Direktlänk till inlägg 22 juni 2017

Dag 2.

Av manhofs - 22 juni 2017 07:30

 Så var det dags för Haninge BK:s stora spårtävling som kan ta hela 30 spår och anordnades för andra året i rad. Förra året kom jag på andra plats så jag var riktigt laddad på revansch och få kliva upp ytterligare ett steg på pallen   

 

 Klubben har verkligen lyckats med att få till en trevlig och annorlunda tävling och det kommer bli en liten favorit på smultronbandet av trevliga tävlingar jag gärna återkommer till  


     


 16st som kom till start i sommar hettan. Vi fick gå fram och ta en kasse som innehöll mer presenter än vad många har i pallpriser och en lapp med startnummer. Notera att klubben bjöd på lunch i form av grillad hamburgare, kaffe och munk   Jag lottade som nr 6 och fick börja med spåret. Andar gruppen började med uppletande.

Men nr 6 ströks så jag blev 7, som den innan fick ta då ngn gått in i hennes spår så det slutade med nr 8  


   


Har ju haft ganska tuffa spår sista tiden som innehåller klättring som skulle få en get att stånka   Jag har noterat att största problemet är att jag inte har kunnat stanna L när det t.ex blir brant. Som ni vet har jag ägnat mig åt att försöka få henne att hålla ihop ett helt spår. Hon är så känslig för ryck i linor, även i vallningen tappar hon lite av linor så jag har inte kommit så långt så jag vågat ge mig på träning i att stoppa henne i spår eller rycka i linan. Tvärt om så är jag noga att linan INTE fastnar och håller hellre armen högt upp i luften i upptaget än att riskera att linan snor sig och det rycker till.


Men istället för att gnälla på att spåren är för svåra   för oss har jag faktiskt lagt 2 spår i branta berg sista veckan och tränat på att stanna henne och det var tur det.

Spåret gick i uppförsbacke till vänster men jag var helt övertygad om att det skulle gå höger då jag inte trodde dom skulle lägga det över cross spåret. Så när fröken på pigga ben kliver iväg snyggt ut till väster gick jag bara och väntade på ” tillbaks till rutan” men icke sa nicke  , hon var på rätt spår 


 


Under våra snart 6 år som vi tränat spår ihop jag och Lizzie har jag drömt om att få uppleva ett spår som i söndags. Hon var så fokuserad och noggrann, drag i linan och svansen som vajade forsade hon fram med pinne efter pinne in   Kuperat och jobbigt var det med   så jag var tvungen att lägga in ngr stanna då det blev för brant. Kändes oroligt första gången, tänk om hon la av nu när det gick så bra   

 I Nynäs hittade hon ju 6 pinnar men inget slut.

 Men hon stannade direkt, väntade ivrigt på att jag skulle ta mig ner och så iväg igen. 8 pinnar på 21 minuter och en strålande lycklig matte fick både korv och två saft av mottagaren    


       

Började filma direkt efter pinne och då slår hon lite mer dom första metrarna, men sedan gick det som på räls  


 

Tillbaka till klubben och flera hade tyvärr fallit ifrån så vi var 8 stycken kvar. Började med uppletande. Här är Hasse och Abbot som låg jämt med mig. Dom har bättre lydnad så jag var tvungen att försöka slå dom i uppletandet men det är inte lätt.


   


Jag var så himla nöjd med lilla sockerbiten i uppletandet    Hon tog alla mina komandon och flyttade sig precis dit jag bad. Såg lite dåligt ut över rutan   så när hon kom med ett föremål jag inte sett vart hon tog det ifrån funderade jag på om man fick fråga utläggarna Annika och Annika om det låg i högre bak hörn eller inte?

Ville inte stå och förlora tid i hettan på ett område hon redan varit i så chansade och frågade och visst var det där hon varit. 4 föremål betyg 9/9  

Kolla henne svans, full fokus på jobb  


   

Nu var det dags för lunch men först ville jag låta L simma lite i hettan    Dom andra två hårbollarna var hemma hos mina föräldrar för att slippa en för dom tråkig tävlingsdag. Tänk vad dom är gulliga som ställer upp och passar ludden  


     

Anders skötte grillen och hamburgaren var supergod   


Bara det roliga kvar, lydnaden. Jag visste att vi inte skulle ligga i vår normala nivå med en lydndstävling från gårdagen i ryggen.  Nu var inte heller upplägget att få årets högsta poäng på just denna tävling men när man ligger bra till vill man gärna få till det  


Många har frågat om jag inte kan lägg ut komentarerna som domarna skriver men dom är privata. Självklart får Ni som är med på tävlingen läsa men jag lägger inte ut dom här. Jag vill bli oberoende dömd efter dagsformen och inte bedömd över vad ngn kanske läser in att min hund brukar göra.


 


Grabbarna grus   

L var lite trött i värmen och det kändes på dom första 3 momenten. I krypet gjorde hon som en gång tidigare, började nosa och kom lite efter så jag drog till med ett jäkla dk. Såg vad jag trodde var en Frolic och går tillbaka efter krypet för att ta upp den så inte nästa hund behövde krypa över den, men insåg att det var ett blad som såg ut som en Frolic. Det innebär att hon inte gå på dofter utan faktiskt letar med blicken efter ngt att äta. Väldigt nyttigt inför kommande träning. Dessutom lärde jag mig inför SM att ropa ordentligt på inklallningen. Ropadesom en mes och hon som låg uppe vid publiken hade nog ett öra på dom vilket innebar att hon blev osäker och inte kom utan ett dk.


 

Alltså för mig en mkt lärorik och nyttig lydnand men det innebar såklart att Hasse knaprade in.

På plattsliggning med skott låg alla bra och en spännande väntan på prisutdelning infann sig, skulle vi få stå där högst uppe i år  


Blev så lycklig när det stod klart att jag vann    All träning gav resultat och på två dagar hade jag uppfyllt två av mina mål. Försökte se cool och arrogant ut, kanske sucka med missnöjd min över att vi inte kom över 600 poäng men tårarna sprutade och snoret rann   En  ynka näsduk hittade jag med i fickan, hadebehövt en ask  


Fy fan jag sabbade hal min kaxiga och balla attityd där    Måste nog ringa min läkare och be honom höja östrogendosen om man blir så här blödig   


Men nej, jag skäms inte över att visa lycka och jag hoppas jag aldrig blir så blasé så jag inte gläds över segrar. Men ja, lite mindre tårar vore önskvärt   


       


Stort och varmt tack för en välordnad tävlingsdag Haninge bk och tack för trevligt sällskap alla hundkompisar   

Hämtade hem mina andra ludd på vägen sedan packade vi upp alla presenter och det var helt galet. Herre gud vilket prisbord och Lizzie var  lycklig över alla sina saker.


           


Packade in allt och undrade vart hon tog vägen ? Då hade hon slockant bakom bilen med ena pipisen hårt kramad mellan tassarna så ingen kunde sno den  


   


Bella fick vara med å bild eftersom hon vann igår och ngr priser i högen var hennes. Vilken helg 1-2-1. Tänkte på kinesika lyckokaka jag öppnade i vintras."Pray for what you want, but work for the thinks you need "


 

Precis vad vi gjort, tränat oss i form.


Bjöd över mina föräldrar på ost och vinkväll för att fira lite i måndags   Man måste njuta av framgångar och inte bara jaga nya mål. Nu blir det vila i 2 veckor sedan Nynäshamns roliga Skärgårdscup för båda.


 



                                                  
           Kram/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards