Alla inlägg den 8 september 2017

Av manhofs - 8 september 2017 22:00

Det blir inte alltid som man tänkt sig kan jag bara konstatera  

Årets sista projekt sattes igång och det var att skrapa rent mina balkonräcken som jag länge har grämt mig på  


Inte visste jag ngt om balkongräcken när jag ritade mitt hus. Dom bara sitter där på alla balkonger och ser fina ut och sköter förmodligen sig själv…eller not  


Efter första vintern lärde jag mig att vitmålade balkonräcken inte var ngt jag borde ha haft utan omålade. När snön lägger sig på virket sugs fukten in och färgen släpper inifrån. Varje vår har jag fått skrapa ur och måla i fula hål. Det har gått så långt så jag funderat på att byta räcken men till vad?



Mode är i glas men det vill jag inte ha. Passar inte på en träkåk och så tillbringar jag mkt tid på alla mina balkonger så det skulle kännas som att sitta i ett akvarium.

Blev bjuden på en grillkväll i juni och såg då lösningen på mina problem   Dom hade nämligen likadana räcken som mig men den överliggande ribban var klädd i plåt då sonen i familjen är plåtslagare.

PERFEKT, ge mig numret   jag vill ha likadant. Dom var här och måttade och räknade så det var bara dags för gumman att sätta igång och förbereda så allt är klart när dom kommer.

Först skulle allt skrubbas med målar rent, ja ni ser ju hur rent det blir och ett typiskt hål efter en vinter.

           


Passade på att skrubba alla pelare med och kom fram till om jag någonsin mer bygger ett hus blir det utan balkong och pelare    


Sedan skulle det skrapas rent så att jag kan olja in allt och min slipmaskin plockades fram.


     

Kanterna där snön lägger sig i nederkant behövdes med slipas ner för att sedan målas om. Blev en hel del upp och ner på stegen   


   


Då var det bara att olja in allt två vändor för att sedan sätta igång och måla. Om jag hade ringt en firma som ska göra jobbet kräver dom ställning. Det är för farligt att stå på stege och jobba och jag förstår nu varför   


   

 Jag var nästan klar med oljan då jag vände mig om för att gå ner och trampade fel och föll. Som tur va var jag inte högst upp men det var hemska sekunder   Jag visste att jag skulle landa på sten och hann tänka att jag måste vända mig i luften för att inte slå i huvudet sedan var jag nere med en rejäl duns. Trodde det skulle göra ont direkt men det blir som en magpump och man bara ligger där och undrar om man lever    Sedan kommer smärtan som ett anländande expresståg in på perrongen    Som om inte bara smärtan räckte utan tre hundar som hoppar och drar i en, slickar en i ansiktet och drar en i håret   


Just då på lördagen hade jag så himla ont överallt så jag släpade mig in till soffan. På måndagen kunde jag konstatera att värst drabbad var min handled och tumme som hållit mig vaken hela helgen med dunkande smärta så jag bestämde mig för att en läkare skulle titta på skadan. Nu har man ju läst om att man inte ska åka till akuten i onödan så jag började med vårdcentralen. Dit måste man nuförtiden först boka en tid men dom var snälla när dom såg min hand   


Läkaren trodde tummen behövdes opereras så han skickade mig till röntgen på Haninge närsjukhus. Även där gick det fort men se gips, skenor för stöd mm har dom inte i vår kommun utan då måste jag ta mig in till akuten på SÖS i varje fall. Dessutom var min läkare på konferens så en snäll läkare på röntgen kollade plåtarna och bedömde att inget var brutet utan det kallades mjukdelsskada. Så med facit på handen blir det SÖS och deras akut direkt nästa gång. Hade bara behövt köat en gång och betalat en avgift istället för att åka hit och dit.

Nu har jag gått på Panocod mot smärtan i veckan men det är inte klokt vad trött man blir. Sover som en tok och inte har det blivit ngt målat   


 

Ja ja en skadad tumme var billigt för det fallet och jag tackar min lyckliga stjärna. Igår var jag på återbesök och allt har läkt fint och jag ska börja använda min tumme. Faktiskt första gången i mitt liv jag kunnat vara sjukskriven. Vilken lyx att få betalt när man har ont  


Ja det blir inte alltid som man tänkt, varken med målningen eller tävlingar    Hade ju så gärna åkt ner till Mölndal och deras Grande Prix men i år hade jag inte tur med lottningen. Hade bokat hotell och allt men det blir för dyrt att åka ner för att bara tävla lydnad. Hade dom visat sol och vackert väder hade jag åkt ner för att hejat fram alla mina kompisar men inte när dom visar regn hela helgen.


Så idag kl.12 avbokade jag med besviken röst. Årets trevligaste tävling om Ni frågar mig och besvikelsen är stor   Dessutom besviken på SBK:s nya regel om 9 månader istället för 3 månader som jag trodde. Fundera på om jag ska starta på DM nu och istället tänka taktik   Då är jag garanterad plats igen i maj. Nej riktigt tråkiga nyheter som fick mig att tappa lusten. Har tävlat 10 gånger i år, 9 om man inte räknar SM och varit inringd reserv på 5. Vet inte hur många jag inte kommit med på.

Tur att jag har två hundar att tävla med och nästa år är det dags för lilla B att komma ut i brukset. Tyvärr kom jag inte med på ngt Mh i somras så årets start rök. Men till nästa år är vi redo   


Önskar alla mina hundvänner en trevlig och framgångsrik helg i Göteborg     


 


Idag gick vi nästan 7 km och old lady sprang hela tiden, jagade upp en fasan och lekte med kotte när jag vilade  


                                                  


         Trevlig helg/ Susan   



Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards