Direktlänk till inlägg 28 juni 2017

Fruktlöst.

Av manhofs - 28 juni 2017 22:12

I år gapar fruktträden tomma och ngn äppelmust från egna träd eller plommonsylt är bara att glömma. Barndomens glada minnen av att palla äpplen får bli den arbetslösa personens syssla i höst  


Max femton ynka körsbär som hade en konstig form men dom senaste åren har det varit packat med frukt så det blev väl ett viloår   eller så spelade den kalla våren in, men fruktlöst är det helt klart  


 


För övrigt kan jag inte gnälla. Moder jord är generös och det är bara att skörda smultron, jordgubbar, sockerärtor, blomkål som är mkt godare egenodlad och chili   Vitkålen tar sig bra och längst taket i växthuset hängre vindruvsklasarna tätt.


           


Blev så glad över min vattenlija som blommar rikligt   


   


Det är inte alltid det blir som man planerat    Planterade min trumpetbuske och runt om satte jag egenodlad vallmo och malva som lite elegant och färggrant skulle blomma under trumpeten    Men jorden har varit för näringsrik så dom har dragit iväg likt ogräs och vad som är vad är inte lätt att se. Har inte hjärta att riva ut allt utan får lära mig av mina odlarmisstag i år. Näst år gör jag om och gör rätt  


    


Pionerna står i blom och min lavendelodling börjar komma och sprider redan en svag doft av ungdomens minnen från Rivieran.  Bordsnejlikan trängs i vackra blandade färger, jag gillar färger som synes   


             


Pumpaodlingen tar fart och om bara en vecka kommer man inte se säckarna längre för allt grönt. Blev så lycklig när jag såg alla små blommor som Afrikas blå lilja satt   


   

En oförskämd granne i huset på Zum slängde alla sina sopor på vår uteservering för ett tag sedan    Förlorade en del kunder innan jag lyckades få allt bortkört. Men först tog jag tillvara på en konstfull Bambi som Ni ser i påsen. Nosen är trasig men jag tänkte ge mig på att laga den med glasfiber som man lagar båtar med och så lite ny färg. Jo jag gillar färg men inte så mkt   


Fick så fin belysning i födelsedagspresent av föräldrarna. Riktigt mysigt att gå där på natten nu  


     


Kaprifol och jasmin sprider en berusande doft   


     


Har otroligt lite sniglar i år och dödar max 5/ natt. Men trotts det har dom satt i sig mina solrosor och ginst älskar dom   


       


På min baksida blev det ett spränghål kvar med stubi efter att jag byggde mitt nya hus. I det lilla ynka hålet har två små träd börjat gro.


       


Njuter av min vallmo och malva som växer överallt och sniglarna gillar inte dom  


   


Satte igång och skrapa/måla ett par kvällar och resultatet är alltid så givande. Flocken hänger en runt bena så lite hår här och där lär det vara  


           


Nu ska sockermajsen i jorden och så ska jag ringa Anki näsat vecka och höra om vi ska plocka fläderblom så jag kan göra saft?

 Mitt egna träd som jag planterade förra året har fått sin första blomma, men det blir inte mkt saft på den  


   



Avslutar med en av mina favoriter Spikklubba som snart slår ut i blom. Så rolig växt att följa   


 

Fruktlöst må det vara men inte tröstlöst. Fullt med projekt att ta tag i och veckan som kommer ska ägnas till att pula i jorden.


                                                  
   Ciao/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards