi avnjöt en riktigt gofika med hembakt   innan vi promenerade tillbaka för att hämta ut min must. Blev 20 liter men ingen provsmakning. Äpplena var inte riktigt mogna i år så jag tror den kommer bli lite sur men det gör inget. Mkt minder och personligare musteri det här vilket jag gillade   

 Det som blir över efter äpplena får grisarna.


       


Sakta styrde vi kosan söderöver med små stopp för att kika på bygden   Kolla in husgrunden på ladan   

Vid Drottningholms slott tog vi en vacker promenad med hundarna.


         


Ska bli så spännande att smaka om ett par veckor    Kanske smakar likadant som på andra stället    Roligt hur som att uppleva nya saker.

Nu är förrådet fullt med saft, sylt, vitlök och must. Frysen av bär och svamp. Ska bara torka och mortla min chili så är årets skörd omhändertagen och känsla av rikedom infinner sig    En känsla som bönder får när dom fått in allt hö i ladan eller när vedboden är full av ved.

 Nu infinner sig ngr månader av vila men redan i januari börjar det bli dags att beställa hem frön och i februari börjar jag sätta chilifröna.


 



                                              Som man sår får man skörda / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards