Direktlänk till inlägg 19 juni 2017

Tävlingshelg dag 1.

Av manhofs - 19 juni 2017 22:38

I helgen som var skulle vi tävla både lördag och söndag i 3 olika klasser så formen skulle slipas   

Tydligen tävlar jag helt plötsligt för mkt enligt viskande röster    Lite roligt med tanke på att mina hundar tävlade sist i oktober sedan vilat till i maj   


Lizzie har startat i 5 elit spår varav vi bara kommit runt 2 så hur jobbigt kan det vara? Hela våren undrade folk varför jag inte tävlade ngt med hundarna och många sickade medelande och frågade om vi var sjuka eller vad hade hänt? nu tävlar jag helt plötsligt för mkt?  


Värmere i hjärtat att folk saknar oss på tävlingsbanorna   men mitt upplägg har helt enkelt varit att starta sent och sedan öka för att vara i så god form som möjligt inför SM. På SM ska hon klara 3 jobbiga tävlingsdagar så genom att tävla 2 dagar i rad förberedaer jag henne på mentalt jobbiga uppgifter. När dagen väl kommer vet jag att jag har gjort allt vad jag kan för att ge min hund en ärlig och god chans att klar en jobbig helg. Tycker det vore riktigt ojust att låta henne vila och slappa för att sedan ställa höga krav. Känner faktiskt inte en endaste tävlingsmänniska som skulle vila inför ett SM, oavsett gren.


     

   

 Hur kan träden falla åt olika håll   

Har ägnat veckan åt att tvätta alla fönster som var så skitiga av pollen och så har huset midsommar pyntats.Långa sköna skogspromenader i skogen utan krav och så har  Bosse & jag var ute och spårade en dag och då regnade det ganska bra men ngt svajigt klarade hon att lösa hela spåret och sedan fick jag lösa Bosses rebus som stod på pinnarna   


     


Bella var på vallkurs för Peter N vilket var jätte roligt och lärorikt. Blev så sugen på att börja valla mer men nu är det SM i fokus. Vi kikade på två ekipage som kommit längre i vallningen men som varit lika gröna som mig och det var roligt att se. Ligger man i så gör man framsteg, som i allt.

Bästa föräldrarna var hundvakt åt L & G så slapp dom sitta i hundgården hela dagen   


 

Tomas Mohlins lydnadstävling gick av stapeln på Österåkers bk och det är en tävling jag ogärna missar. Tog under många år lite privatlektioner för Tomas och på läger jag ordande var han en mkt uppskattad instruktör. Dessutom tävlade vi mot varandra i många år så jag vill gärna vara med och ära hans minne.

Jobbade natt så det tog emot att gå upp klockan halv 7. Hela flocken fick hänga på. Backade in bilen i skogen så den stod svalt och skönt. Blev endå en svettig och jobbig dag då solen verkligen gassade   Ska köpa en lätt bur att ha med på tävlingar så jag kan sätta in dom i skugga. Båda blir trötta av att vara med och mingla så länge. Bella för hon ska hälsa och leka med alla och G för att hon inte gillar folk/hundar och vill vara ifred.

 


Tänk att få stå högst upp på den pallen   


     


Smart med en skylt där det stod ras, gjorde det lite lättare att hålla koll men jag tycker att nummerlappar är bäst, synd att vi inte använder det i Sverige. Å nöjd med min Bella som höll ihop så bra trotts att det var så grymt varmt   Hon kan se så slö och ointresserad ut men så kommer ett kommando och pang då tänder hon till. Dom missarna som kom beror på lite bus vilket jag gillar, Först i sista momentet hopp blev hon lite seg och satte sig inte utan dk. Hon gillar verkligen att tävla och konserterar sig konstigt nog på mig och släpper omgivningen, annars är hon ju så dampig min ostbåge  

Blev en solklar vinst och jag blev enormt lycklig. Den här segern var för Tomas skull  


          


Blev ju en jätte lång dag för Lizzie som verkligen kändes seg    Försökte värma upp men Gucci var piggare än L   så jag bestämde mig för att köra ngr kommando och sedan bryta.

Men L förvånade mig med genom att tända till när vi kom in i ringen   


   


Vi kom tvåa på fina 275 poäng, slagen av en otrolig Kelpie som jag gillade skarpt    Bara ett år och går så fint.

Inte illa att komma 1:a och två på samma tävling och nöjd rattade jag hem för att vända om till ytterligare en kväll bakom baren    


   


För mig personligen var det här den lydnadstävlingen som jag helst hade velat vinna i år, för vad kan vara finare än att hedra en svunnen människa    Jag uppnådde mitt mål och lycko tårar rann när jag beundrade min pokal och mindes våra trevliga stunder ihop   


Dags att jobba sedan ladda batterierna för efter 4 timmar sömn var det dags igen, men dag 2 tar vi imorgon.



                                                  
 Stay safe/Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards