Alla inlägg den 14 september 2017

Av manhofs - 14 september 2017 07:00

Äntligen är underbara hösten här som jag bara älskar   

 Beror till stor del på att jag aldrig haft ngn sommarsemester sedan skolan avslutades. Först när hösten kommer har jag kunnat packa in trädgården och börjat gett mig av semester och likadant blir det i år. En spännande tid väntar med otroligt mkt skoj   


Efter att ha vilat en vecka och låta både handen och kroppen läka ut är jag åter igång tankad med top fuel. Har tömt dammen på lampor, pump och dekorationer.


 


Retade mig på att min lila tall vuxit iväg så mkt så den kapade jag ner med och så packades alla hammockar in och utemöbler.


   

Det gäller att passa på vädret så allt är torkat av solen, annars möglar det under plasten   


         


Har klippt ner buskara och döda växter och samlar på hög. Avskyr aspen som sprider sig överallt så slysågen har gått sig varm    Snart är det eldningsvecka och en riktigt fin hög till korvgrillning och kall öl hör höstens sysslor till   


   


Kunde avnjuta ett äpple och ett plommon i år   Fick ngn sjukdom på plommonträdet så ca 30 st ruttnar bort men ca 10 höstäpplen väntar på att mogna. Gulliga läsare har hört av sig och låter mig komma hem till dom och plocka äpplen så årets äppelmust är säkrad och tid bokad på presseriet   


       


Gav oss ut på 3 timmars svampplockning men min korg förblev tom och endast en ynka bajspåse räckte    Är inte så förtjust i svamp och äter endast kantareller och champinjoner men det är mysigt att komma ut i naturen och bara vandra runt.


       


Packade bilen med fiskprylar och picknic för ett par timmars kvälls fiske   men åter igen blåste det för hårt   

 Helt ok om man är två i båten men att både ro och försöka fiska när man är ensam är inget roligt så jag ringde krankillen Kalle som får plocka upp skutan. Är trött på denna eviga vind och ösning, som jag sköter bättre än grannen  


   


Igår kom dom från Järnet smide och monterade plåtar på alla mina balkonräcken. Blev så himla supernöjd och lycklig, att jag inte gjort det tidigare    Rent och snyggt jobbade han med så dom kan jag verkligen rekommendera. Kolla in deras fb sida, där visar dom upp lite snygga jobb www.jarnetsmide.se


Satte igång och tvätta alla fönster som blev hemska efter att jag kört slipmaskin medan han pulade med räcken, och så blev det lite gofika i solen   


   


Idag har jag tagit upp målningen men tids optimist som jag är kan jag bara konstatera att det kommer ta längre tid än vad jag planerat   och vädret ser inte bra ut framöver   Kändes inte så roligt att klättra på stege igen men jobbet måste bli gjort. Inte lätt att måla i marknivå men ett gäng hårbollar som vill bli roade  


         


Är igång ordentligt med vallningen och det känns så himla roligt men svårt. Känner dock att jag börjar landa i mitt egna tänk och vet själv hur jag ska ta mig fram mot målet VP. Det är en ett arbetsprov som alla vallhundar ska klara av för att få gå i avel. I år har reglerna blivit hårdare och provet svårare vilket gör det till en betydligt större utmaning än vad det var med Lizzie. Målet är att starta i vår men allt hänger på hur mkt träning jag lyckas få till. Hoppas kunna valla 3g/ve som vi gör just nu   


Bella har även ändrats från i somras och tar för sig mer och lyder sämre    Fick en så fin vallstav i present av Anne-Lie nere i Göteborg, hon är min vallhundsprofessor och jag ringer och bollar tankar och problem med henne  

   


Idag vallade jag ensam med B på nya får i en stor hage. Dom hade drag ner i hagen och en 25: a där kompisarna gick. B fick för första gången gå i en jättelång lina och ta mina kommandon på håll. Förut löd hon bra på håll men ju bättre HON tycker hon blir ju sämre blir hon på att lyssna på matte   Fåren sprang som popcorn när vi kom och B blev riktigt stressad men jag tycker vi fick till ett superbra pass. La upp en lossas bana i skallen och så flyttade jag dom efter den. Fler gånger försökte dom stick men B lyckades få stopp och vända dom om   En riktigt härlig dag och jag kände mig så stolt och glad när jag åkte hem    Säkert inget ni som är duktiga skulle ha applåderat   men för en amatör som mig är det stort att kunna hantera en flock ensam på ett trevligt och lugnt vis så inte fåren blir stressade.


 

Nu blir det en spännande helg. Bella ska få träffa Sven som äger och tävlar med Mick, som är hennes Pappa och på söndag gör vi mh som är en mentaltest alla hundar måste göra för att få tävla i bruks. Många feltolkar Bella och kastar gärna ur sig att hon är feg och harig. Jag tycker hon är en lycklig och sprallig hund som älskar alla men hon är jäkligt envis och tuff. Flamsig och tramsi absolut    Nej, hon slåss inte med andra hundar om det är det ni kallar tuff men en sådan bc vill jag inte ha heller. Men hon viker inte ner sig och backar ur en 6 grindar liten fålla med 7 får i som stampar i backen och sänker huvudena. Hon står kvar och psykar ut dom och flyttar sig sakta framåt utan att bita.Tror många kommer bli förvånade över hennes mh men vem vet     Hur det än blir är hon lika älskad efter som innan, mattes älskade lilla ostbåge   



                                                  
                   Ciao / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards